Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 164
Offentligt
2194506_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020 - 7092
Den 19. maj 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 36 til L 164, forslag til lov om ændring af lov om
naturbeskyttelse (Forbud mod sprøjtning, gødskning og omlægning af § 3-beskyttede arealer), stillet
den 14. maj 2020 af Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg efter ønske fra Mette Abildgaard (KF).
Spørgsmål nr. 36 til L 164
”Det
fremgår af Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse (forbud mod
sprøjtning, gødskning og omlægning af § 3-beskyttede
arealer), at ”I konkrete sager, hvor
ekspropriation/dispensation kommer på tale, vil valget mellem ekspropriation og dispensation i et vist
omfang bero på en politisk beslutning”. Vil ministeren uddybe, hvad der ligger i formuleringen
”politisk beslutning” og hvem der kommer til at foretage dette valg mellem ekspropriation og
dispensation? Vil ministeren bekræfte, at en vurdering af, om der foreligger et ekspropriativt indgreb i
en konkret sag vil være en juridisk afgørelse, der er omfattet af forvaltningsloven og principperne heri,
og at dette også vil gælde for valget mellem ekspropriation og dispensation?”
Svar
Forbuddet mod sprøjtning, gødskning og omlægning af § 3-beskyttede arealer vurderes generelt set at
have begrænsede økonomiske konsekvenser for de fleste berørte bedrifter, og forbuddet vil ikke
udelukke en fortsat udnyttelse af arealerne. Hvis forbuddet måtte vise sig at have karakter af
ekspropriation for konkrete bedrifter, kan der enten eksproprieres mod fuld erstatning eller
dispenseres fra forbuddet.
Det vil bero på en samlet konkret vurdering i det enkelte tilfælde, om forbuddet rammer så atypisk
hårdt, at der er tale om et ekspropriativt indgreb for bedriften. Der er tale om en juridisk vurdering. I
denne konkrete vurdering kan der indgå forskellige momenter
eksempelvis det berørte § 3-
beskyttede areals andel af den enkelte bedrift og de økonomiske konsekvenser for bedriften.
I de tilfælde, hvor det bliver aktuelt, vil valget mellem ekspropriation og dispensation bero på en
samlet vurdering i den enkelte sag. Den samlede vurdering vil blandt andet omfatte de natur- og
miljømæssige, erhvervsmæssige og statsøkonomiske konsekvenser af valgmulighederne. Der er ikke i
lovforslaget fastlagt særskilte afvejningskriterier for valget mellem ekspropriation og dispensation,
hvorfor det i et vist omfang vil bero på en politisk beslutning.
Miljø- og Fødevareministeriets behandling af de kommende konkrete sager om ekspropriation eller
dispensation vil være underlagt såvel forvaltningsloven som almindelige forvaltningsretlige regler og
principper, herunder lighedsbetragtninger. Ministeriets konkrete afgørelser vil kunne indbringes for
domstolene.
Lea Wermelin
/
Charlotte Brøndum
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
L 164 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om, hvorfor det ikke er muligt at klage over miljøministerens afgørelser om dispensation og ekspropriation, til miljøministeren
2