Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 164
Offentligt
2210425_0001.png
Natur og Klimatilpasning
J.nr. 2020-7092
Ref. MSA
Den 15. juni 2020
Bilag til svar på spørgsmål nr. 111 til L 164
ændringsforslag
Ændringsforslag
til
forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse
(Forbud mod sprøjtning, gødskning og omlægning af § 3-beskyttede arealer) (L 164)
Ændringsforslag
Af
…, tiltrådt af: …
Til § 1
x)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 4
indsættes som
stk. 4 og 5:
»Stk. 4.
I tilfælde, hvor forbuddet i stk. 1 medfører et tab for ejere eller brugere af en ejendom, yder
miljøministeren fuldstændig erstatning for tabet.
Stk. 5.
Erstatningsfastsættelse efter stk. 4 kan påklages til den i § 46 nævnte Taksationskommission.
Klagefristen er 4 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt. Hvis klagefristen udløber på en lørdag eller
helligdag, forlænges fristen til den følgende hverdag. Klageberettigede er ejere og brugere af den
ejendom, som erstatningen vedrører. Klage indgives skriftligt til miljøministeren, der videresender
klagen til Taksationskommissionen ledsaget af den påklagede afgørelse og det materiale, der er indgået
i sagens bedømmelse«
[Hjemmel til udbetaling af erstatning i tilfælde af tab samt klage over erstatningsfastsættelsen]
y)
Nr. 3
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. x]
Til § 2
z)
§ 2
affattes således:
Ȥ 2
Stk. 1.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Miljøministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 4, stk. 1, i lov om naturbeskyttelse,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, der tidligst kan være den 1. januar 2023.«
[Ændring af lovens ikrafttræden]
Til nr. x
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås bl.a. indsat en ny bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 1,
hvorefter der på arealer, der er omfattet af lovens § 3, stk. 2 eller 3, ikke må foretages 1) sprøjtning eller
i øvrigt anvendes sprøjtemidler, 2) gødskning og 3) omlægning eller særskilt jordbehandling,
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
L 164 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 111: Spm. om et ændringsforslag, der sikrer, at alle lodsejere får kontant erstatning, der modsvarer tab og værdiforringelser, til miljøministeren
jordforbedring, såning eller plantning. Det foreslåede forbud vil gribe ind i den aktuelle anvendelse af
en række § 3-beskyttede arealer, der i dag lovligt drives med sprøjtning, gødskning og/eller omlægning
(estimeret ca. 37.000 ha ferske enge og strandenge). Forbuddet vil tillige kunne få betydning for den
fremtidige udnyttelse af de arealer, der fremover måtte blive
omfattet af (”vokse ind i”) beskyttelsen
efter lovens § 3, stk. 2 eller 3, idet også disse arealer vil blive underlagt de anvendelsesbegrænsninger,
som forbuddet vil medføre.
Det foreslåede forbud mod sprøjtning, gødskning og omlægning af § 3-beskyttede arealer vil efter Miljø-
og Fødevareministeriets samlede vurdering have karakter af generel, erstatningsfri regulering, der er
begrundet i væsentlige naturbeskyttelsesinteresser. Forbuddet vil berøre estimeret ca. 9.000 bedrifter,
men vil, som anden generel regulering, ramme med varierende intensitet. Det vurderes, at forbuddet i
almindelighed vil have begrænset intensitet. Der er herved bl.a. lagt vægt på, at forbuddet vil omhandle
ekstensivt drevne naturarealer, og at forbuddet ikke vil hindre en fortsættelse af anden lovlig anvendelse
af arealerne til bl.a. afgræsning. Det er ligeledes indgået i Miljø- og Fødevareministeriets vurdering af
forbuddet, at det foreslås indført med en toårig overgangsperiode, der i et vist omfang vil muliggøre
tilpasninger af arealdriften.
Det kan imidlertid ikke på forhånd udelukkes, at enkelte ejere eller brugere vil kunne blive ramt så
atypisk hårdt af det foreslåede forbud mod sprøjtning, gødskning og omlægning af § 3-beskyttede
arealer, at forbuddet vil have karakter af ekspropriation. Der henvises herved også til afsnit 2.2.1. i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget. Det vil bero på en konkret vurdering, om forbuddet i det
enkelte tilfælde vil udgøre et ekspropriativt indgreb.
Det fremgår af den med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 59
a, stk. 1, at miljøministeren i tilfælde, hvor det med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede forbud i lovens §
4, stk. 1, udgør ekspropriation, vil yde fuldstændig erstatning for tabet.
Med ændringsforslaget foreslås indsat en ny bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 4, hvorefter
miljøministeren i tilfælde, hvor det med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede forbud i lovens § 4, stk. 1,
medfører et tab for ejere eller brugere af en ejendom, vil yde fuldstændig erstatning for tabet. Hensigten
hermed er at sikre, at alle ejere eller brugere af § 3-beskyttede arealer, der vil blive påført et tab som
følge af det foreslåede forbud i lovens § 4, stk. 1, vil modtage en erstatning, der modsvarer dette tab. I
tilknytning hertil foreslås en ny bestemmelse i lovens § 4, stk. 5, om klage over erstatningsfastsættelsen.
Som en konsekvens af de med ændringsforslaget foreslåede bestemmelser i naturbeskyttelseslovens §
4, stk. 4 og 5, vil den med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede bestemmelse i lovens § 59 a om udbetaling
af ekspropriationserstatning og klageadgang i forbindelse hermed blive overflødig. Der henvises i øvrigt
til bemærkningerne til ændringsforslag nr. y.
Til nr. y
Som en konsekvens af de med ændringsforslag nr. x foreslåede bestemmelser i naturbeskyttelseslovens
§ 4, stk. 4 og 5, vil den med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede bestemmelse i lovens § 59 a om udbetaling
af ekspropriationserstatning og klageadgang i forbindelse hermed blive overflødig.
Med ændringsforslaget foreslås det derfor, at den med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede bestemmelse i
naturbeskyttelseslovens § 59 a udgår.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsforslag nr. x.
2
L 164 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 111: Spm. om et ændringsforslag, der sikrer, at alle lodsejere får kontant erstatning, der modsvarer tab og værdiforringelser, til miljøministeren
Til nr. z
Det er med lovforslagets § 2, stk. 1 og 2, foreslået, at loven træder i kraft den 1. juli 2022, idet den med
lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede opdatering af EU-noten dog træder i kraft ved bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Med ændringsforslaget foreslås lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelser ændret, således at loven
træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende, idet tidspunktet for ikrafttræden af den foreslåede
bestemmelse i § 4, stk. 1, i lov om naturbeskyttelse, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 2
der tidligst
kan være den 1. januar 2023
dog fastsættes af miljøministeren. Det er en forudsætning for
miljøministerens anvendelse af bemyndigelsen til at fastsætte tidspunktet for ikrafttræden af den
foreslåede bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 1, at ministeren senest samtidig med
ikrafttrædelsestidspunktet har udbetalt erstatninger efter den med ændringsforslag nr. x foreslåede
bestemmelse i lovens § 4, stk. 4, til samtlige ejere eller brugere af § 3-beskyttede arealer, der vil blive
påført et tab som følge af det foreslåede forbud i lovens § 4, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsforslag nr. x.
Det bemærkes, at der med lovforslagets § 2, stk. 3, er foreslået en overgangsregel, hvorefter det med
lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede forbud i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 1, nr. 1, mod anvendelse af
sprøjtemidler
for arealer omfattet af tilsagn om økologisk arealtilskud
først vil finde anvendelse fra
den 1. september 2022. Overgangsreglen har til formål at sikre, at tilsagn om økologisk arealtilskud med
udløb den 31. august 2022, dvs. efter lovens med lovforslagets § 2, stk. 1, foreslåede ikrafttrædelse den
1. juli 2022, ikke skal revideres. Da det med ændringsforslaget foreslås, at det af miljøministeren
fastsatte tidspunkt for ikrafttræden af det foreslåede forbud i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 1, som
affattet ved lovforslagets § 1, nr. 2, tidligst kan være den 1. januar 2023, er en sådan overgangsregel for
arealer omfattet af tilsagn om økologisk arealtilskud overflødig.
3