Til lovforslag nr.
L 163
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 11. juni 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven
(Ophævelse af adgang til dispensation fra regler om bedre fordeling i daginstitutioner)
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren har stillet 3 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, KF og LA) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF, RV, SF, EL, NB og Uffe El-
bæk (UFG)) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. be-
handling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændrings-
forslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance
Venstres, Det Konservative Folkepartis og Liberal Alli-
ances medlemmer af udvalget anser behandlingen af lovfor-
slaget om ophævelse af dispensationsparagraffen som unød-
vendig. Årsagen skal findes i den lempelige administration
af udlændinge- og integrationspolitikken, som den siddende
regering fører, og som går imod den tidligere VLAK-re-
gerings udlændinge- og integrationspolitiske linje og ghet-
toaftalens intention.
Det er V’s, KF’s og LA’s klare overbevisning, at den dis-
pensationsadgang, der indgik i den oprindelige aftale, skulle
være med til at sikre, at loven kunne fungere i praksis. Det
har aldrig været meningen, at det, der var tænkt som en kat-
telem, skulle gøres til en ladeport. Der er således tale om et
politisk valg, som det også fremgår af de kommentarer og
bemærkninger, der er afgivet under behandlingen, når mini-
steren bevidst dispenserer fra fordelingskravet på 30 pct.
børn i op til 10 år, hvilket er dobbelt så længe som det, der
var lagt op til som det maksimale.
V, KF og LA finder det af afgørende karakter, at der ikke
længere dispenseres efter mavefornemmelser og forgodtbe-
findende, men at dispensationsmuligheden i stedet bliver –
og forbliver – den form for nødbestemmelse, der var tiltænkt
i den oprindelige aftale, og som fremadrettet også kun skal
bruges i force majeure-lignende tilstande, hvor man ikke
kan ændre på retstilstanden politisk, hvilket tilsyneladende
kan ske meget hurtigt.
V, KF og LA stiller sig med andre ord kritiske over for
ministerens politiske behandling af dispensationsmulighe-
den, der har frataget 2.775 børn fordelt på 45 institutioner de
muligheder, som ghettoaftalens initiativer giver børnene for
at få en bedre start på livet gennem et grundlæggende opgør
med den negative sociale arv, der kan herske i udsatte bolig-
områder. V, KF og LA bemærker, at disse børn er blevet
frataget chanceligheden i livet, hvilket partierne finder uac-
ceptabelt og i strid med aftalens intention. Loven skulle ha-
ve forbedret integrationen og sikret, at alle børn i Danmark
får Danmark ind under huden, lærer ordentligt dansk og mø-
der danske kulturværdier og traditioner tidligt i livet. Det vil
disse mange børn ikke få mulighed for på grund af de man-
ge dispensationer, der er givet.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget konstaterer, at
der er meget store integrationsproblemer i Danmark. DF
mener, at disse skal løses ved hjemsendelse, og ved at dem,
der ikke kan hjemsendes, selv tager ansvar for at blive inte-
greret, og ved at danske daginstitutioner stiller klare krav til
danskkundskaber og danske normer. Integrationsproblemer-
ne skal ikke løses, ved at danske børn bliver tvangsfordelt til
dagsinstitutioner, der ligger i udsatte boligområder, og der-
AX024778