Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 158
Offentligt
2171181_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 29-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPILJ
Sagsnr.: 2003768
Dok. nr.: 1151613
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 27. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 68 til L 158 (Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger
mod smitsomme og andre overførbare sygdomme (Yderligere foranstaltninger for at
forebygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.)) til sundheds- og ældreministe-
ren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen
(NB).
Spørgsmål nr. 68:
”Hvis
lovforslaget bliver første behandlet og udvalgsbehandlet nu, ændringsforslag
behandletved 2. behandlingen, og bekendtgørelser udarbejdet, hvor hurtigt ville lo-
ven så kunne træde i kraft efter
3. behandling?”
Svar:
Det følger af grundlovens § 73, stk. 2, at når et lovforslag vedrørende ekspropriation
af ejendom er vedtaget, kan en tredjedel af folketingets medlemmer inden for en
frist af tre søgnedage fra forslagets endelige vedtagelse kræve, at det først indstilles
til kongelig stadfæstelse, når nyvalg til Folketinget har fundet sted, og forslaget på ny
er vedtaget af det derefter sammentrædende folketing.
Det fremgår desuden af pkt. 3.1.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at
lovforslaget indebærer en udvidelse af hjemlen til at foretage indgreb, som efter lo-
vens § 27 vil kunne gennemføres ved iværksættelse af ekspropriation.
Det følger samlet set heraf, at hvis lovforslaget vedtages, vil det først kunne stadfæ-
stes efter udløbet af fristen på tre søgnedage i grundlovens § 73, stk. 2. Fristen be-
gynder først at løbe på dagen for lovforslagets endelige vedtagelse ved tredjebehand-
ling, og en udskydelse af tredjebehandlingen vil derfor også udskyde tidspunktet for,
hvornår den nævnte frist kan begynde at løbe.
./.
Som det bl.a. fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1 til L 158, bør der
efter regeringens opfattelse udvises rettidig omhu ved at tilvejebringe de nødvendige
handlemuligheder, hvis der måtte opstå behov for at handle hurtigt og tage yderligere
initiativer for at begrænse smittespredningen og afbøde konsekvenserne af sprednin-
gen.
Regeringen kan på den baggrund ikke støtte en udskydelse af lovforslagets tredjebe-
handling og endelige vedtagelse.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Ida Lyngbeck Jensen
L 158 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 98: Spm. om tidsmæssige scenarier, hvad angår lovens ikrafttræden og konkrete udmøntning i bekendtgørelser, til sundheds- og ældreministeren
Side 2