Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 164 Bilag 19
Offentligt
2214517_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Samrådsspørgsmål G
Vil ministeren oplyse, hvorvidt der er fortilfælde,
hvor erhvervslivet retssikkerhedsmæssigt stilles så
ringe, som det er tilfældet med L164, hvor
landmænd ikke kan få oplyst, hvordan de konkret vil
blive berørt af et driftsmæssigt forbud, som træder i
kraft om to år, og som potentielt kan være så
indgribende, at landmanden risikerer at gå konkurs,
hvis han ikke får erstatning eller dispensation?
Konsekvensen af den lange indfasningsperiode, hvor
landmanden ikke kan få oplyst, hvilke konsekvenser
lovforslaget får for ham, er, at det kan blive
vanskeligt at finde finansiering til driften allerede
fra det tidspunkt, hvor lovforslaget bliver vedtaget.
Samrådsspørgsmål H
Vil ministeren oplyse, om der er fortilfælde, hvor
berørte borgere får - eller kan anmode om at få
en
forhåndsvurdering af, hvordan en given regulering
vil ramme dem konkret? Er ministeren enig i, at en
lodsejer med en forhåndsvurdering af, hvilke
konsekvenser lovforslaget får for ham, vil stå i en
mere afklaret situation, hvilket
retssikkerhedsmæssigt er bedre?
Samrådsspørgsmål I
Vil ministeren oplyse, hvorvidt ministeren mener, at
det retssikkerhedsmæssigt er en rimelig situation,
1
L 164 - 2019-20 - Bilag 19: Miljøministerens talepapir fra samrådet 17/6-20 om landmænds retssikkerhed som følge af lovforslaget.
2214517_0002.png
TALEPAPIR
regeringen sætter landbrugserhvervet i, når
regeringen med lovforslaget i en indfasningsperiode
på 2 år lader lodsejere svæve i uvished om, hvorvidt
deres landbrug fremover vil være rentabelt?
Svar
Tak for spørgsmålene, som jeg vil besvare samlet i
det følgende.
Vi står i en biodiversitetskrise, hvor arter uddør
hurtigere end før set i menneskets historie. Grunden
til det er enkel
vi mennesker udnytter langt det
meste af jordens areal til os selv.
FN’s Naturpanel (IPBES)
vurderer, at menneskets
arealanvendelse
primært til landbrug, skovbrug og
byer
er hovedårsagen til, at arterne går tilbage på
land. Der er simpelthen ikke nok plads til naturen.
Det skal vi gøre noget ved.
Derfor har regeringen foreslået, at der skabes mere
plads til naturen ved at indføre et forbud mod
sprøjtning, gødskning og omlægning af § 3-
beskyttede arealer.
Alligevel sidder vi nu her i tredje samråd og skal
drøfte, om det nu også er rimeligt. Det synes jeg er
ærgerligt. Jeg er ked af, at blå blok ikke i højere grad
har fået øjnene op for, at der er folkelig vilje til, at vi
rent faktisk begynder at gøre noget ved
biodiversitetskrisen.
2
L 164 - 2019-20 - Bilag 19: Miljøministerens talepapir fra samrådet 17/6-20 om landmænds retssikkerhed som følge af lovforslaget.
2214517_0003.png
TALEPAPIR
Regeringen finder det rimeligt at gennemføre
forbuddet som erstatningsfri regulering.
I vurderingen af muligheden for at indføre en
generel regulering erstatningsfrit lægges der efter
retspraksis vægt på blandt andet følgende kriterier:
1) indgrebets formål
her kan hensynet til natur og
miljø være ganske tungtvejende.
2) i hvilken grad indgrebet er generelt eller konkret,
om det rammer mange eller få. Med dette lovforslag
indføres der et generelt forbud, der rammer mange
bedrifter
cirka 9.000.
3) indgrebets intensitet - som i dette tilfælde i
almindelighed vil være begrænset, da arealerne
fortsat vil kunne udnyttes efter forbuddet. Enkelte
lodsejere kan dog blive ramt atypisk hårdt.
I øvrigt gælder det som udgangspunkt, at der ikke
følger erstatning eller kompensation med, når der i
Danmark indføres generelle regler med krav til
virksomheder, der skal begrænse forurening og
miljøbelastning. Det gælder eksempelvis regler om
affaldshåndtering, som jeg redegjorde for i sidste
samråd.
Erstatningsfri regulering er også udgangspunktet for
miljøzoner. Det er generelle regler uden tilhørende
erstatning eller kompensation, men med mulighed
for at få midlertidig dispensation i særlige tilfælde -
3
L 164 - 2019-20 - Bilag 19: Miljøministerens talepapir fra samrådet 17/6-20 om landmænds retssikkerhed som følge af lovforslaget.
2214517_0004.png
TALEPAPIR
og efter Miljøstyrelsens konkrete vurdering. Der skal
gives dispensation i tilfælde, hvor køretøjsejeren
bliver atypisk hårdt ramt økonomisk.
For at give de berørte køretøjsejere passende tid til
at indrette sig på de nye miljøzonekrav, er der i
reglerne en 12 måneders indfasningsperiode.
Naturbeskyttelseslovens § 3 beskytter en række
naturområder mod tilstandsændringer. Der vil ofte
være en ekstensiv landbrugsdrift på § 3-beskyttede
arealer i form af afgræsning eller høslæt. Og i nogle
tilfælde kan der også være en lovlig drift med
sprøjtning, gødskning og omlægning.
De arealer, der kan have en lovlig drift med
sprøjtning, gødskning og omlægning, er ferske enge
og strandenge. Engene ligger oftest på lavtliggende
og fugtige arealer, typisk i ådale, omkring søer og
moser eller ved kysten. Det er altså ikke god
landbrugsjord i intensiv drift dette forbud rammer -
det er ekstensivt drevne naturarealer.
Almindelige dyrkede marker og kulturgræsmarker,
som omlægges hyppigere end en gang hvert 7.-10.
år, er ikke § 3-beskyttede ferske enge.
Den sprøjtning, gødskning og omlægning, der lovligt
kan finde sted på et § 3-beskyttet areal er - allerede
som reglerne er i dag - begrænset. Og driften der
karakteriserer enge
nemlig græsning og høslæt
kan fortsætte efter forbuddet, selvom udbyttet vil
4
L 164 - 2019-20 - Bilag 19: Miljøministerens talepapir fra samrådet 17/6-20 om landmænds retssikkerhed som følge af lovforslaget.
2214517_0005.png
TALEPAPIR
være lavere. Derfor har lovforslaget også
begrænsede økonomiske konsekvenser for
landbruget.
Lovforslaget foreslås at træde i kraft om 2 år. Det er
på sin vis ærgerligt, at vi skal vente yderligere 2 år,
før naturen igen kan begynde at gå frem på
arealerne. Hvis blå blok ikke havde rullet loven fra
2015 om forbud mod sprøjtning og gødskning af § 3
arealer tilbage, havde naturen på arealerne allerede i
dag været bedre.
Når lovforslaget indeholder en 2-årig indfasning, er
det for at give landbruget en rimelig tid til at
indstille sig på de nye regler. De 2 år skal på den
enkelte bedrift bruges til at finde ud af, hvordan
driften mest hensigtsmæssigt indrettes efter de nye
regler. Det er hver enkelt landmand bedst til at
vurdere.
Som nævnt på første og andet samråd - hvis
forbuddet måtte vise sig at have karakter af
ekspropriation for konkrete bedrifter, kan der enten
udbetales fuld erstatning eller dispenseres fra
forbuddet. Det vil bero på en samlet konkret
vurdering i det enkelte tilfælde, om forbuddet
rammer så atypisk hårdt, at det har karakter af
ekspropriation.
Der vil ikke være grundlag for at træffe beslutning
om eventuel erstatning eller dispensation fra
forbuddet, før reglerne er trådt i kraft.
5
L 164 - 2019-20 - Bilag 19: Miljøministerens talepapir fra samrådet 17/6-20 om landmænds retssikkerhed som følge af lovforslaget.
2214517_0006.png
TALEPAPIR
Der kan i anden regulering være adgang til, at der
kan tages stilling til vilkår om eksempelvis
dispensation eller kompensation for berørte borgere
eller virksomheder, inden nye regler træder i kraft.
Men i dette lovforslag er det kun muligt at få
dispensation eller erstatning, hvis man bliver
ekspropriativt hårdt ramt.
Jeg synes, at den 2-årige indfasning er med til at
skabe en god balance i lovforslaget, så vi får sikret
naturværdierne på de § 3-beskyttede arealer, og
samtidig giver landmændene tid til at omstille sig til
de nye regler.
Det ser vi tydeligvis forskelligt på i rød og blå blok.
For os er det vigtigt, at vi tager biodiversitetskrisen
alvorligt og handler nu.
Når reglerne træder i kraft vil der skabes bedre
levesteder til gavn for fugle, insekter og planter på
ca. 37.000 ha ferske enge og strandenge.
Når sprøjtning, gødskning og omlægning ophører,
bliver der mere plads til naturen på arealerne. Der
vil gradvist komme flere og flere arter på arealerne,
fordi de vil få bedre livsbetingelser. Derved forøges
naturværdierne på arealerne.
Som jeg har nævnt tidligere, så er det ikke kun
Miljø- og Fødevareministeriets vurdering. Det er
også vurderingen fra Århus Universitet.
6
L 164 - 2019-20 - Bilag 19: Miljøministerens talepapir fra samrådet 17/6-20 om landmænds retssikkerhed som følge af lovforslaget.
2214517_0007.png
TALEPAPIR
Og det er også vurderingen fra 14 grønne
organisationer, der med fælles stemme har udtalt, at
forbuddet indiskutabelt er en vigtig håndsrækning
til den trængte natur i det åbne land.
Jeg anerkender, at der er stor politisk uenighed om
dette lovforslag. Men regeringen står, hvor vi hele
tiden har stået. Vi vil gennemføre et forbud mod
sprøjtning, gødskning og omlægning, der er et
vigtigt skridt i retning mod at forbedre
naturværdierne på vores § 3-beskyttede arealer.
7