Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 164
Offentligt
2196582_0001.png
Natur og Klimatilpasning
J.nr. 2020-7092
Ref. MSA
Den 24. maj 2020
Bilag til svar på spørgsmål nr. 68 til L 164
ændringsforslag
Ændringsforslag
til
forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse
(Forbud mod sprøjtning, gødskning og omlægning af § 3-beskyttede arealer) (L 164)
Ændringsforslag
Af
…, tiltrådt af: …
Til § 1
x)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 4
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Miljøministeren fastsætter nærmere regler om dispensationsadgangen i stk. 3, herunder regler
om forståelsen af udtrykket særlige tilfælde.«
[Bemyndigelse til fastsættelse af regler om dispensation]
Til § 2
y)
§ 2
affattes således:
»Stk. 1.
Miljøministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttrædelse, der tidligst kan være den 1.
januar 2023, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§
1, nr. 1, og § 4, stk. 4, i lov om naturbeskyttelse, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, træder i
kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.«
[Ændring af lovens ikrafttrædelse]
Bemærkninger
Til nr. x
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås bl.a. indsat en ny bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 1,
hvorefter der på arealer, der er omfattet af lovens § 3, stk. 2 og 3, ikke må foretages 1) sprøjtning eller i
øvrigt anvendes bekæmpelsesmidler, 2) gødskning og 3) omlægning eller særskilt jordbehandling,
jordforbedring, såning eller plantning. I tilknytning hertil foreslås indsat en ny bestemmelse i lovens §
4, stk. 3, hvorefter miljøministeren i særlige tilfælde vil kunne meddele dispensation fra det foreslåede
forbud i lovens § 4, stk. 1.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
L 164 - 2019-20 - Supplerende svar på spørgsmål 68: Spm. om et ændringsforslag, der sikrer, at loven først træder i kraft, når der er præcise kriterier for erstatningsfri regulering, ekspropriation og dispensation, til miljøministeren
Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede dispensationsbestemmelse i naturbeskyttelseslovens
§ 4, stk. 3, at der ved særlige tilfælde forstås, at det foreslåede forbud i lovens § 4, stk. 1, i det konkrete
tilfælde må anses for at udgøre et ekspropriativt indgreb
svarende til, at betingelserne for at
ekspropriere råderet over den pågældende ejendom efter den med lovforslaget foreslåede bestemmelse
i lovens § 59 a, stk. 1, er opfyldt.
Med ændringsforslaget foreslås indsat en ny bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 4, hvorefter
miljøministeren fastsætter nærmere regler om dispensationsadgangen i den foreslåede bestemmelse i
lovens § 4, stk. 3, herunder regler om forståelsen af udtrykket særlige tilfælde. Hensigten med
bemyndigelsen er bl.a., at ministeren fastsætter nærmere regler om, hvornår der foreligger særlige
tilfælde, således at dispensation kan komme på tale i videre omfang end foreslået med det i lovforslaget
angivne kriterium om, at det foreslåede forbud i lovens § 4, stk. 1, i det konkrete tilfælde må anses for at
udgøre et ekspropriativt indgreb. Det forudsættes, at ministeren udformer reglerne på en sådan måde,
at den enkelte lodsejer på den baggrund i videst mulige omfang kan forudse konsekvenserne for
vedkommendes bedrift af det foreslåede forbud i lovens § 4, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsforslag nr. y.
Til nr. y
Det er med lovforslagets § 2, stk. 1 og 2, foreslået, at loven træder i kraft den 1. juli 2022, idet den med
lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede opdatering af EU-noten dog træder i kraft ved bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Med ændringsforslaget foreslås lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelser ændret, således at
miljøministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttrædelse, der tidligst kan være den 1. januar
2023, idet de foreslåede bestemmelser i henholdsvis lovforslagets § 1, nr. 1 (opdatering af EU-noten), og
§ 4, stk. 4, i lov om naturbeskyttelse, som affattet ved § 1, nr. 2, som affattet ved ændringsforslag nr. x,
dog foreslås at træde i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Det er en forudsætning for miljøministerens anvendelse af bemyndigelsen til at fastsætte tidspunktet
for lovens ikrafttrædelse, at ministeren forinden efter den foreslåede bestemmelse i
naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 4, jf. ændringsforslag nr. x, har fastsat nærmere regler om
dispensationsadgangen efter den med lovforslaget foreslåede bestemmelse i lovens § 4, stk. 3, herunder
regler om forståelsen af udtrykket særlige tilfælde. Der henvises herved også til bemærkningerne til
ændringsforslag nr. x.
Det bemærkes, at der med lovforslagets § 2, stk. 3, er foreslået en overgangsregel, hvorefter det
foreslåede forbud i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 1, nr. 1, mod anvendelse af bekæmpelsesmidler
for arealer omfattet af tilsagn om økologisk arealtilskud
først vil finde anvendelse fra den 1. september
2022. Overgangsreglen har til formål at sikre, at tilsagn om økologisk arealtilskud med udløb den 31.
august 2022, dvs. efter lovens med lovforslagets § 2, stk. 1, foreslåede ikrafttrædelse den 1. juli 2022,
ikke skal revideres. Da det med ændringsforslaget foreslås, at det af miljøministeren fastsatte tidspunkt
for lovens ikrafttrædelse tidligst kan være den 1. januar 2023, er en sådan overgangsregel for arealer
omfattet af tilsagn om økologisk arealtilskud overflødig.
2