Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 31-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPKATB
Sagsnr.: 2003768
Dok. nr.: 1156016
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 31. marts 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 182 til L 158 (Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod smit-
somme og andre overførbare sygdomme (Yderligere foranstaltninger for at forebygge
og inddæmme smitte med covid-19 m.v.)) til sundheds- og ældreministeren, som her-
med besvares.
Spørgsmål nr. 182:
”Vil
ministeren kommentere nyheder fra Institut for Menneskerettigheder, jf. L 158
–
bilag 10:
–
Ny hastelovgivning er meget vidtgående men lovlig
–
Menneskeretlige hensyn i kampen mod COVID-19”
Svar:
Indledningsvis vil jeg gerne slå fast, at det er vigtigt for regeringen, at menneskeret-
tighederne også overholdes i den krisesituation, vi befinder os i. Jeg noterer mig i den
forbindelse også med tilfredshed, at Institut for Menneskerettigheder tilkendegiver,
at regeringens nye tiltag ligger inden for statens handlerum i en krisesituation.
For så vidt angår L 158 fremgår det bl.a. af Institut for Menneskerettigheders skri-
velse af 27. marts 2020:
Forbud mod små forsamlinger og strafskærpelser har menne-
skeretlige konsekvenser, men tiltagene ligger inden for statens handlerum i en krisesi-
tuation,
bilagets s. 1, at særligt lovforslagets forslag om at give politiet bemyndigelse
til at forbyde forsamlinger helt ned til tre personer er vidtgående.
I nyhedsartiklen er konstitueret direktør for Institut for Menneskerettigheder, Louise
Holck, endvidere citeret som følgende:
”Me eskerette er bereg et til at fu gere i de virkelige verde , og de giver
staterne et stort handlerum i en krise som den, vi står i nu. De danske myndig-
heder kan derfor gå meget længere og indføre langt mere vidtgående be-
græ s i ger i borger es rettigheder, e d de or alt ka . […] Det kræver dog,
at tiltagene er med til at mindske smitten og dermed beskytte borgernes sund-
hed, og at vi befinder os i en krisesituation. Samtidig skal tiltagene have et lov-
ligt grundlag, være så klare, at borgerne kan forstå og efterleve reglerne, og
tiltagene må hverken gå længere eller gælde længere end det er nødvendigt
for at håndtere krisen.”
Sundheds- og Ældreministeriet kan oplyse, at ministeriet grundlæggende er
enigt i de ovenanførte betragtninger. Der henvises i den forbindelse til pkt. 3 i
de almindelige bemærkninger til lovforslaget, hvor forholdet til grundloven og
Danmarks internationale forpligtelser er nærmere behandlet.
Det bemærkes i den forbindelse, at der med lovforslaget foreslås en række
nye handlemuligheder, så det sikres, at der er handlerum, hvis det måtte vise