Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
L 163 Bilag 1
Offentligt
2183177_0001.png
NOTAT
Høring over forslag til lov om ændring af dagtilbudslo-
ven (Ophævelse af dispensationsadgang i forhold til
regler om bedre fordeling i daginstitutioner)
Dato: 21. april 2020
Børne- og Undervisningsministeriet har den 31. marts 2020 sendt forslag til
lov om ændring af dagtilbudsloven (Ophævelse af dispensationsadgang i
forhold til regler om bedre fordeling i daginstitutioner) i høring.
KL afgiver høringssvar med forbehold for politisk behandling.
KL enige i, at det er nødvendigt med et opgør med parallelsamfund. KL er
også enige i, at et element i dette er at sikre en bedre fordeling af børn, som
bor i udsatte boligområder for at sikre, at institutionerne så vidt muligt afspej-
ler befolkningssammensætningen i kommunerne.
Det er ikke nyt for kommunerne at arbejde for at sikre en bedre fordeling i
daginstitutionerne. Det kræver langsigtede planer, som adresserer helheds-
indsatser på tværs af byudvikling, beskæftigelse samt børne- og ungeområ-
det, ligesom det kræver sammenhæng med kommunes boligsociale indsat-
ser. Det er tidskrævende og omfattende processer.
Derfor var KL også kritisk overfor den oprindelige lov om bedre fordeling i
dagtilbud. Loven risikerer at få utilsigtede konsekvenser og modarbejde an-
dre kommunale indsatser i relation til boligområderne. Af samme grund var
det afgørende for KL og kommunerne, at loven om bedre fordeling i dagtil-
bud indeholdt mulighed for dispensation. Muligheden for dispensation af loft
for årligt nyoptag samt anvisningsreglen er samtidig grundlaget for, at loven
kan implementeres i kommunerne.
Af den grund finder KL det problematisk, at regeringen nu ønsker at ophæve
dispensationsadgangen i forhold til regler om bedre fordeling i daginstitutio-
ner. Lovændringen kan medføre, at det bliver mindre attraktivt for børnefami-
lier at bosætte sig i udsatte boligområder, blandt andet grundet længere
transport til dagtilbud. Lovændringen vil vanskeliggøre tiltrækning af nye res-
sourcestærke børnefamilier og dermed den ønskede ændring af beboersam-
mensætningen. Ophævelsen af dispensationsmuligheder vil derfor modvirke
lovens intentioner.
Der er med lovforslaget tale om markant lovændring, der samtidig vil have
store konsekvenser for den økonomiske ramme af loven. Lovændringen
medfører yderligere risiko for, at kommuner bliver tvunget til at lukke flere in-
stitutioner for at genopbygge dem igen på en anden adresse. Fjernes dis-
pensationsmulighederne bør der derfor følge finansiering med, ligesom det
vil være afgørende, at et eventuelt lovforslag ledsages af et tilsvarende løft i
kommunernes anlægsramme. KL vurdererede i forbindelse med det oprinde-
lige lovforslag, at kommunerne potentielt ville få et behov for anlæg i størrel-
sesordenen 4-600 mio. kr. Allerede i den forbindelse problematiserede KL
ministeriets model med en låneadgang og ingen justering af anlægsrammen.
Men netop grundet mulighederne for dispensation blev regeringen og KL i
forbindelse med aftalen om kommunernes økonomi i 2020 enige om at følge
Sags ID: SAG-2018-03976
Dok. ID: 2907499
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3469
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 163 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2183177_0002.png
NOTAT
op på økonomien. Det er klart, at en ophævelse af dispensationsreglerne
ændrer ved en grundlæggende forudsætning.
KL bemærker, at der med lovforslaget ikke er tale om lighed for loven for alle
kommuner. Listen over udsatte boligområder opgøres hvert år i december,
og nye kommuner kan komme på listen. Det årlige udfald af ghettolisten er
forbundet med relativ stor usikkerhed og tilfældighed grundet måden, kriteri-
erne opgøres på. Grænseværdierne for, hvornår kommunerne fremgår på li-
sten over udsatte boligområder er dertil ofte afhængig af enkelte borgere og
indsatser, og nye områder eller kommuner vil hurtigt kunne fremgå af listen.
En ophævelse af muligheden for dispensation af lovens regler vil stille even-
tuelle nye kommuner på listen over udsatte boligområder ringere og med
færre muligheder for udvikling og implementering af loven om bedre forde-
ling.
Den nuværende situation med COVID-19 epidemien har givet øget ledighed
på tværs af Danmark. Dette vil afspejle sig i boligområderne, som i sidste
ende kan have indflydelse på eventuelle kommuner eller områders placering
på listen over udsatte boligområder i kraft af indkomstkriteriet.
Nye kommuner eller områder på listen vil endvidere med lovændringen være
forpligtet til at efterleve lovens regler med det samme. Det stiller kommu-
nerne i utroligt svære kår for implementering og efterlevelse af lovens regler.
Slutteligt bemærker KL, at der er allerede i dag, er konkrete krav til dispen-
sationsansøgning og en fast afrapportering, hvorfor det er muligt for børne-
og undervisningsministeren at styre området.
Dato: 21. april 2020
Sags ID: SAG-2018-03976
Dok. ID: 2907499
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3469
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
L 163 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2183177_0003.png
Dato:
Deres ref.:
Vor ref.:
Sagsbehandler:
20-04-2020
ORG-2018-06134
Christina Elling Skarving
Høring vedrørende forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Ophævelse af
dispensationsadgang i forhold til regler om bedre fordeling i daginstitutioner)
BUPL takker for invitationen til at afgive høringssvar til ovenstående lovforslag.
BUPL er generelt enig i intentionen om at åbne udsatte boligområder op og sikre en mere
mangfoldig beboersammensætning i hele landet, som én vej af flere til at løse den sociale
ulighed. Men BUPL er modstander af, at løsningen på udfordringer i de udsatte boligområder
skal være en forringelse af beboernes rettigheder og udhuling af lokale tilbud frem for solide
investeringer i områderne og i de mennesker, der bor der. BUPL finder det derfor også dybt
problematisk at man med lovforslaget vil ophæve den hidtidige dispensationsadgang.
Reglerne om maks. 30% børn fra udsatte boligområder i daginstitutionerne betyder i praksis,
at daginstitutioner beliggende i udsatte boligområder risikerer enten lukning eller langsom
udhuling, fordi børn bosat i området ikke må få tildelt en ledig plads, medmindre der samtidig
optages over dobbelt så mange børn udefra. Dermed mister boligområderne et attraktivt til-
bud, der kan være med til at tiltrække nye ressourcestærke familier til området.
Dansk Byg-
geri lavede i 2018 en analyse,
der viser at daginstitutioner er med til at åbne udsatte bolig-
områder op og gøre dem mere attraktive – også for familier bosat udenfor området.
Mange kommuner med udsatte boligområder er netop i fuld gang med en omstilling til at
åbne områderne op og sikre en mere mangfoldig beboersammensætning. Det forudsætter at
de kan tilbyde nye familier et tilbud af høj kvalitet i lokalområdet. Men reglerne om maks.
30% børn fra udsatte boligområder betyder som nævnt at lokalområdet risikerer at miste sine
tilbud.
Samtidig vil der være boligområder, som i indsatsen for at sikre en mere mangfoldig beboer-
sammensætning, i en periode kan ligge og vippe ift. deres status som udsat boligområde.
Små udsving kan have betydning for, om et område betragtes som udsat eller ej. Det gør det
planmæssigt vanskeligt for kommunerne at agere, hvis der ikke findes dispensationsmulighe-
der. Problemstillingen er aktuel med corona-krisen, som betyder at ekstraordinært mange
borgere får et lavere indkomstgrundlag, fordi de mister deres job. Det vil påvirke beskæftigel-
sen og indkomstniveauet i landets boligområder, som er to af kriterierne for hvornår et bolig-
område betragtes som udsat.
BØRNE- & UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
SUNDKROGSKAJ 20 2100 KØBENHAVN Ø
TELEFON 35 46 50 00 CVR 26350514 E-MAIL: [email protected] www.bupl.dk
L 163 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
I BUPL’s optik modarbejder en ophævelse af dispensationsadgangen dermed de politiske
intentioner om at fremme indsatser for at minimere antallet af udsatte boligområder, og
BUPL stiller sig uforstående overfor ønsket om at gennemføre lovforslaget. BUPL opfordrer i
stedet regeringen og aftalepartierne til at fastholde den nuværende dispensationsadgang på
ubestemt tid.
Venlig hilsen
BUPL
L 163 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2183177_0005.png
Til:
Børne- og Undervisningsministeriet
Dato:
21.04.2020
Høringssvar vedrørende Lov163, forslag til lov om ophævelse af
dispensationsadgang i forhold til regler om bedre fordeling i daginstitutioner
Børne- og Kulturchefforeningen takker for muligheden for at afgive høringssvar. Vi har
følgende bemærkninger til lovforslaget.
Børne- og Kulturchefforeningen finder det meget uheldigt, at dispensationsadgangen vedr.
bedre fordeling i dagtilbud, ophæves.
Selvom der i det fremsendte lovforslag er fremsat en nødbestemmelse, så tilgodeser det ikke
behovet i de enkelte kommuner. Nødbestemmelse kan kun komme i spil i ganske særlige
tilfælde, nemlig ved, at der sker et uforudset og betydeligt fald i antallet af pladser i
daginstitutioner i kommunen som følge af brand, stormflod og oversvømmelser
eller udbrud af skimmelsvamp eller andre force majeure-lignende tilstande
i en eller flere daginstitutioner i kommunen. Disse undtagelser syntes næsten ikke
eksisterende, og vi har svært ved at forestille os, det kan komme danske dagtilbud til gode i
forhold til en bedre fordeling.
Vi risikerer med denne lovvedtagelse, at skulle lukke velfungerende institutioner. Derudover
finder vi det besynderligt, at der hvor der er givet dispensation ikke berøres, men skulle der
komme nye områder/kommuner til, så kan de ikke få en dispensation.
Børne- og Kulturchefforeningen har meget svært ved at forstå, at evt. nye
områder/kommuner på listen skulle have mindre behov for mulighed for dispensation end
dem, der allerede har modtaget dispensation.
Derfor endnu engang, det er helt vores vurdering, at der fortsat er behov for
dispensationsmulighed.
Med venlig hilsen
Anne Vang
Formand for BKF
Merete Villsen
Formand for Dagtilbudsnetværket
Sekretariat: Frederiksberg Rådhus, Smallegade 1, 2000 Frederiksberg. Lok. 3.019
Tlf.: 4175 0660, E-mail:
[email protected] www.bkchefer.dk
L 163 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2183177_0006.png
Rådhuset, Rådhuspladsen 2, 8000 Aarhus C
Børne- og Undervisningsministeriet
[email protected]
21. april 2020
Side 1 af 1
Høringssvar til lovforslag L 163 om ændring af dagtilbudsloven
(Ophævelse af dispensationsadgang i forhold til regler om bedre
fordeling i daginstitutioner).
I Aarhus arbejder vi benhårdt på at omdanne de udsatte boligområder, og vi
forventer, at boligområderne stille og roligt skifter karakter. Men forandringer
tager tid og kræver, at der er lokale attraktive dagtilbud for at tiltrække bør-
nefamilier.
For at modvirke parallelsamfund og samtidig sikre en god integration, er det
essentielt for børnene med en blandet beboersammensætning og blandede
dagtilbud. Det er derfor vigtigt at kunne anvise børn fra ikke-udsatte boligom-
råder ind i institutioner, der er beliggende i udsatte boligområder.
Uden mulighed for at anvise børn fra ikke-udsatte boligområder, vil vores
dagtilbudsafdelinger i eller i tilknytning til de udsatte boligområder med tiden
lukke sig selv, da søgningen fra børn, som er bosat uden for de udsatte bo-
ligområder pt. er lav. Det er den søgning, vi gerne vil have tid til at ændre.
Uden dispensation og uden forandringer af områderne ville der i Aarhus
være behov for at afvikle 15 dagtilbudsafdelinger og oprette 45 erstatnings-
grupper, hvilket vil koste 157,5 mio. kr.
Mange kommuner er som Aarhus i fuld gang med at omdanne udsatte bo-
ligområder til attraktive bydele. Det er en proces, der må forventes at tage
mere end de fem år, som er den periode fx Aarhus har fået dispensation i.
Lovforslaget om at ophæve muligheden for dispensation fra kravet om dob-
beltanvisning og fra kravet om maks. 30 procent børn fra det udsatte bolig-
område, vil derfor modvirke intension i aftalen om et Danmark uden parallel-
samfund.
Derfor opfordrer jeg til, at kravet om dobbeltanvisning (§ 23 stk. 4) bliver
fjernet. Det nuværende krav om dobbeltanvisning begrænser kommunernes
mulighed for at anvise børn ind i udsatte boligområder. Uden dette krav ville
kommunerne kunne bruge anvisningen at understøtte dagtilbud med en
blandet børnesammensætning.
Med andre ord: Behold muligheden for dispensation eller fjern kravet om
dobbeltanvisning. Så vi i kommunerne kan fastholde vores arbejde med og
ambitioner om at gøre udsatte boligområder til attraktive bydele.
Med venlig hilsen
Thomas Medom
Rådmand
BØRN OG UNGE
Rådmand
Aarhus Kommune
Rådhuset, Rådhuspladsen 2
8000 Aarhus C
Direkte telefon: 89 40 23 51
Direkte e-mail:
[email protected]
Sag: 18/010191-47
L 163 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2183177_0007.png
20-04-2020
Høringssvar fra FOLA, Forældrenes Landsforening
Vedr. L
163 forslag til lov om ophævelse af dispensationsadgang i forhold til regler om bedre
fordeling i daginstitutioner.
FOLA kan ikke anbefale, at regeringen fremover vil ophæve muligheden for at søge
dispensation fra 30%-reglen.
30%-reglens formål er at sikre en større spredning af børn med anden etnisk herkomst end dansk.
Dispensationsmuligheden skulle give kommunerne mulighed for at nå at tilpasse sig lovgivningen
ved at sikre, at ingen dagtilbud fremover har mere end 30% børn fra ghettoområderne i samme
institution.
Langt de fleste større byer har søgt om dispensation i forhold til at kunne overholde 30%-reglen i
dagtilbud, og mange har fået dispensationen. Nu ønsker regeringen, at der ikke gives flere
dispensationer, og at de kommuner, som har fået dispensation, ikke kan forlænge denne.
Baggrunden herfor er, at regeringen skønner, at kommunerne med de tildelte dispensationer har
mulighed for at tilpasse sig 30%-reglen:
”Aftalen
om bedre fordeling i daginstitutioner fra 2018 mellem den daværende regering (Venstre,
Konservative og Liberal Alliance), Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
indeholdt en mulighed for, at nogle kommuner og dagtilbud kunne få længere indfasning af
reglerne om bedre fordeling i form af en dispensationsadgang fra fordelingskravene. Dette set i
lyset af, at en del kommuner har igangsat gennemgribende tiltag, der skal medvirke til at afvikle de
udsatte boligområder og ændre beboersammensætningen i områderne. Det omfatter bl.a.
nedrivning af bygninger, nybyg af private boliger, daginstitutioner og skoler, intensiverede
beskæftigelsesindsatser m.v.”
(høringsbrev)
Når vi i FOLA ikke kan anbefale at ophæve dispensationsmulighederne, er det fordi, vi mener, at
det er ganske urealistisk, at kommunerne i tilstrækkelig grad kan nå at ændre
beboersammensætningen i ghettoområderne indenfor den tidsperiode, som er givet i forbindelse
med dispensationerne.
5 år eller mindre er ikke nok til at ændre et boligområde så radikalt, som der lægges op til.
Hvis kommunerne, når dispensationerne udløber, ikke har opnået de gennemgribende
forandringer af ghettoområderne, vil det betyde nedlukning og nedrivning af dagtilbud. Det billiger
vi ikke.
Som en konsekvens af nedrivning og nedlukning af lokale dagtilbud, vil forældre i ghettoområdet få
længere til nærmeste dagtilbud, hvilket vil være en mærkbar forringelse for den enkelte forælder,
og det vil have negativ indflydelse på forældresamarbejdet. I FOLA mener vi, at dagtilbuddets
kendskab til familierne og lokalområderne er afgørende for, om de lykkes med indsatsen overfor
det enkelte barn. Hvis man spreder forældre ud på forskellige dagtilbud, vil det tætte samarbejde
med familierne blive vanskeliggjort.
I ghettoområderne er der typisk en stærk tradition for samarbejde mellem boligsociale indsatser,
sundhedsplejen og dagtilbud mv. Denne tværfaglige indsats vil ikke kunne oppebæres, hvis
børnene fra et boligområde spredes rundt i kommunen.
L 163 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2183177_0008.png
20-04-2020
.
Covid19
og beskæftigelse
Vi har set et betydelig fald i beskæftigelsen i Danmark som konsekvens af Covid19-pandemien.
Økonomerne spår, at der vil gå flere år, inden vi er ovre den økonomiske krise, der følger af
sundhedskrisen udløst af Covid19. Derfor vil vi i de kommende år ikke kunne regne med, at
beskæftigelsesindsatsen i kommunerne kan ændre lokalområdernes ghettostatus. Måske vil flere
områder endda blive til ghettoområder. Dette vilkår bør indgå i vurderingen af, om det er realistisk,
at vi er kommet af med ghettoområderne i løbet af de nærmeste år.
Økonomiske konsekvenser
I høringsmaterialet skønnes det, at der ikke vil være økonomiske konsekvenser for kommunerne
ved at ophæve muligheden for dispensation. Det mener vi, er et fejlskøn.
Hvis beboersammensætningen ude i kommunerne ikke er ændret i tilstrækkelig grad, skal der
rives institutioner ned og bygges nye. Det vil være en betydelig udgift for kommunerne.
I FOLA anbefaler vi, at man i langt højere grad ser på kvaliteten af det arbejde, der foregår i
dagtilbud beliggende i ghettoområder, end at man stirrer sig blind på en 30% regel.
Signe Nielsen, FOLA, Forældrenes Landsforening
L 163 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2183177_0009.png
Thomas Rasmussen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Prioritet:
Morten Kyst - Spifo <[email protected]>
21. april 2020 09:36
Thomas Rasmussen
SPIFO Høringssvar L163
Høj
Til Børne- og Undervisningsministeriet
Att.: Thomas Rasmussen
Sags nr.:20/06088
Høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Ophævelse af dispensationsadgang i
forhold til regler om bedre fordeling i daginstitutioner)
Spifo takker for muligheden for at komme med bemærkninger til ovennævnte fremsendte Lovforslag, som vi har
modtaget
i
høring.
Selvom vi grundlæggende kan være enig i intentionerne bag loven om ny-indskrivning af max. 30 % børn fra udsatte
boligområder, støtter vi ikke det fremsendte lovforslag, idet der efter vores opfattelse også fremover bør være en
dispensationsmulighed.
I modsat fald vil selve den oprindelige lov være uproportionalt udgiftsdrivende for kommunerne og til stor skade for
det pædagogiske arbejde i de eksisterende daginstitutioner. (Potentielt må veldrevne daginstitutioner med
medarbejdere med stor kompetence i forhold til integration, beliggende i glimrende lokaliteter, lukke – og nye
dagtilbud må etableres andre steder.)
Loven om ny-indskrivning af max. 30 % børn fra udsatte boligområder betyder at daginstitutioner, der normalt har
en stor andel af børn fra udsatte områder skal hente 70 % af deres børn udenfor området, og det kan blive
vanskeligt. Det kan medføre, at de daginstitutioner, der i årevis har opbygget en særlig ekspertise med inklusion,
sprogudvikling og integration af børn fra udsatte områder må lukke og ekspertisen kan gå tabt.
Herudover kan man nemt forestille sig, at flere ressourcestærke forældre fra ikke-udsatte områder vil tilvælge en
ren privat daginstitution, således at udviklingen på daginstitutionsområdet vil komme til at ligne den på
skoleområdet. I 2017 gik 36,3 % i privatskole i København, landsgennemsnittet ligger på 16,9 % - og tallet er
stigende.
Indførelse af 30%-reglen kan derfor føre til lukning af velfungerende daginstitutioner og skabe mindre integration af
børn og forælde, og få den stik modsatte effekt end tilsigtet.
Derfor vil vi anbefale, at dispensationsmuligheden ikke fjernes, eller, subsidiært, at den foreslåede
”nødbestemmelse” udvides til også at kunne gælde i andre tilfælde end de nævnte ”force majuere-situationer” –
f.eks., hvor en ellers velfungerende daginstitution bliver alvorligt eksistentielt truet som følge af mangel på
indskrevne børn.
Med venlig hilsen
Morten Kyst
Seniorkonsulent
Telefon: 2041 7164
Jernbane Allé 45 G, 1.
2720 Vanløse
1
L 163 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2183177_0010.png
www.spifo.dk
2
L 163 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2183177_0011.png
Til Undervisningsministeriet
Att.: [email protected]
Dansk Friskoleforening
Middelfartvej 77
5466 Asperup
62 61 30 13
[email protected]
www.friskoler.dk
21. april 2020
Høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (ophævelse af
dispensationsadgangen i forhold til regler om bedre fordeling i dagsinstitutioner)
Vi vil gerne takke for muligheden for at udtale os om det foreliggende udkast.
Corona-krisen har lært os, at der kan være overordentlig god grund til at bevare mulighe-
den for at kunne dispensere fra almindelig praksis. Derfor undrer det os, at man vælger at
fjerne muligheden for, sagligt begrundet i en række gennemarbejdede kriterier, at søge
dispensation om udsættelse af overholdelse af reglen vedrørende maksimalt 30% børn fra
udsatte boligområder.
Den aktuelle krise viser med al tydelighed, at der kan opstå situationer, som kalder på
dispensation, og vi mener, at dette ikke blot bør gælde dagsinstitutioner i den kommunale
forsyning. De private institutioner bør have samme dispensationsmuligheder.
Listen over ”udsatte boligområder” ændres i øvrigt årligt, da den betår af en række krite-
rier, hvis opfyldelse definerer om boligområdet er på listen eller ryger af listen. Der vil til
enhver tid være en risiko for, at private dagtilbud (og kommunale for den sags skyld) fra
det ene år til det næste kan få trukket deres grundlag for at drive dagtilbud væk under
dem. Denne usikkerhed forekommer ikke rimelig, hvorfor dispensationsmulighed vil være
oplagt.
Mange friskoler og private grundskoler driver dagtilbud i tilknytning til skolen. Disse arbej-
der inden for rammerne af den frihed, som private institutioner er givet. De private dagtil-
bud er markant mere sårbare for variabler og tiltag, da de ikke har samme bagland og
omstruktureringsmuligheder, som de offentlige institutioner har i forhold til at omorgani-
sere ved eksempelvis at fordele børn på flere institutioner i krisesituationer. Det fremgår
af bemærkningerne, at de private institutioner fremstår uden ”direkte sammenhæng til
øvrige dagsinstitutioner”. Det er i princippet rigtigt. Men den aktuelle Coronakrise har vist
os, at også private daginstitutioner ønsker at samarbejde – på tværs af institutionstyper,
når der er brug for at udvise samfundssind.
Med venlig hilsen
på foreningens vegne
Peter Bendix Pedersen
Formand
Søren Stein Brinck
Sekretariatsleder
L 163 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2183177_0012.png
15. april 2020
RONA
Børne- og Undervisningsministeriet
Sendt på mail til:
[email protected]
Høringssvar fra DI til lov om ændring af dagtilbudsloven (ophævelse af
dispensationsadgang i forhold til regler om bedre fordeling i daginstitutio-
ner)
DI takker for muligheden for at komme med bemærkninger til lov om ændring af dagtil-
budsloven (ophævelse af dispensationsadgang i forhold til regler om bedre fordeling i dag-
institutioner).
DI støtter intentionen om at styrke børns dansksproglige udvikling, generelle læringspa-
rathed og kendskab til demokratiske normer og værdier gennem deltagelse i dagtilbud.
Disse kundskaber og normer er nødvendige og værdifulde for alle børn.
Men DI finder den grundlæggende tilgang med loven uhensigtsmæssigt, hvor det alene
handler om at rette fokus på børn i institutioner, hvor mere end 30 pct. af børnene kom-
mer fra boligområder klassificeret som udsatte boligområder.
Det at styrke børns dansksproglige udvikling, generelle læringsparathed og kendskab til
demokratiske normer og værdier bør ske gennem initiativer, der generelt styrker kvalite-
ten i dagtilbuddene og børnenes sproglige udvikling, ikke gennem initiativer, der speci-
fikt retter sig mod børn fra udsatte boligområder.
DI stiller sig derfor også kritisk overfor, at kommuners og private daginstitutioners dis-
pensationsmuligheder for at skulle efterleve kravet om maksimalt at måtte optage 30
pct. børn fra udsatte boligområder i løbet af et kalenderår ophæves.
Dog anerkender DI, at der indarbejdes en bestemmelse i loven, så konkrete dagtilbud
kan undtages 30 pct.-kravet ved force majeure-lignende tilstande.
Med venlig hilsen
Lone Folmer Berthelsen
Erhvervsuddannelseschef
Ron Amir
Chefkonsulent
*SAG*
*SAGDI-2018-16951*
L 163 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2183177_0013.png
Thomas Rasmussen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>
31. marts 2020 14:42
Thomas Rasmussen
SV: Ekstern høring: L 163 forslag til lov om ophævelse af dispensationsadgang i
forhold til regler om bedre fordeling i daginstitutioner
Kære Thomas Rasmussen
Under henvisning til det til DA fremsendte høringsbrev af d.d. vedrørende ovennævnte skal vi oplyse, at
sagen falder uden for DA’s virkefelt, og at vi under henvisning hertil ikke ønsker at afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Hjørdis de Stricker
Chefsekretær
Fra:
Thomas Rasmussen <[email protected]>
Sendt:
31. marts 2020 12:01
Til:
Dagtilbudskontorets postkasse <[email protected]>
Emne:
Ekstern høring: L 163 forslag til lov om ophævelse af dispensationsadgang i forhold til regler om bedre
fordeling i daginstitutioner
Til alle høringsparter, jf. vedlagte høringsliste.
Hermed fremsendes L 163 Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Ophævelse af dispensationsadgang i
forhold til regler om bedre fordeling i daginstitutioner) i ekstern høring. Lovforslaget er fremsat i Folketinget d.d.
Høringsmaterialet lægges ligeledes på Høringsportalen.
Frist for høringssvar er tirsdag d. 21. april, kl. 10.00.
Med venlig hilsen
Thomas Rasmussen
Souschef
Departementet
Afdelingen for Dagtilbud og Grundskoler
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
Direkte tlf.: 25 83 64 04
E-mail:
[email protected]
1