Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 158
Offentligt
2171172_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 29-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPILJ
Sagsnr.: 2003768
Dok. nr.: 1151204
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 27. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 59 til L 158 (Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme (Yderligere foranstaltninger for at fore-
bygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.)) til sundheds- og ældreministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 59:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 27/3-20 fra Lisbet Christoffersen, Ros-
kilde Universitet, jf. L 158 - bilag 5””
Svar:
Henvendelsen af 27. marts 2020 fra professor Lisbet Christoffersen angår navnlig for-
holdet mellem lovforslaget og Den Europæiske Menneskerettighedskonventions
(EMRK) artikel 9.
Det kan i den forbindelse oplyses, at det følger af EMRK artikel 9, stk. 1, at enhver har
ret til at tænke frit og til samvittigheds- og religionsfrihed. Denne ret omfatter frihed
til at skifte religion eller tro samt frihed til enten alene eller sammen med andre, of-
fentligt eller privat at udøve sin religion eller tro gennem gudstjeneste, andagt og
overholdelse af religiøse skikke. Denne ret til at udøve sin religion eller tro kan efter
konventionens artikel 9, stk. 2, underkastes sådanne begrænsninger, som er foreskre-
vet ved lov og er nødvendige i et demokratisk samfund af hensyn til den offentlige
tryghed, for at beskytte den offentlige orden, sundheden eller sædeligheden eller for
at beskytte andres rettigheder og friheder.
Det kan endvidere oplyses, at der i pkt. 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger
er foretaget en vurdering i forhold til EMRK, herunder EMRK artikel 11 om forsam-
lingsfriheden, jf. også vurderingen under pkt. 4.2 i de almindelige bemærkninger til
lovforslag nr. L 133 af 12. marts 2020. Det fremgår heraf bl.a., at forslaget efter Sund-
heds- og Ældreministeriets vurdering kan gennemføres inden for rammerne af EMRK
artikel 11 om forsamlingsfriheden. Der lægges i den forbindelse vægt på, at regler,
påbud og forbud vil blive udstedt med henblik på at forfølge vægtige hensyn til at be-
skytte den offentlige sundhed, herunder hensynet til at forebygge eller inddæmme
smitte med alment farlige sygdomme her i landet, og at forbud mod forsamlinger og
adgang til offentlige institutioner mv. alene vil blive fastsat, når det er nødvendigt for
at mindske eller forhindre udbredelse af en alment farlig sygdom her i landet. Endvi-
dere forudsættes det, at indgreb efter de foreslåede bestemmelser ophæves eller
indskrænkes, så snart de sundhedsmæssige hensyn, indgrebene forfølger, ikke læn-
gere tilsiger, at indgrebene opretholdes, og at der ved fastsættelsen af regler og på-
bud i videst muligt omfang vil skulle tages hensyn til borgernes mulighed for at
komme med meningstilkendegivelser, i det omfang sådanne hensyn lader sig forene
med hensynet til den offentlige sundhed.
L 158 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om henvendelsen af 27/3-20 fra Lisbet Christoffersen, Roskilde Universitet, til sundheds- og ældreministeren
Det er vurderingen, at tilsvarende betragtninger gør sig gældende for så vidt angår
EMRK artikel 9 om bl.a. religionsfriheden. Det bemærkes i den forbindelse, at undta-
gelsen i bestemmelsens stk. 2 i det væsentlige er sammenfaldende med undtagelsen i
EMRK artikel 11, stk. 2.
Det er således Sundheds- og Ældreministeriets vurdering, at lovforslaget kan gen-
nemføres inden for rammerne af EMRK artikel 9.
Det bemærkes i øvrigt, at der i pkt. 3.1.3 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-
get er foretaget en vurdering i forhold til grundlovens § 67 om religionsfriheden.
For så vidt angår bemærkningerne i henvendelsen af 27. marts 2020 fra professor Lis-
bet Christoffersen om regler for gudstjenester mv. og adgang til religiøse bygninger
bemærkes det, at formålet med lovforslaget er at give myndighederne de fornødne
redskaber til fortsat at afbøde de alvorlige konsekvenser af spredningen af COVID-19 i
det danske samfund mest muligt. Der tages ikke med lovforslaget stilling til, om og i
givet fald i hvilket omfang de foreslåede bemyndigelsesbestemmelser skal udnyttes.
Regeringen følger naturligvis løbende situationen med henblik på at vurdere, hvilke
tiltag der er nødvendige.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Ida Lyngbeck Jensen
Side 2