Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 158
Offentligt
2171192_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 29-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: SUMMPE
Sagsnr.: 2003768
Dok. nr.: 1150240
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 26. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 5 til L 158 (Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme (Yderligere foranstaltninger for at fore-
bygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.)) til sundheds- og ældreministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stinus Lindgreen (RV).
Spørgsmål nr. 5:
”Kan
ministeren bekræfte, at det ikke bliver muligt at fratage personer retten til at
klage, men at der udelukkende bliver tale om at delegere klageretten til andre myn-
digheder?
Svar:
Ja. I medfør af den gældende § 1, stk. 2, i epidemiloven kan sundheds- og ældremini-
steren bemyndige andre myndigheder til at udøve de beføjelser, der i epidemiloven er
tillagt ministeren. Sundheds- og ældreministeren kan både bemyndige underliggende
myndigheder og myndigheder under andre ministerier til at udøve de beføjelser, der
følger af loven. Sundheds- og ældreministeren kan endvidere i regler, der fastsættes i
medfør af loven, fastsætte, at andre myndigheder skal udøve beføjelserne ifølge de
pågældende regler.
Således har sundheds- og ældreministeren eksempelvis bemyndiget politiet til at ud-
øve de beføjelser, der følger af bekendtgørelse nr. 224 af 17. marts 2020 om forbud
mod større forsamlinger og forbud mod adgang til og restriktioner for visse lokaler i
forbindelse med håndtering af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19), jf. bekendtgørel-
sens § 10.
Selv om politiets kompetence hviler på ekstern delegation, vil der
i mangel af en ud-
trykkelig lovhjemmel herom
normalt være rekurs til den oprindeligt kompetente
myndighed. I medfør af gældende ret er der derfor adgang for en part til at klage over
afgørelser, som en myndighed har truffet efter bemyndigelse fra sundheds- og ældre-
ministeren i medfør af epidemilovens § 1, stk. 2. I praksis betyder de gældende regler,
at der f.eks. er adgang til at klage til Sundheds- og Ældreministeriet over politiets afgø-
relser i medfør af ovennævnte bekendtgørelse.
Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.2., er det efter
Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse ikke hensigtsmæssigt, at afgørelser, der
træffes af andre myndigheder efter bemyndigelse fra sundheds- og ældreministeren, i
alle tilfælde kan påklages til Sundheds- og Ældreministeriet. Det skyldes, at Sundheds-
og Ældreministeriet ikke i alle tilfælde besidder den sagkundskab, der er nødvendig for
at kunne behandle klagerne.
L 158 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm., om ministeren kan bekræfte, at det ikke bliver muligt at fratage personer retten til at klage, men at der udelukkende bliver tale om at delegere klageretten til andre myndigheder, til sundheds- og ældreministeren
Efter den med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede affattelse af § 1, stk. 3, i epidemiloven
kan sundheds- og ældreministeren fastsætte regler om adgangen til at klage over af-
gørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse i medfør af § 1, stk. 2.
Med den foreslåede bestemmelse vil der kunne fastsættes regler om, at afgørelser skal
kunne påklages til en anden myndighed end Sundheds- og Ældreministeriet. Der vil
eksempelvis kunne fastsættes regler om, at politiets afgørelser i medfør af oven-
nævnte bekendtgørelse kan påklages til Rigspolitiet, der som overordnet myndighed
vurderes at være nærmest til at behandle sådanne klager.
Som det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse, vil den foreslå-
ede bemyndigelse derimod
ikke
kunne anvendes til helt eller delvist at afskære klage-
adgang, således at afgørelser hverken kan påklages til Sundheds- og Ældreministeriet
eller andre myndigheder. Lovforslaget vil med andre ord ikke indebære, at der vil være
afgørelser efter loven, som ikke vil kunne påklages til anden administrativ myndighed.
For så vidt angår adgangen til at klage over politiets afgørelser i medfør af ovennævnte
bekendtgørelse vil der således alene blive fastsat regler om, at adgangen til at påklage
Rigspolitiets afgørelser til Justitsministeriets departement som tredjeinstans afskæres.
Dette svarer til, hvad der følger af retsplejelovens § 109, stk. 2, hvorefter rigspolitiche-
fens afgørelser i klagesager over afgørelser truffet af politidirektørerne ikke kan påkla-
ges til justitsministeren.
Det bemærkes i øvrigt, at afgørelser truffet i henhold til epidemiloven kan indbringes
for domstolene i overensstemmelse med grundlovens § 63 om prøvelse af øvrigheds-
myndighedens grænser.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Katrine Bisballe
Side 2