Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Dato: 29-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPCRV
Sagsnr.: 2003768
Dok. nr.: 1151699
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 27. marts 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 127 til L 158 (Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod smit-
somme og andre overførbare sygdomme (Yderligere foranstaltninger for at forebygge
og inddæmme smitte med covid-19 m.v.)) til sundheds- og ældreministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V), Ellen Trane
Nørby (V) og Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 127:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvordan borgerne skal bevise deres nære familiære
relation. Er det via pas, særskilte tilladelsesdokumenter eller andet?”
Svar:
Det er et almindeligt princip i straffesager, at det er politiet og anklagemyndigheden,
der har bevisbyrden for, at der er sket en overtrædelse af en straffebestemmelse.
Det gælder også for overtrædelser af regler udstedt i medfør af epidemilovens § 6,
stk. 1, som ændret ved lovforslaget.
Derudover følger det af retsplejelovens § 750, 1. pkt., at politiet kan foretage afhørin-
ger, men at politiet ikke kan pålægge nogen at afgive forklaring, og at ingen tvang må
anvendes for at få nogen til at udtale sig. I overensstemmelse hermed følger det af §
752, stk. 1, 1. pkt., at en sigtet inden politiets afhøring skal gøres udtrykkeligt bekendt
med sigtelsen og med, at den sigtede ikke er forpligtet til at udtale sig.
Det følger dog også af retsplejelovens § 750, 2. pkt., at enhver har pligt til på forlan-
gende at oplyse sit navn, adresse og fødselsdato til politiet. Undladelse heraf straffes
med bøde, jf. retsplejelovens § 750, 3. pkt.
Politiet kan i medfør af retsplejelovens § 755, stk. 1, efter omstændighederne an-
holde en person som led i efterforskningen af en strafbar lovovertrædelse, herunder
for mulige overtrædelser af retsplejelovens § 750, 2. pkt., hvilket f.eks. kan omfatte,
når politiet har mistanke om, at personen har oplyst falske generalier. Anholdelse må
dog ikke foretages, hvis mindre indgribende midler er tilstrækkelige, jf. retsplejelo-
vens § 755, stk. 4.
Derudover følger det af epidemilovens § 6, stk. 3, at sundheds- og ældreministeren
efter forhandling med justitsministeren kan fastsætte regler om, at politiet kan an-
vende den fornødne magt for at sikre, at regler fastsat i medfør af § 6, stk. 1, overhol-
des. Denne bestemmelse er udmøntet i § 4, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 224 af 17.
marts 2020 om forbud mod større forsamlinger og forbud mod adgang til og restrikti-
oner for visse lokaler i forbindelse med håndtering af Coronavirussygdom 2019 (CO-