Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 164 Bilag 20
Offentligt
2215462_0001.png
Til lovforslag nr.
L 164
Folketinget 2019-20
Tillægsbetænkning afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget den 17. juni 2020
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om naturbeskyttelse
(Forbud mod sprøjtning, gødskning og omlægning af § 3-beskyttede arealer)
[af miljøministeren (Lea Wermelin)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. Venstres
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og
3-8. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et
mindretal
i udvalget (V, NB og LA) indstiller lovfor-
slaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de under nr. 1 og 3-8 stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme imod det under nr. 2 stillede æn-
dringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (S) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
i den affattelse, hvori det foreligger efter 2. be-
handling.
Et
tredje mindretal
i udvalget (SF, RV, EL og Susanne
Zimmer (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse.
Min-
dretallet vil stemme for det under nr. 2 stillede ændringsfor-
slag. Mindretallet vil stemme imod de under nr. 1 og 3-8
stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de under nr. 1, 3, 4 og 6-8 stillede ændringsforslag. Mindre-
tallet vil stemme imod de under nr. 2 og 5 stillede ændrings-
forslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (KF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod de under nr. 1 og 3-8 stillede æn-
dringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det under nr. 2
stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af tillægsbe-
tænkningen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke ad-
gang til at komme med indstillinger eller politiske bemærk-
ninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget finder det stærkt pro-
blematisk, at miljøministeren ikke har afsøgt mulige alterna-
tiver til et forbud. Et muligt alternativ, som både ville kunne
have haft gavnlig effekt for de berørte lodsejere og den lys-
åbne natur på arealerne, ville f.eks. være, hvis et forbud blev
begrænset til at omfatte sprøjtning og omlægning, således at
det fortsat var muligt at tilføre arealerne en vis mængde gød-
ning til at opretholde kvaliteten af græsset på arealerne og
derved forsat muliggøre afgræsning med kreaturer.
Ved at sikre, at det forsat er økonomisk attraktivt at af-
græsse arealerne, sikres, at de holdes lysåbne, og derved be-
vares den plantesammensætning, som er kendetegnende for
de ferske enge. Vi undrer os over, at regeringen ikke vil en
dialog om dette. Tilgroning er en stor udfordring for den
lysåbne natur og en af truslerne mod biodiversiteten på bl.a.
de ferske enge. Hvis græsning på arealerne ophører, vil der
alt andet lige indfinde sig en anden plantesammensætning,
og de ferske enge vil gro ind i andre naturtyper, hvilket fore-
kommer at være i modstrid med formålet med § 3-beskyttel-
sen – nemlig at sikre arealerne mod tilstandsændringer. Re-
geringens lovforslag er derfor i modstrid med sig selv.
Trods vores opfordringer har det ikke været muligt at få
møder eller forhandlinger med ministeren til drøftelse af
mulighederne for et kompromis i sagen mellem en bredere
kreds af partier. I denne sag vælger regeringen at køre lov-
forslaget igennem med blokpolitik baseret på sit parlamenta-
riske grundlag.
Det er stærkt utilfredsstillende, at det efterlader mange
lodsejere, der bliver ramt meget hårdt af lovforslagets for-
AX024879
L 164 - 2019-20 - Bilag 20: Tillægsbetænkning afgivet den 17. juni 2020
2215462_0002.png
2
bud, påbud og restriktioner, ikke alene praktisk, men også
økonomisk.
Det er ligeledes stærkt utilfredsstillende, at der ikke har
været vilje til at se på mulighederne for, at en lodsejer, inden
forbuddet træder i kraft, kan få svar på, om vedkommende
rammes på en sådan måde, at der er mulighed for at få er-
statning som følge af ekspropriation eller dispensation fra
forbuddet. I stedet henviser regeringen blot til, at man først
kan få et svar, når loven er trådt i kraft, hvilket efterlader de
ramte lodsejere i en 2-årig periode med uvished om, hvor
man som lodsejer står.
Det er endvidere uklart, hvornår lodsejere vil kunne få
dispensation fra forbuddet, og hvilke kriterier en sådan dis-
pensation vil blive givet ud fra.
Herudover er det stærkt kritisabelt, at regeringen ikke vil
yde erstatning, der modsvarer værdiforringelserne og tabene
for lodsejerne, men blot henviser til, at hvis man rammes
atypisk hårdt, måske kan blive eksproprieret eller ansøge om
dispensation, men uden afklaring af, hvad man evt. kan få
dispensation til.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
kan ikke bakke op om dette lovforslag. KF er ærgerlig over,
at ministeren slet ikke har inviteret til forhandlinger om det-
te vigtige område, så vi kunne have fundet et fælles kompro-
mis. Danskerne er ikke tjent med, at der ikke skabes ro om
denne regulering, og derfor skylder vi at finde fælles løsnin-
ger. Derfor stemmer KF gult til ændringsforslagene fra
Venstre, selv om vi har sympati for dem, da vi ønsker at hol-
de alle muligheder åbne for at forhandle en fælles aftale på
plads på tværs af Folketingets partier.
For KF anerkender, at der er § 3-natur, der skal beskyttes
bedre, end man gør i dag. KF anerkender til fulde den skrø-
belige tilstand, dansk natur er i. Dog er det vigtigt for os, at
reguleringen sker på en måde, der respekterer jordejernes
ejendomsret og råderet og skaber forudsigelighed og tryg-
hed. Dette er ikke tilfældet med regeringens lovforslag.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
mindretal
(DF, NB og LA):
1)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 4
indsættes i
stk. 3
som
2.
pkt.:
»Dispensation efter 1. pkt. meddeles til tidsubegrænset at
fortsætte den hidtidige lovlige anvendelse af de arealer, der
er berørt af forbuddet i stk. 1.«
[Præcisering af indhold af dispensationer fra forbud mod
sprøjtning, gødskning og omlægning af § 3-beskyttede area-
ler]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(SF, RV og Su-
sanne Zimmer (UGF)):
2)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 4
indsættes som
stk. 01:
»Stk. 01.
I en randzone på 10 m fra arealer, der er omfat-
tet af § 3, stk. 1-3, må der ikke foretages sprøjtning eller i
øvrigt anvendes sprøjtemidler. I tilfælde, hvor forbuddet i 1.
pkt. udgør ekspropriation, yder miljøministeren fuldstændig
erstatning for tabet.«
[Udvidelse af området for forbud mod sprøjtning af § 3-be-
skyttede arealer]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
mindretal
(DF, NB og LA):
3)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 4
indsættes som
stk. 02
og
03:
»Stk. 02.
I tilfælde, hvor forbuddet i stk. 1 medfører et tab
for ejere eller brugere af en ejendom, yder miljøministeren
fuldstændig erstatning for tabet.
Stk. 03.
Erstatningsfastsættelse efter stk. 4 kan påklages
til den i § 46 nævnte Taksationskommission. Klagefristen er
4 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt. Hvis klagefristen
udløber på en lørdag eller helligdag, forlænges fristen til den
følgende hverdag. Klageberettigede er ejere og brugere af
den ejendom, som erstatningen vedrører. Klage indgives
skriftligt til miljøministeren, der videresender klagen til
Taksationskommissionen ledsaget af den påklagede afgørel-
se og det materiale, der er indgået i sagens bedømmelse.«
[Hjemmel til udbetaling af erstatning i tilfælde af tab samt
klage over erstatningsfastsættelsen]
4)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 4
indsættes som
stk. 04
og
05:
»Stk. 04.
En ejer af en ejendom, som påføres tab som føl-
ge af forbuddet i stk. 1 og ikke meddeles tidsubegrænset dis-
pensation til at fortsætte den hidtidige lovlige anvendelse af
de af forbuddet berørte arealer, jf. stk. 3, kan forlange, at
staten overtager ejendomsretten til arealerne samt nødvendig
vejadgang hertil mod fuld erstatning.
Stk. 05.
Erstatningsfastsættelse efter stk. 04 kan påklages
til den i § 46 nævnte Taksationskommission. Klagefristen er
4 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt. Hvis klagefristen
udløber på en lørdag eller helligdag, forlænges fristen til den
følgende hverdag. Klageberettigede er ejere og brugere af
den ejendom, som erstatningen vedrører. Klage indgives
skriftligt til miljøministeren, der videresender klagen til
Taksationskommissionen ledsaget af den påklagede afgørel-
se og det materiale, der er indgået i sagens bedømmelse.«
[Hjemmel til pligtmæssig statslig overtagelse af berørte § 3-
beskyttede arealer samt klage over erstatningsfastsættelsen]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
mindretal
(NB og LA):
5)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 4
indsættes som
stk. 06
og
07:
»Stk. 06.
En ejer af en ejendom kan forlange, at staten
overtager ejendomsretten til hele ejendommen mod fuld er-
statning, hvis forbuddet i stk. 1 berører mere end 20 pct. el-
ler mere end 10 ha af ejendommens arealer.
Stk. 07.
Erstatningsfastsættelse efter stk. 06 kan påklages
til den i § 46 nævnte Taksationskommission. Klagefristen er
L 164 - 2019-20 - Bilag 20: Tillægsbetænkning afgivet den 17. juni 2020
2215462_0003.png
3
4 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt. Hvis klagefristen
udløber på en lørdag eller helligdag, forlænges fristen til den
følgende hverdag. Klageberettigede er ejere og brugere af
den ejendom, som erstatningen vedrører. Klage indgives
skriftligt til miljøministeren, der videresender klagen til
Taksationskommissionen ledsaget af den påklagede afgørel-
se og det materiale, der er indgået i sagens bedømmelse.«
[Hjemmel til pligtmæssig statslig overtagelse af visse berør-
te ejendomme samt klage over erstatningsfastsættelsen]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
mindretal
(DF, NB og LA):
6)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 4
indsættes som
stk. 08:
»Stk. 08.
Miljøministeren fastsætter nærmere regler om en
forespørgselsordning i relation til forbuddet i stk. 1 og dis-
pensationsadgangen i stk. 3.«
[Bemyndigelse til fastsættelse af regler om en forespørgsels-
ordning]
7)
Nr. 3
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Til § 2
8)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 2
Stk. 1.
Miljøministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttrædelse, der tidligst kan være den 1. januar 2023, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1, og § 4, stk. 08, i lov om naturbeskyttelse
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, træder i kraft ved be-
kendtgørelsen i Lovtidende.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3 og 6 – ændring af lo-
vens ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås bl.a. indsat en ny
bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 1, hvorefter
der på arealer, der er omfattet af lovens § 3, stk. 2 og 3, ikke
må foretages 1) sprøjtning eller i øvrigt anvendes sprøjte-
midler, 2) gødskning og 3) omlægning eller særskilt jordbe-
handling, jordforbedring, såning eller plantning. I tilknyt-
ning hertil foreslås indsat en ny bestemmelse i lovens § 4,
stk. 3, hvorefter miljøministeren i særlige tilfælde vil kunne
meddele dispensation fra det foreslåede forbud i lovens § 4,
stk. 1.
Med ændringsforslaget foreslås indsat et nyt 2. pkt. i den
med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede bestemmelse i natur-
beskyttelseslovens § 4, stk. 3, der sikrer, at dispensation ef-
ter bestemmelsens 1. pkt. vil blive meddelt til tidsubegræn-
set at fortsætte den hidtidige lovlige anvendelse af de area-
ler, der er berørt af det med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåe-
de forbud i lovens § 4, stk. 1.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås bl.a. indsat en ny
bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 1, hvorefter
der på arealer, der er omfattet af lovens § 3, stk. 2 eller 3,
ikke må foretages 1) sprøjtning eller i øvrigt anvendes
sprøjtemidler, 2) gødskning og 3) omlægning eller særskilt
jordbehandling, jordforbedring, såning eller plantning. Det
foreslåede forbud vil gribe ind i den aktuelle anvendelse af
en række § 3-beskyttede arealer, der i dag lovligt drives med
sprøjtning, gødskning og/eller omlægning (estimeret ca.
37.000 ha ferske enge og strandenge). Forbuddet vil tillige
kunne få betydning for den fremtidige udnyttelse af de area-
ler, der fremover måtte blive omfattet af »vokse ind i«-be-
skyttelsen efter lovens § 3, stk. 2 eller 3, idet også disse
arealer vil blive underlagt de anvendelsesbegrænsninger,
som forbuddet vil medføre.
Med ændringsforslaget foreslås indsat en ny bestemmelse
i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 01, hvorefter der i en
randzone på 10 m fra arealer, der er omfattet af lovens § 3,
stk. 1-3, ikke må foretages sprøjtning eller i øvrigt anvendes
sprøjtemidler, jf. den foreslåede bestemmelse i lovens § 4,
stk. 01, 1. pkt. Dermed vil de pågældende randzonearealer
blive omfattet af et forbud svarende til det med lovforslagets
§ 1, nr. 2, foreslåede forbud i lovens § 4, stk. 1, nr. 1. Hen-
sigten hermed er at beskytte biodiversiteten på alle § 3-be-
skyttede arealer mod skader fra brug af sprøjtemidler på til-
grænsende marker. Den foreliggende forskning viser såle-
des, at der efter brug af sprøjtemidler forekommer skader på
biodiversiteten i op til 10 m�½s afstand fra markskel.
Det kan ikke på forhånd udelukkes, at nogle ejere eller
brugere vil kunne blive ramt så atypisk hårdt af det med æn-
dringsforslaget foreslåede forbud i naturbeskyttelseslovens §
4, stk. 01, 1. pkt., at der vil foreligge ekspropriation. Det vil
bero på en konkret vurdering, om forbuddet i det enkelte til-
fælde vil udgøre et ekspropriativt indgreb. Med ændrings-
forslaget foreslås derfor tillige, at miljøministeren i tilfælde,
hvor det foreslåede forbud i lovens § 4, stk. 01, 1. pkt., ud-
gør ekspropriation, vil yde fuldstændig erstatning for tabet,
jf. den foreslåede bestemmelse i lovens § 4, stk. 01, 2. pkt.
Dette skal også sammenholdes med den med lovforslagets §
1, nr. 3, foreslåede bestemmelse i lovens § 59 a, stk. 1, hvor-
efter miljøministeren i tilfælde, hvor forbuddet i den med
lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede bestemmelse i lovens § 4,
stk. 1, udgør ekspropriation, vil yde fuldstændig erstatning
for tabet. Såfremt en ejer eller bruger rammes af begge for-
bud, vil der i det enkelte tilfælde skulle foretages en samlet
konkret vurdering af, om der foreligger et ekspropriativt
indgreb.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås bl.a. indsat en ny
bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 1, hvorefter
der på arealer, der er omfattet af lovens § 3, stk. 2 eller 3,
ikke må foretages 1) sprøjtning eller i øvrigt anvendes
sprøjtemidler, 2) gødskning og 3) omlægning eller særskilt
jordbehandling, jordforbedring, såning eller plantning. Det
foreslåede forbud vil gribe ind i den aktuelle anvendelse af
en række § 3-beskyttede arealer, der i dag lovligt drives med
L 164 - 2019-20 - Bilag 20: Tillægsbetænkning afgivet den 17. juni 2020
2215462_0004.png
4
sprøjtning, gødskning og/eller omlægning (estimeret ca.
37.000 ha ferske enge og strandenge). Forbuddet vil tillige
kunne få betydning for den fremtidige udnyttelse af de area-
ler, der fremover måtte blive omfattet af »vokse ind i«-be-
skyttelsen efter lovens § 3, stk. 2 eller 3, idet også disse
arealer vil blive underlagt de anvendelsesbegrænsninger,
som forbuddet vil medføre.
Det foreslåede forbud mod sprøjtning, gødskning og om-
lægning af § 3-beskyttede arealer vil efter Miljø- og Fødeva-
reministeriets samlede vurdering have karakter af generel,
erstatningsfri regulering, der er begrundet i væsentlige na-
turbeskyttelsesinteresser. Forbuddet vil berøre estimeret ca.
9.000 bedrifter, men vil som anden generel regulering ram-
me med varierende intensitet. Det vurderes, at forbuddet i
almindelighed vil have begrænset intensitet. Der er herved
bl.a. lagt vægt på, at forbuddet vil omhandle ekstensivt drev-
ne naturarealer, og at forbuddet ikke vil hindre en fortsættel-
se af anden lovlig anvendelse af arealerne til bl.a. afgræs-
ning. Det er ligeledes indgået i Miljø- og Fødevareministeri-
ets vurdering af forbuddet, at det foreslås indført med en 2-
årig overgangsperiode, der i et vist omfang vil muliggøre til-
pasninger af arealdriften.
Det kan imidlertid ikke på forhånd udelukkes, at enkelte
ejere eller brugere vil kunne blive ramt så atypisk hårdt af
det foreslåede forbud mod sprøjtning, gødskning og omlæg-
ning af § 3-beskyttede arealer, at forbuddet vil have karakter
af ekspropriation. Der henvises herved også til afsnit 2.2.1. i
de almindelige bemærkninger til lovforslaget. Det vil bero
på en konkret vurdering, om forbuddet i det enkelte tilfælde
vil udgøre et ekspropriativt indgreb.
Det fremgår af den med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåe-
de bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 59 a, stk. 1, at
miljøministeren i tilfælde, hvor det med lovforslagets § 1,
nr. 2, foreslåede forbud i lovens § 4, stk. 1, udgør ekspropri-
ation, vil yde fuldstændig erstatning for tabet.
Med ændringsforslaget foreslås indsat en ny bestemmelse
i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 02, hvorefter miljømini-
steren i tilfælde, hvor det med lovforslagets § 1, nr. 2, fore-
slåede forbud i lovens § 4, stk. 1, medfører et tab for ejere
eller brugere af en ejendom, vil yde fuldstændig erstatning
for tabet. Hensigten hermed er at sikre, at alle ejere eller
brugere af § 3-beskyttede arealer, der vil blive påført et tab
som følge af det foreslåede forbud i lovens § 4, stk. 1, vil
modtage en erstatning, der modsvarer dette tab. I tilknytning
hertil foreslås en ny bestemmelse i lovens § 4, stk. 03, om
klage over erstatningsfastsættelsen.
Som en konsekvens af de med ændringsforslaget foreslå-
ede bestemmelser i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 02 og
03, vil den med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede bestem-
melse i lovens § 59 a om udbetaling af ekspropriationser-
statning og klageadgang i forbindelse hermed blive overflø-
dig. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændrings-
forslag nr. 7.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås bl.a. indsat en ny
bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 1, hvorefter
der på arealer, der er omfattet af lovens § 3, stk. 2 og 3, ikke
må foretages 1) sprøjtning eller i øvrigt anvendes sprøjte-
midler, 2) gødskning og 3) omlægning eller særskilt jordbe-
handling, jordforbedring, såning eller plantning. I tilknyt-
ning hertil foreslås indsat en ny bestemmelse i lovens § 4,
stk. 3, hvorefter miljøministeren i særlige tilfælde vil kunne
meddele dispensation fra det foreslåede forbud i lovens § 4,
stk. 1.
Det fremgår af den med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåe-
de bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 59 a, stk. 1, at
miljøministeren i tilfælde, hvor det med lovforslagets § 1,
nr. 2, foreslåede forbud i lovens § 4, stk. 1, udgør ekspropri-
ation, vil yde fuldstændig erstatning for tabet.
Med ændringsforslaget foreslås indsat en ny bestemmelse
i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 04, hvorefter en ejer af en
ejendom, som påføres tab som følge af det med lovforsla-
gets § 1, nr. 2, foreslåede forbud i lovens § 4, stk. 1, og ikke
efter den med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede bestemmel-
se i lovens § 4, stk. 3, meddeles tidsubegrænset dispensation
til at fortsætte den hidtidige lovlige anvendelse af de af for-
buddet berørte arealer, vil kunne forlange, at staten overta-
ger ejendomsretten til arealerne samt nødvendig vejadgang
hertil mod fuld erstatning. I tilknytning hertil foreslås en ny
bestemmelse i lovens § 4, stk. 05, om klage over erstat-
ningsfastsættelsen.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås bl.a. indsat en ny
bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 1, hvorefter
der på arealer, der er omfattet af lovens § 3, stk. 2 og 3, ikke
må foretages 1) sprøjtning eller i øvrigt anvendes sprøjte-
midler, 2) gødskning og 3) omlægning eller særskilt jordbe-
handling, jordforbedring, såning eller plantning. I tilknyt-
ning hertil foreslås indsat en ny bestemmelse i lovens § 4,
stk. 3, hvorefter miljøministeren i særlige tilfælde vil kunne
meddele dispensation fra det foreslåede forbud i lovens § 4,
stk. 1.
Det fremgår af den med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåe-
de bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 59 a, stk. 1, at
miljøministeren i tilfælde, hvor det med lovforslagets § 1,
nr. 2, foreslåede forbud i lovens § 4, stk. 1, udgør ekspropri-
ation, vil yde fuldstændig erstatning for tabet.
Med ændringsforslaget foreslås indsat en ny bestemmelse
i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 06, hvorefter en ejer af en
ejendom vil kunne forlange, at staten overtager ejendomsret-
ten til hele ejendommen mod fuld erstatning, hvis det med
lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede forbud i lovens § 4, stk. 1,
berører mere end 20 pct. eller mere end 10 ha af ejendom-
mens arealer. I tilknytning hertil foreslås en ny bestemmelse
i lovens § 4, stk. 07, om klage over erstatningsfastsættelsen.
Til nr. 6
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås bl.a. indsat en ny
bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 1, hvorefter
der på arealer, der er omfattet af lovens § 3, stk. 2 og 3, ikke
må foretages 1) sprøjtning eller i øvrigt anvendes bekæm-
pelsesmidler, 2) gødskning og 3) omlægning eller særskilt
jordbehandling, jordforbedring, såning eller plantning. I til-
knytning hertil foreslås indsat en ny bestemmelse i lovens §
L 164 - 2019-20 - Bilag 20: Tillægsbetænkning afgivet den 17. juni 2020
2215462_0005.png
5
4, stk. 3, hvorefter miljøministeren i særlige tilfælde vil kun-
ne meddele dispensation fra det foreslåede forbud i lovens §
4, stk. 1.
Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede dis-
pensationsbestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 3,
at der ved særlige tilfælde forstås, at det foreslåede forbud i
lovens § 4, stk. 1, i det konkrete tilfælde må anses for at ud-
gøre et ekspropriativt indgreb – svarende til, at betingelserne
for at ekspropriere råderet over den pågældende ejendom ef-
ter den med lovforslaget foreslåede bestemmelse i lovens §
59 a, stk. 1, er opfyldt.
Med ændringsforslaget foreslås indsat en ny bestemmelse
i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 08, hvorefter miljømini-
steren fastsætter nærmere regler om en forespørgselsordning
i relation til det foreslåede forbud i lovens § 4, stk. 1, og den
foreslåede dispensationsadgang i lovens § 4, stk. 3. Hensig-
ten med denne bemyndigelse er, at ministeren fastsætter
nærmere regler, der giver den enkelte lodsejer, som bliver
berørt af det foreslåede forbud i lovens § 4, stk. 1, adgang til
at indsende en forespørgsel til Miljø- og Fødevareministeriet
og anmode om oplysninger vedrørende forbuddets konse-
kvenser for vedkommendes bedrift. Det forudsættes, at mi-
nisteren udformer reglerne på en sådan måde, at den enkelte
lodsejer på den baggrund i videst muligt omfang kan forud-
se konsekvenserne for vedkommendes bedrift af det foreslå-
ede forbud i lovens § 4, stk. 1. Reglerne vil blive fastsat i
overensstemmelse med grundlovens § 73 og den hertil knyt-
tede retspraksis. Det bemærkes herved, at grænsedragningen
mellem ekspropriation og erstatningsfri regulering – dvs. af-
klaring af, hvornår et indgreb i en ejendomsrettighed udgør
afståelse i grundlovens forstand – efter retspraksis afhænger
af et samlet skøn over indgrebets karakter.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsfor-
slag nr. 8.
Til nr. 7
Som en konsekvens af de med ændringsforslag nr. 3 fore-
slåede bestemmelser i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 02
og 03, vil den med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede be-
stemmelse i lovens § 59 a om udbetaling af ekspropriations-
erstatning og klageadgang i forbindelse hermed blive over-
flødig.
Med ændringsforslaget foreslås det derfor, at den med
lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede bestemmelse i naturbe-
skyttelseslovens § 59 a udgår.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsfor-
slag nr. 3.
Til nr. 8
Det er med lovforslagets § 2, stk. 1 og 2, foreslået, at lo-
ven træder i kraft den 1. juli 2022, idet den med lovforsla-
gets § 1, nr. 1, foreslåede opdatering af EU-noten dog træder
i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Med ændringsforslaget foreslås lovforslagets ikrafttræ-
delsesbestemmelser ændret, således at miljøministeren fast-
sætter tidspunktet for lovens ikrafttrædelse, der tidligst kan
være den 1. januar 2023, idet de foreslåede bestemmelser i
henholdsvis lovforslagets § 1, nr. 1 (opdatering af EU-no-
ten), og § 4, stk. 08, i lov om naturbeskyttelse som affattet
ved § 1, nr. 2, som affattet ved ændringsforslag nr. 6 dog
foreslås at træde i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Det er en forudsætning for miljøministerens anvendelse
af bemyndigelsen til at fastsætte tidspunktet for lovens
ikrafttrædelse, at ministeren forinden efter den foreslåede
bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 08, jf. æn-
dringsforslag nr. 6, har fastsat nærmere regler om en fore-
spørgselsordning i relation til det foreslåede forbud i lovens
§ 4, stk. 1, og den foreslåede dispensationsadgang i lovens §
4, stk. 3. Det er ligeledes en forudsætning for ministerens
anvendelse af bemyndigelsen, at det fastsatte tidspunkt for
lovens ikrafttrædelse, der efter ændringsforslaget tidligst
kan være den 1. januar 2023, desuden tidligst er 2 år efter
tidspunktet for ikrafttrædelsen af de af ministeren efter den
foreslåede bestemmelse i lovens § 4, stk. 08, jf. ændrings-
forslag nr. 6, fastsatte nærmere regler om en forespørgsels-
ordning i relation til det foreslåede forbud i lovens § 4, stk.
1, og den foreslåede dispensationsadgang i lovens § 4, stk.
3. Der henvises herved også til bemærkningerne til æn-
dringsforslag nr. 6.
Ændringsforslaget er endvidere en konsekvens af æn-
dringsforslag nr. 3. Det er en forudsætning for miljøministe-
rens anvendelse af bemyndigelsen til at fastsætte tidspunktet
for ikrafttræden af den foreslåede bestemmelse i naturbe-
skyttelseslovens § 4, stk. 1, at ministeren senest samtidig
med ikrafttrædelsestidspunktet har udbetalt erstatninger ef-
ter den med ændringsforslag nr. 3 foreslåede bestemmelse i
lovens § 4, stk. 02, til samtlige ejere eller brugere af § 3-be-
skyttede arealer, der vil blive påført et tab som følge af det
foreslåede forbud i lovens § 4, stk. 1.
Det bemærkes, at der med lovforslagets § 2, stk. 3, er
foreslået en overgangsregel, hvorefter det foreslåede forbud
i naturbeskyttelseslovens § 4, stk. 1, nr. 1, mod anvendelse
af bekæmpelsesmidler – for arealer omfattet af tilsagn om
økologisk arealtilskud – først vil finde anvendelse fra den 1.
september 2022. Overgangsreglen har til formål at sikre, at
tilsagn om økologisk arealtilskud med udløb den 31. august
2022, dvs. efter lovens med lovforslagets § 2, stk. 1, foreslå-
ede ikrafttrædelse den 1. juli 2022, ikke skal revideres. Da
det med ændringsforslaget foreslås, at det af miljøministeren
fastsatte tidspunkt for lovens ikrafttrædelse tidligst kan være
den 1. januar 2023, er en sådan overgangsregel for arealer
omfattet af tilsagn om økologisk arealtilskud overflødig.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. marts 2020 og var til 1.
behandling den 24. april 2020. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Miljø- og Fødevareudval-
get. Udvalget afgav betænkning den 3. juni 2020. Lovforsla-
get var til 2. behandling den 9. juni 2020, hvorefter det blev
henvist til fornyet behandling i udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
L 164 - 2019-20 - Bilag 20: Tillægsbetænkning afgivet den 17. juni 2020
2215462_0006.png
6
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af betænkning er der omdelt 1
bilag på lovforslaget.
Samråd
Udvalget har under den fornyede udvalgsbehandling af
lovforslaget stillet 3 spørgsmål til miljøministeren til mundt-
lig besvarelse, som denne har besvaret i et åbent samråd
med udvalget den 17. juni 2020.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelsen af betænkning stillet 7
spørgsmål til miljøministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret, med undtagelse af 1 spørgsmål som
forventes besvaret inden 3. behandling.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin (S) Bjarne Laustsen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Mette Gjerskov (S) Troels Ravn (S) Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Carl Valentin (SF)
Anne Valentina Berthelsen (SF) Signe Munk (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL) Susanne Zimmer (UFG)
Erling Bonnesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Marie Bjerre (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V)
Jacob Jensen (V) René Christensen (DF)
fmd.
Pia Kjærsggaard (DF) Lise Bech (DF) Mette Abildgaard (KF)
Orla Østerby (KF) Peter Seier Christensen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4