Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 160 Bilag 1
Offentligt
2169365_0001.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0002.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0003.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0004.png
udsatte
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0005.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0006.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0007.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0008.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0009.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0010.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0011.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0012.png
Modtager
Navn
Adresse
By
Land
KFUKs Sociale
secenter).
skridt mod bedre tandbehandling for socialt udsatte.
He
A
sproceduren
social udsatte. Bliver det for tungt og bureaukratisk
for at sikre bedre tandsundheds blandt udsatte.
Ansatte i Socialtandpleje skal kende til udfordringer blandt socialt udsatte og kunne
beskrevet i lovforslaget er relevant, men at det er vigtigt, at
uddet.
herb
socialtandpleje.
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0013.png
ordningen vil virke i praksis.
mennesker.
. Denne indsats
desuden,
socialtandpleje
blandt udsatte
tandpleje eller ej.
sentlig del af en forebyggende indsats for bedre tandsundhed
tilbuddet og vi har
For at ordningen skal fungere nogenlunde ensartet i
praksis, mener vi dog, at der er behov for at give en mere p
kommunerne ansvar og en
skalopgave
i forhold til tandplejen.
F r en borger
skriftligt afslag
og
f.eks. begrundet i, at borgeren ikke er en del ad
da
er defineret ud fra serviceloven.
KFUKs Sociale Arbejde ser frem til at ordningen om Socialtandpleje bliver en realitet og vil
meget g
Arbejde
Udviklingschef
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
Med venlig hilsen
Navn
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0015.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0016.png
NOTAT
Dato: 19. februar 2020
Sags ID: SAG-2020-01045
Dok. ID: 2882747
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3522
KL takker for muligheden for at
derlagsfri tandpleje til de mest socialt udsatte borgere. Det har ikke inden for
tages derfor forbehold for senere politisk behandling.
Sel
-
fatter de mest udsatte borgere, er netop disse borgere ofte ikke i stand til at
benytte de eksisterende ordninger.
En stor del af de mest udsatte borgere
lider af
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
www.kl.dk
Side 1 af 2
gruppe af borgere dels have vanskeligt
s i forhold til
for, at kommunalbestyrelse
vanskelig
stk. 4
om indholdet omfanget, organiseringen, herunder visitation, og ressourcean-
vendelsen i socialtandplejen.
Endvidere opfordrer KL til, at der i
ganisere socialtandplejetilbuddet
sis, aftales
. Alternativt
betalingen. Hvis der ikke er fastsat priser, skal behandlinger og prisen herfor
,
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0017.png
NOTAT
Dato: 19. februar 2020
Sags ID: SAG-2020-01045
Dok. ID: 2882747
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3522
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
www.kl.dk
Side 2 af 2
si
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0018.png
Odense, 23.01 2020
- og erstatning
Dette forslag til forbedring af tandplejen blandt socialt udsatte
. Derfor kan vi i LAP kun tilslutte os i samlet flok, og bede alle folketingets
mandater om et enstemmigt og rungende JA til afstemningen.
De bedste hilsner
Ole Nielsen, Steen Moestrup, Bo Steen Jensen
LAP arbejdsgruppe for presse og lov, samt Landsledelsen.
LAP
Store Glasvej 49
5000 Odense C.
Tlf. 66 19 45 11
www.lap.dk
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0019.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0020.png
& forholdet til omsorgs- og specialtandpleje
som beskrevet via servicelovsydelser
Fokus
2
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0021.png
Omfanget af behandling
3
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0022.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0023.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0024.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0025.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0026.png
ET
ODONTOLOGISK INSTITUT
Holbergsgade 6
DK-
Att.
ministeriet
til lovforslag
de mest socialt udsatte borgere
-
(Vederlagsfri tandpleje til
altandpleje )
10. FEBRUAR 2020
Overordnet hilses intentionerne med lovforslaget velkommen, men der
. Samtidig
der indskrives
, da man ellers vil ende i samme situation som man nu er
i med de andre tandplejeordninger hvor d
skrues bedst sammen Desuden kan denne ordning med fordel
ind i
- og
specialtandplejen.
og visitation
Om visitation hedder det
D
at
AL
SUNDHED, SAMFUND OG
TEKNOLOGI
TLF
35 32 67 47
.
Hvis dette skal
herefter oprette et system for
[email protected]
www.odont.ku.dk
inklusion. Alternativt kunne man
sag
dokumentere de er med i
Kommunen
definere/udv
gruppen.
kommune og hvem betaler regningen?
Det er
mindre kommuner kan det forventes at
klinikker
og bet
i mange
man skal kontakte
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0027.png
og bureaukratisk
der:
? Det kan meget nemt blive tungt
SIDE 2 AF 3
retssikkerhed
usikkerheden med hensyn til brugernes
lige resurser som
.
med smerter eller behov for bedre funktion automatisk har et
behandlingsbehov.
Organisering
Der
H
angiver at kommunen skal have et offentligt tilbud til
borgerne om tandpleje, mens lovteksten siger at kommunen kan lave aftale
med private klinikker om dette.
Skal
Vi
aftaler med andre kommunale, regionale
bl.a. universiteternes t
en vis kapacitet.
vi
at
kommunen har en forpligtigelse til
ikke konkret.
at og der skrives at
.
r er
m brugeren selv
,
- og omsorgstandpleje? Alternativt kan
lave en aftale med en
kommunen
bestemt privat klinik.
Tandbehandling
enkelte borger
vurdering af den
S
skal
mt
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0028.png
kommunen vel godkende disse behandlingsforslag? Dette kan ud
en
da disse borgere kun i perioder kan overskue
barriere
en l ngere behandling, og man risikere at komme ud af en god proces hvis
sagsbehandlingstiden er for langsom.
Begrebet
mulighederne for rehabilitering.
form for rehabilitering der er adgang til.
kommunen kan
behandling hos prakti
socialtandplejepatienter?
gne af
Med venlig hilsen
maksimumshonorarer for
ved behandling af
re hensigt
SIDE 3 AF 3
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0029.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0030.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0031.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0032.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0033.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0034.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0035.png
Side
1
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0036.png
Side
2
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0037.png
Side
3
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0038.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0039.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0040.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0041.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0042.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0043.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0044.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0045.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0046.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0047.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0048.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0049.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0050.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0051.png
L 160 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2169365_0052.png