Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 158
Offentligt
2171033_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 29-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: SUMMPE
Sagsnr.: 2003768
Dok. nr.: 1151074
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 27. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 49 til L 158 (Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme (Yderligere foranstaltninger for at fore-
bygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.)) til sundheds- og ældreministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 49:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der gør det muligt at afvise
asylansøgere ved grænseovergangene til Danmark?
Begrundelse: Asylansøgere har rejst gennem mange lande på deres vej til Danmark,
og da Corona-virussen efterhånden findes overalt, er det ikke utænkeligt, at asylansø-
gere har pådraget sig smitte under rejsen til Danmark. Derfor bør Danmark indtil vi-
dere suspendere asylansøgeres ret til at søge asyl i Danmark og til at få deres ansøg-
ning behandlet her, og asylansøgere afvises derfor ved grænseovergangene til Dan-
mark.
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet
et bidrag fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, der har oplyst følgende:
”1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der
ønskes teknisk bistand til et ændringsforslag til udlændingeloven, som betyder, at der
kan ske afvisning af asylansøgere ved de danske grænseovergange, når det er nød-
vendigt for at forebygge udbredelse af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19).
Det ønskede ændringsforslag kan herefter udarbejdes på følgende måde:
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre over-
førbare sygdomme
(Yderligere foranstaltninger for at forebygge og inddæmme smitte med covid-19
m.v.) (L158)
Af …
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare
sygdomme og udlændingeloven
L 158 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der gør det muligt at afvise asylansøgere ved grænseovergangene til Danmark, til sundheds- og ældreministeren
(Yderligere foranstaltninger for at forebygge og inddæmme smitte med covid-19
m.v.)«.
[Konsekvensrettelse]
2)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019, som senest æn-
dret ved lov nr. 1591 af 27. december 2019, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 28
indsættes efter stk. 9 som nyt stykke:
»Stk.
10.
Når det er nødvendigt for at forebygge udbredelse af Coronavirussygdom
2019 (COVID-19), kan udlændinge, som påberåber sig at være omfattet af § 7, afvises,
jf. stk. 1, nr. 7.«.
[Afvisning af asylansøgere]
2.
I
§ 48, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »stk. 1-4 og stk. 7, 3. pkt.« til: »stk. 1-4, stk. 7, 3. pkt.,
og stk. 10«.
[Konsekvensrettelse]
3.
I
§ 48 a, stk. 1, 5. pkt.,
indsættes efter »stk. 7, 3. pkt.,« ordene: »eller stk. 10,«.
[Konsekvensrettelse]
4.
I
§ 52 b, stk. 6,
ændres »stk. 1-4 og stk. 7, 3. pkt.« til »stk. 1-4, stk. 7, 3. pkt., og stk.
10.«.
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til § 01
Til nr. 1
Ændringsforslaget vil indebære, at asylansøgere på samme måde som udlændinge,
der ikke har opholdstilladelse eller ikke har fået udstedt registreringsbevis eller op-
holdskort her i landet, og nordiske statsborgere, som ikke har fast bopæl her i landet,
kan afvises ved de danske grænser i medfør af udlændingelovens § 28, stk. 1, nr. 7,
dvs. hvis sundhedsmæssige grunde tilsiger, at udlændingen ikke bør have ophold her
i landet.
Bestemmelsen vil give adgang til at afvise asylansøgere ved indrejsen fra såvel andre
Schengenlande som lande, der ikke er tilsluttet Schengenkonventionen, jf. udlændin-
gelovens § 28, stk. 1, nr. 7, jf. stk. 3.
Det vil være en forudsætning for, at der kan ske afvisning af asylansøgere efter æn-
dringsforslaget, at det er nødvendigt for at forebygge udbredelse af Coronavirussyg-
dom 2019 (COVID-19).
Til nr. 2
Efter udlændingelovens § 48, stk. 1, 1. pkt., kan afgørelse om afvisning ved indrejsen,
jf. § 28, stk. 1-4, og stk. 7, 3. pkt., træffes af vedkommende politidirektør.
Efter ændringsforslaget vil det være politiet, der i de enkelte tilfælde træffer afgø-
relse om afvisning ved grænsen efter udlændingelovens almindelige regler.
Side 2
L 158 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der gør det muligt at afvise asylansøgere ved grænseovergangene til Danmark, til sundheds- og ældreministeren
Det foreslås således med ændringsforslaget, at politiet i udlændingelovens § 48, stk.
1, 1. pkt., tillægges kompetence til efter den foreslåede regel i udlændingelovens §
28, stk. 10, at træffe afgørelse om afvisning ved grænsen.
Politiets afgørelse om afvisning meddeles udlændingen skriftligt. Dette kan ske ved
anvendelsen af en standardformular om, at afvisning har fundet sted.
Til nr. 3
Efter udlændingelovens § 48 a, stk. 1, 1. pkt., træffer Udlændingestyrelsen, hvis en
udlænding påberåber sig at være omfattet af § 7, snarest muligt afgørelse om afvis-
ning eller overførsel efter reglerne i kapitel 5 a eller 5 b eller om afvisning efter § 28,
stk. 1, nr. 1, 2, 6 eller 7, eller § 28, stk. 2 eller 3, jf. stk. 1, nr. 1, 2, 6 eller 7, eller udvis-
ning efter § 25, nr. 2, eller § 25 b og i givet fald udsendelse.
Det foreslås med ændringsforslaget, at § 48 a, stk. 1, ikke finder anvendelse, hvis poli-
tiet efter den foreslåede bestemmelse i § 28, stk. 10, har truffet afgørelse om afvis-
ning ved indrejsen.
I tilfælde, hvor politiet i overensstemmelse med ændringsforslaget i udlændingelo-
vens § 28, stk. 10, har afvist en udlænding ved indrejsen, træffer Udlændingestyrel-
sen således efter ændringsforslaget ikke afgørelse om bl.a. afvisning eller udvisning
efter udlændingelovens § 48 a, 1. pkt., for så vidt angår en udlænding, der påberåber
sig at være omfattet af § 7 (asyl).
2.
Jeg kan ikke støtte et sådant ændringsforslag.
For så vidt angår muligheden for at afvise asylansøgere ved grænsen, hvis de lider af
COVID-19, eller hvis de formodes at kunne være smittet med COVID-19, kan jeg såle-
des tilføje, at det ikke vil være muligt inden for rammerne af Danmarks internationale
forpligtelser at indføre en ordning, der har den konsekvens, at udlændinge, der søger
asyl i Danmark, kan udsendes til et land, hvor de er forfulgt eller risikerer at blive ud-
sat for behandling i strid med f.eks. Flygtningekonventionen eller Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions art. 3 om forbud mod tortur og anden nedværdi-
gende behandling.
Det er ligeledes vurderingen, at det vil være i strid med Danmarks internationale for-
pligtelser at afvise udlændinge, der ønsker at søge asyl i Danmark.
Det skyldes, at Danmark efter Dublinforordningen skal give asylansøgere adgang til
landet, mens udlændingemyndighederne vurderer, hvilket land der efter Dublinfor-
ordningen er ansvarligt for at behandle asylansøgningen.
I den almindelige folkeret er det anerkendt, at der gælder en klausul, hvorefter en
folkeretlig aftale kan bringes til ophør uanset grundprincippet om aftalers bindende
kraft. Det følger heraf, at enhver aftale anses for indgået med det forbehold, at om-
stændighederne ikke forandrer sig væsentligt, således at aftalens opfyldelse bliver til
alvorlig skade for parten. Hvis der er tale om forandringer, der indebærer, at uforan-
dret opfyldelsespligt alvorligt ville true statens eksistens eller velfærd, vil aftalen
kunne tilsidesættes ud fra almindelige nødretsgrundsætninger. Det er således muligt
folkeretligt i ekstraordinære situationer at påberåbe sig reglerne om fundamentalt
ændrede omstændigheder.
Side 3
L 158 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der gør det muligt at afvise asylansøgere ved grænseovergangene til Danmark, til sundheds- og ældreministeren
Spørgsmålet om, hvorvidt den omstændighed, at der kan indrejse asylansøgere, der
er eller potentielt kan være smittet med COVID-19, i Danmark, kan føre til, at Dan-
mark efter en folkeretlig vurdering ikke længere er forpligtet til at følge procedurerne
i Dublinforordningen, skal efter min opfattelse ses i lyset af antallet af indrejsende
asylansøgere, og hvilken effekt det vil have på det danske samfund, at asylansøgere,
som er eller potentielt kan være smittet med COVID-19, tager ophold her i landet.
For så vidt angår antallet af asylansøgere registreres i øjeblikket et meget lavt antal
nye ansøgninger.
Under henvisning til, at lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overfør-
bare sygdomme tillige finder anvendelse på asylansøgere og det lave antal asylansøg-
ninger, er det vurderingen, at der ikke aktuelt foreligger en situation, som indebærer,
at Danmark efter en folkeretlig vurdering ikke længere er forpligtet til at følge proce-
durerne i Dublinforordningen.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Brit Gotthard Jensen
Side 4