Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 158
Offentligt
2172048_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 30-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPKATB
Sagsnr.: 2003768
Dok. nr.: 1151567
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 27. marts 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 94 til L 158 (Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod smit-
somme og andre overførbare sygdomme (Yderligere foranstaltninger for at forebygge
og inddæmme smitte med covid-19 m.v.)) til sundheds- og ældreministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V), Ellen Trane
Nørby (V) og Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 94:
”Ministeren
bedes redegøre for, om ministeren vil modtage deciderede indstillinger
fra Rigspolitiet og sundhedsmyndighederne inden, at denne lovgivning omsættes til
bekendtgørelser og omsættes til virkning i samfundet, herunder specifikt ift. restrikti-
oner ift. forsamlingsfriheden.”
Svar:
Det kan oplyses, at der hverken efter den gældende epidemilov eller lovforslaget er
fastsat bestemmelser om, at Rigspolitiet skal afgive indstillinger til brug for udarbejdel-
sen af bekendtgørelser, der udstedes i medfør af epidemiloven. Det bemærkes endvi-
dere, at der ikke i almindelighed er fastsat regler om, at der til brug for udarbejdelsen
af sådanne bekendtgørelser, herunder bekendtgørelser udstedt i medfør af lovens § 6,
stk. 1, om forbud mod større forsamlinger, skal indhentes indstilling fra sundhedsmyn-
dighederne. Det bemærkes dog, at der er fastsat bestemmelser om indstilling fra Sund-
hedsstyrelsen i epidemilovens § 2, stk. 2, (om bl.a. ændringer i lovens liste A og B), § 8
(om tvangsvaccination) og § 23 (om regler om bl.a. indførsel og udførsel af smitstof fra
en smitsom eller anden overførbar sygdom), der ikke foreslås ændret med lovforslaget.
Det bemærkes endvidere for fuldstændighedens skyld, at det følger af epidemilovens
§ 10, at sundheds- og ældreministeren efter rådgivning fra Sundhedsstyrelsen kan be-
stemme, at de foranstaltninger, der alene kan iværksættes mod alment farlige syg-
domme, jf. §§ 5-9 og 12 a-12 f, også kan iværksættes over for øvrige smitsomme og
andre overførbare sygdomme, når disse optræder på en ondartet måde eller med stor
udbredelse, eller når andre forhold indebærer en særlig stor risiko for smittespredning.
Regeringen følger løbende situationen med henblik på at vurdere, hvilke tiltag der er
nødvendige. I den forbindelse indgår også erfaringer og anbefalinger fra de relevante
myndigheder, herunder Rigspolitiet og sundhedsmyndighederne.
Herudover skal jeg for så vidt angår udmøntning af bestemmelsen i epidemilovens §
6, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, om forbud mod, at flere personer befinder sig på
samme sted, bemærke, at jeg har til hensigt at fremsætte et ændringsforslag.
Ændringsforslaget skal sikre, at der alene kan fastsættes regler om forbud mod, at 10
eller færre personer befinder sig på samme sted, hvis der foreligger oplysninger fra
L 158 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om at modtage indstillinger fra Rigspolitiet og sundhedsmyndighederne, inden denne lovgivning omsættes til virkning i samfundet, til sundheds- og ældreministeren
sundhedsmyndighederne, der tilsiger, at et forbud mod, at flere end 10 personer be-
finder sig på samme sted, ikke er tilstrækkeligt, og at det således er nødvendigt
og
dermed proportionalt
at iværksætte yderligere initiativer for at forebygge eller ind-
dæmme alvorlig smittespredning af en alment farlig sygdom, herunder COVID-19, her
i landet. Det er således forudsat, at sundheds- og ældreministeren rådfører sig med
sundhedsmyndighederne, inden sådanne regler fastsættes.
Endelig bemærkes for så vidt angår den foreslåede nye bestemmelse i epidemilovens
§ 6, stk. 3, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, at sundheds- og ældreministeren efter den fore-
slåede bestemmelse, når det er nødvendigt for at forebygge eller inddæmme udbre-
delse af en alment farlig sygdom her i landet, efter forhandling med justitsministeren
kan fastsætte regler om, at politiet kan nedlægge forbud mod ophold på et bestemt
sted, hvortil der er almindelig adgang, i en bestemt periode, hvis det efter politiets
skøn er nødvendigt for at forhindre fare for smitte med en alment farlig sygdom det
pågældende sted. Det vil således være politiet, der efter regler fastsat i medfør af be-
stemmelsen konkret skal tage stilling til, om der skal nedlægges opholdsforbud for et
bestemt sted.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Katrine Bisballe
Side 2