Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 164
Offentligt
2201323_0001.png
Natur og Klimatilpasning
J.nr. 2020-7092
Ref. MSA
Den 1. juni 2020
Bilag til svar på spørgsmål nr. 105 til L 164
ændringsforslag
Ændringsforslag
til
forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse
(Forbud mod sprøjtning, gødskning og omlægning af § 3-beskyttede arealer) (L 164)
Ændringsforslag
Af
…, tiltrådt af: …
Til § 1
x)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 4
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Miljøministeren fastsætter nærmere regler om, at forbuddet i stk. 1 ikke skal gælde for
nærmere angivne kategorier af strandenge og ferske enge, jf. § 3, stk. 2, nr. 3 og 4.«
[Bemyndigelse til fastsættelse af regler om undtagelse af arealer fra forbud mod sprøjtning, gødskning
og omlægning af § 3-beskyttede arealer]
Til § 2
y)
§ 2
affattes således:
»Stk. 1.
Miljøministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttrædelse, der tidligst kan være den 1.
januar 2023, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§
1, nr. 1, og § 4, stk. 4, i lov om naturbeskyttelse, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, træder i
kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.«
[Ændring af lovens ikrafttrædelse]
Bemærkninger
Til nr. x
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås bl.a. indsat en ny bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 1,
hvorefter der på arealer, der er omfattet af lovens § 3, stk. 2 eller 3, ikke må foretages 1) sprøjtning eller
i øvrigt anvendes bekæmpelsesmidler, 2) gødskning og 3) omlægning eller særskilt jordbehandling,
jordforbedring, såning eller plantning. Det foreslåede forbud vil gribe ind i den aktuelle anvendelse af
en række § 3-beskyttede arealer, der i dag lovligt drives med sprøjtning, gødskning og/eller omlægning
(estimeret ca. 37.000 ha ferske enge og strandenge). Forbuddet vil tillige kunne få betydning for den
fremtidige udnyttelse af de arealer, der fremover måtte blive omfattet af (”vokse ind i”) beskyttelsen
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
L 164 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om et ændringsforslag, så forbuddet alene kommer til at gælde for de 20 pct. af arealerne, som har den højeste naturværdi, til miljøministeren
efter lovens § 3, stk. 2 eller 3, idet også disse arealer vil blive underlagt de anvendelsesbegrænsninger,
som forbuddet vil medføre.
Med ændringsforslaget foreslås indsat en ny bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 4, hvorefter
miljøministeren fastsætter nærmere regler om, at det foreslåede forbud i lovens § 4, stk. 1, ikke skal
gælde for nærmere angivne kategorier af strandenge og ferske enge, jf. lovens § 3, stk. 2, nr. 3 og 4.
Hensigten med bemyndigelsen er, at ministeren fastsætter nærmere regler om, at det foreslåede forbud
i lovens § 4, stk. 1, ikke skal gælde for den del af de berørte § 3-beskyttede ferske enge og strandenge,
der har den laveste naturværdi, svarende til ca. 80 % af de ca. 37.000 ha. Fastlæggelsen af de pågældende
engarealers naturværdi vil f.eks. kunne ske på baggrund af arealernes HNV-værdi (High Nature Value).
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsforslag nr. y.
Til nr. y
Det er med lovforslagets § 2, stk. 1 og 2, foreslået, at loven træder i kraft den 1. juli 2022, idet den med
lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede opdatering af EU-noten dog træder i kraft ved bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Med ændringsforslaget foreslås lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelser ændret, således at
miljøministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttrædelse, der tidligst kan være den 1. januar
2023, idet de foreslåede bestemmelser i henholdsvis lovforslagets § 1, nr. 1 (opdatering af EU-noten), og
§ 4, stk. 4, i lov om naturbeskyttelse, som affattet ved § 1, nr. 2, som affattet ved ændringsforslag nr. x,
dog foreslås at træde i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Det er en forudsætning for miljøministerens anvendelse af bemyndigelsen til at fastsætte tidspunktet
for lovens ikrafttrædelse, at ministeren forinden efter den med ændringsforslag nr. x foreslåede
bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 4, har fastsat nærmere regler om, at det med
lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede forbud i lovens § 4, stk. 1, ikke skal gælde for nærmere angivne
kategorier af strandenge og ferske enge, jf. lovens § 3, stk. 2, nr. 3 og 4. Der henvises herved også til
bemærkningerne til ændringsforslag nr. x.
Det bemærkes, at der med lovforslagets § 2, stk. 3, er foreslået en overgangsregel, hvorefter det
foreslåede forbud i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 1, nr. 1, mod anvendelse af bekæmpelsesmidler
for arealer omfattet af tilsagn om økologisk arealtilskud
først vil finde anvendelse fra den 1. september
2022. Overgangsreglen har til formål at sikre, at tilsagn om økologisk arealtilskud med udløb den 31.
august 2022, dvs. efter lovens med lovforslagets § 2, stk. 1, foreslåede ikrafttrædelse den 1. juli 2022,
ikke skal revideres. Da det med ændringsforslaget foreslås, at det af miljøministeren fastsatte tidspunkt
for lovens ikrafttrædelse tidligst kan være den 1. januar 2023, er en sådan overgangsregel for arealer
omfattet af tilsagn om økologisk arealtilskud overflødig.
2