April 2020
Side 1 af 3
Revision af Naturbeskyttelsesloven
–
L164
Forbud mod sprøjtning, gødskning og omlægning af § 3 beskyttede
arealer
Landbrug & Fødevarer tager skarpt afstand fra et forbud mod at gødske, omlægge og sprøjte
arealer beskyttet efter Naturbeskyttelseslovens § 3. Forbuddet er ikke et udtryk for en målrettet
indsats for natur og biodiversitet, da det i høj grad vil omfatte kulturprægede arealer med lav
naturværdi.
Forbuddet vil ikke nødvendigvis øge arealernes naturværdi, men vil tværtimod kunne forringe
vilkårene for at lave naturpleje på arealerne og derved have en negativ effekt for de naturtyper, man
ønsker at beskytte. Samtidig vil det give anledning til væsentlige omkostninger for de berørte
landbrug og svække vækstpotentialet i fødevareerhvervet.
Forbuddet vil kunne have en meget negativ betydning for landmændenes generelle lyst til at ind gå
i naturprojekter m.v.
–
både større jordfordelings- og udtagningsprojekter og mindre
naturforvaltningsprojekter. En udvidelse af konsekvenserne af en § 3 registrering vil blive opfattet
meget negativt og vil være med til at øge lodsejeres frygt for at have natur på deres ejendomme.
Hvis et forbud alligevel gennemføres, bør der udbetales fuld erstatning for de foreslåede
rådighedsindskrænkninger samt sikres mulighed for fortsat at kunne opretholde naturpleje på
arealerne. At forbuddet med dets markante rådighedsindskrænkninger gennemføres som
erstatningsfri regulering forekommer dybt paradoksalt i lyset af, at der eller er en udbredt enighed
–
både politisk og ikke mindst blandt både grønne organisationer og lodsejerorganisationer
–
om, at
lodsejere som udgangspunkt skal kompenseres for rådighedsindskrænkninger. Dette gælder fx
både i forbindelse med vådområdeindsatsen, i forbindelse med etablering af BNBO’er og i
forbindelse med udtagning af landbrugsjord for at opnå klimamål.
Økonomiske konsekvenser
-
Et forbud mod gødskning og sprøjtning vil indebære en markant indskrænkning i den nuværende
råderet over arealerne og vil betyde, at arealerne i vid udstrækning mister deres
dyrkningsmæssige værdi.
Der er ofte tale om produktive arealer med permanent græs, som blandt andet bidrager til en
sikker og stabil forsyning med grovfoder af god kvalitet på kvægbedrifter. Et forbud mod
gødskning og sprøjtning vil reducere udbyttet og forringe foderkvaliteten markant, og dermed
give anledning til et betydende tab for de berørte bedrifter. Der vil være tale om både et årligt
driftstab, lige som der ske en forringelse af arealernes værdi. Miljø- og Fødevareministeriet
vurderer, at der vil være et årligt driftstab på op mod 40 mio. kr. pr. år. I forbindelse med
behandling af et tilsvarende lovforslag i 2014 vurderede Naturstyrelsen, at det ville give et
værditab for erhvervet på 1,17 mia. kr.
-
Begrænset natureffekt
-
Et forbud mod gødskning og sprøjtning vil direkte svække incitamentet til at tage høslæt og
afgræsse arealerne, med den konsekvens at plejen af en række arealer ophører eller reduceres
til et minimum. Dette vil kunne medføre en forringelse af den naturmæssige værdi af arealerne.