Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 164
Offentligt
2209628_0001.png
Natur og Klimatilpasning
J.nr. 2020-7092
Ref. MSA
Den 14. juni 2020
Bilag til svar på spørgsmål nr. 110 til L 164
ændringsforslag
Ændringsforslag
til
forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse
(Forbud mod sprøjtning, gødskning og omlægning af § 3-beskyttede arealer) (L 164)
Ændringsforslag
Af
…, tiltrådt af: …
Til § 1
x)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 4
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
I en randzone på 10 m fra arealer, der er omfattet af § 3, stk. 1-3, må der ikke foretages
sprøjtning eller i øvrigt anvendes sprøjtemidler. I tilfælde, hvor forbuddet i 1. pkt. udgør
ekspropriation, yder miljøministeren fuldstændig erstatning for tabet.«
[Udvidelse af området for forbud mod sprøjtning af § 3-beskyttede arealer]
Bemærkninger
Til nr. x
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås bl.a. indsat en ny bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 1,
hvorefter der på arealer, der er omfattet af lovens § 3, stk. 2 eller 3, ikke må foretages 1) sprøjtning eller
i øvrigt anvendes sprøjtemidler, 2) gødskning og 3) omlægning eller særskilt jordbehandling,
jordforbedring, såning eller plantning. Det foreslåede forbud vil gribe ind i den aktuelle anvendelse af
en række § 3-beskyttede arealer, der i dag lovligt drives med sprøjtning, gødskning og/eller omlægning
(estimeret ca. 37.000 ha ferske enge og strandenge). Forbuddet vil tillige kunne få betydning for den
fremtidige udnyttelse af de arealer, der fremover måtte blive omfattet af (”vokse ind i”) beskyttelsen
efter lovens § 3, stk. 2 eller 3, idet også disse arealer vil blive underlagt de anvendelsesbegrænsninger,
som forbuddet vil medføre.
Med ændringsforslaget foreslås indsat en ny bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 4, hvorefter
der i en randzone på 10 m fra arealer, der er omfattet af lovens § 3, stk. 1-3, ikke må foretages sprøjtning
eller i øvrigt anvendes sprøjtemidler, jf. den foreslåede bestemmelse i lovens § 4, stk. 4, 1. pkt. Dermed
vil de pågældende randzonearealer blive omfattet af et forbud svarende til det med lovforslagets § 1, nr.
2, foreslåede forbud i lovens § 4, stk. 1, nr. 1. Hensigten hermed er at beskytte biodiversiteten på alle §
3-beskyttede arealer mod skader fra brug af sprøjtemidler på tilgrænsende marker. Den foreliggende
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
L 164 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om et ændringsforslag, der indfører sprøjtefri zoner på 10 m rundt om alle § 3-beskyttede arealer, til miljøministeren
forskning viser således, at der efter brug af sprøjtemidler forekommer skader på biodiversiteten i op til
10 meters afstand fra markskel.
Det kan ikke på forhånd udelukkes, at nogle ejere eller brugere vil kunne blive ramt så atypisk hårdt af
det med ændringsforslaget foreslåede forbud i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 4, 1. pkt., at der vil
foreligge ekspropriation. Det vil bero på en konkret vurdering, om forbuddet i det enkelte tilfælde vil
udgøre et ekspropriativt indgreb. Med ændringsforslaget foreslås derfor tillige, at miljøministeren i
tilfælde, hvor det foreslåede forbud i lovens § 4, stk. 4, 1. pkt., udgør ekspropriation, vil yde fuldstændig
erstatning for tabet, jf. den foreslåede bestemmelse i lovens § 4, stk. 4, 2. pkt. Dette skal også
sammenholdes med den med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede bestemmelse i lovens § 59 a, stk. 1,
hvorefter miljøministeren i tilfælde, hvor forbuddet i den med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede
bestemmelse i lovens § 4, stk. 1, udgør ekspropriation, vil yde fuldstændig erstatning for tabet. Såfremt
en ejer eller bruger rammes af begge forbud, vil der i det enkelte tilfælde skulle foretages en samlet
konkret vurdering af, om der foreligger et ekspropriativt indgreb.
2