Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 158
Offentligt
2172545_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 31-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPKATB
Sagsnr.: 2003768
Dok. nr.: 1156016
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 31. marts 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 182 til L 158 (Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod smit-
somme og andre overførbare sygdomme (Yderligere foranstaltninger for at forebygge
og inddæmme smitte med covid-19 m.v.)) til sundheds- og ældreministeren, som her-
med besvares.
Spørgsmål nr. 182:
”Vil
ministeren kommentere nyheder fra Institut for Menneskerettigheder, jf. L 158
bilag 10:
Ny hastelovgivning er meget vidtgående men lovlig
Menneskeretlige hensyn i kampen mod COVID-19”
Svar:
Indledningsvis vil jeg gerne slå fast, at det er vigtigt for regeringen, at menneskeret-
tighederne også overholdes i den krisesituation, vi befinder os i. Jeg noterer mig i den
forbindelse også med tilfredshed, at Institut for Menneskerettigheder tilkendegiver,
at regeringens nye tiltag ligger inden for statens handlerum i en krisesituation.
For så vidt angår L 158 fremgår det bl.a. af Institut for Menneskerettigheders skri-
velse af 27. marts 2020:
Forbud mod små forsamlinger og strafskærpelser har menne-
skeretlige konsekvenser, men tiltagene ligger inden for statens handlerum i en krisesi-
tuation,
bilagets s. 1, at særligt lovforslagets forslag om at give politiet bemyndigelse
til at forbyde forsamlinger helt ned til tre personer er vidtgående.
I nyhedsartiklen er konstitueret direktør for Institut for Menneskerettigheder, Louise
Holck, endvidere citeret som følgende:
”Me eskerette er bereg et til at fu gere i de virkelige verde , og de giver
staterne et stort handlerum i en krise som den, vi står i nu. De danske myndig-
heder kan derfor gå meget længere og indføre langt mere vidtgående be-
græ s i ger i borger es rettigheder, e d de or alt ka . […] Det kræver dog,
at tiltagene er med til at mindske smitten og dermed beskytte borgernes sund-
hed, og at vi befinder os i en krisesituation. Samtidig skal tiltagene have et lov-
ligt grundlag, være så klare, at borgerne kan forstå og efterleve reglerne, og
tiltagene må hverken gå længere eller gælde længere end det er nødvendigt
for at håndtere krisen.”
Sundheds- og Ældreministeriet kan oplyse, at ministeriet grundlæggende er
enigt i de ovenanførte betragtninger. Der henvises i den forbindelse til pkt. 3 i
de almindelige bemærkninger til lovforslaget, hvor forholdet til grundloven og
Danmarks internationale forpligtelser er nærmere behandlet.
Det bemærkes i den forbindelse, at der med lovforslaget foreslås en række
nye handlemuligheder, så det sikres, at der er handlerum, hvis det måtte vise
L 158 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om kommentar til nyheder fra Institut for Menneskerettigheder, til sundheds- og ældreministeren
sig nødvendigt. Dermed er det imidlertid ikke sagt, at der nødvendigvis vil
blive gjort brug heraf. Regeringen følger naturligvis løbende situationen med
henblik på at vurdere, hvilke tiltag der er nødvendige.
For så vidt angår det i artiklen anførte om, at der opfordres til, at politiet først
og fremmest opfordres til at guide befolkningen til at følge reglerne bemær-
kes, at myndighederne yder løbende vejledning om de gældende regler og de
seneste nyheder og anvisninger om COVID-19, bl.a. på politiets officielle hjem-
meside om corona-smitte.
Det er i øvrigt mit indtryk, at dansk politi hver eneste dag gør en stor indsats
med at vejlede befolkningen om forståelsen af de gældende regler.
For så vidt angår Institut for Menneskerettigheders skrivelse af 27. marts
2020:
COVID-19-pandemien lægger pres på borgernes rettigheder. Instituttet
minder om, at menneskerettighederne stadig gælder i en krisesituation,
bila-
gets s. 4-7, fremgår det bl.a. heraf, at Institut for Menneskerettigheder særligt
peger på, at især forsamlingsfriheden og retten til fri bevægelighed er blevet
begrænset i Danmark som følge af Covid-19 foranstaltninger. Instituttet un-
derstreger bl.a. vigtigheden af, at myndighederne overvejer, om det samme
formål kan opfyldes med andre og mindre indgribende tiltag.
Det bemærkes i den forbindelse, at den foreslåede ordnings forhold til grund-
loven og Danmarks internationale forpligtelser, herunder i forhold til forsam-
lingsfriheden og retten til fri bevægelighed, er nærmere behandlet i pkt. 3 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget, hvortil der henvises.
Det fremgår bl.a. heraf, at såvel den gældende § 6 i epidemiloven om forbud
mod afholdelse og deltagelse i større forsamlinger som den foreslåede udvi-
delse af bestemmelsen, hvorefter der vil kunne fastsættes forbud mod, at
flere personer befinder sig på samme sted, ikke giver mulighed for at fast-
sætte regler eller i øvrigt foretage indgreb rettet mod meningstilkendegivel-
ser, men at eventuelle indgreb vil blive fastsat af hensyn til at beskytte et væg-
tigt hensyn til den offentlige sundhed, herunder hensynet til at mindske eller
forhindre udbredelse af alment farlige sygdomme her i landet. Det fremgår
endvidere, at det forudsættes, at indgreb mod forsamlinger foretaget efter
regler fastsat i medfør af den foreslåede bestemmelse alene vil blive fastsat i
det omfang og den tidsmæssige udstrækning m.v., som efter en konkret vur-
dering er nødvendigt for at beskytte hensynet til den offentlige sundhed.
Det forudsættes således, at indgreb efter de foreslåede bestemmelser ophæ-
ves eller indskrænkes, så snart de sundhedsmæssige hensyn, indgrebene for-
følger, ikke længere tilsiger, at indgrebene opretholdes, og at der ved fastsæt-
telsen af regler og påbud i videst muligt omfang vil skulle tages hensyn til bor-
gernes mulighed for at komme med meningstilkendegivelser, i det omfang så-
danne hensyn lader sig forene med hensynet til den offentlige sundhed.
Det bemærkes endvidere, at det i § 3, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 224 af 17.
marts 2020 om forbud mod større forsamlinger og forbud mod adgang til og
restriktioner for visse lokaler i forbindelse med håndtering af Coronavirussyg-
dom 2019 (COVID-19) er fastsat, at bekendtgørelsens §§ 1 og 2 om forbud
mod større forsamlinger mv. ikke gælder for forsamlinger med et politisk eller
andet meningsbefordrende øjemed.
Som anført ovenfor foreslås der med lovforslaget en række nye handlemulig-
heder, så det sikres, at der er handlerum, hvis det måtte vise sig nødvendigt.
Side 2
L 158 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 182: Spm. om kommentar til nyheder fra Institut for Menneskerettigheder, til sundheds- og ældreministeren
Dermed er det imidlertid ikke sagt, at der nødvendigvis vil blive gjort brug
heraf. Regeringen følger naturligvis løbende situationen med henblik på at
vurdere, hvilke tiltag der er nødvendige.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Katrine Bisballe
Side 3