Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 158
Offentligt
2171301_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 29-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPCBO
Sagsnr.: 2003768
Dok. nr.: 1151129
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 27. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 55 til L 158 (Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme (Yderligere foranstaltninger for at fore-
bygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.)) til sundheds- og ældreministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Ander-
sen (SF).
Spørgsmål nr. 55:
”Vil
ministeren overveje en undtagelse fra et muligt kommende krav, om kun at være
to i det offentlige rum, så borgere og ansatte på mindre bosteder og plejefamilier an-
ses som
”familie”
for det første, fordi de typisk lever og bor sammen - næsten som en
familie - og for det andet, fordi det ellers vil svække mulighederne for, at beboerne
på bosteder får mulighed for at komme ud i det fri med den nødvendige støtte fra de
ansatte?
Svar:
Jeg henviser til min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 77 til L 158, hvoraf det bl.a.
fremgår, at den foreslåede ændring af § 6, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, navnlig in-
debærer, at der også vil kunne fastsættes regler om forbud mod mindre forsamlinger
mv. Dermed vil der som den nedre grænse kunne fastsættes regler om forbud mod,
at tre personer eller flere befinder sig på samme sted.
Det fremgår endvidere af svaret, at det forudsættes, at der ikke fastsættes regler om
forbud mod, at tre personer eller flere, som er nærmeste pårørende, befinder sig på
samme sted, og at den nævnte personkreds er udtryk for det minimum af personer,
der vil skulle undtages fra et eventuelt forbud mod, at tre eller flere personer befin-
der sig samme sted, hvis det måtte vise sig nødvendigt at indføre et sådant forbud.
Herudover fremgår det af svaret, at det vil være muligt at fastsætte, at flere personer
skal undtages, hvis et sådant forbud måtte blive fastsat ved bekendtgørelse, men at
det samtidig vil skulle indgå i overvejelserne, at en udvidelse af den undtagne person-
kreds vil kunne vanskeliggøre håndhævelsen af forbuddet, ligesom et større antal
undtagelser vil kunne begrænse effekten af en udvidelse af forbuddet i relation til at
mindske smittespredningen.
./.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Charlotte Beierholm Olsen