Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 31-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPKATB
Sagsnr.: 2003768
Dok. nr.: 1155696
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 30. marts 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 179 til L 158 (Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod smit-
somme og andre overførbare sygdomme (Yderligere foranstaltninger for at forebygge
og inddæmme smitte med covid-19 m.v.)) til sundheds- og ældreministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB).
Spørgsmål nr. 179:
”Findes
der overhovedet ikke regler i landets store lovkatalog, som giver politiet be-
myndigelse til at gå ind og stoppe en fest, hvis man vurderer, at folk udøver aktivitet,
som udgør en sundhedstrussel enten mod andre eller hele samfundet?”
Svar:
Det bemærkes indledningsvist, at det følger af § 1, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 224 af
17. marts 2020 om forbud mod større forsamlinger og forbud mod adgang til og re-
striktioner for visse lokaler i forbindelse med håndtering af Coronavirussygdom 2019
(COVID-19) med senere ændringer, at forbuddet mod at afholde og deltage i arrange-
menter, begivenheder, aktiviteter eller lignende, hvor der er flere end 10 personer til
stede, ikke gælder i private boliger.
Efter politilovens § 5, stk. 1, har politiet til opgave at afværge fare for forstyrrelse af
den offentlige orden samt fare for enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed.
Med henblik på at afværge sådan fare kan politiet ifølge § 5, stk. 2, foretage indgreb,
herunder udstede påbud, over for den eller de personer, der giver anledning til faren.
Politiet kan i medfør af bestemmelsen efter omstændighederne gribe ind, hvis der er
tale om fare for forstyrrelse af den offentlige orden samt fare for enkeltpersoners og
den offentlige sikkerhed.
Det fre går af be ærk i ger e til § 5, stk. 1, at ”forstyrrelse
af den offentlige or-
den”
f.eks. o fatter
gadeuorden, værtshusuorden, uanstændig adfærd, støjende ad-
færd og krænkelse af fællesgoder som monumenter og lign. Politiet kan således ek-
sempelvis gribe ind over for høj musik mv. på en ejendom, hvis musikken mv. forstyr-
rer de omkringboende.
Derudover fre går det af be ærk i ger e til § 5, stk. 1, at fare for ”enkeltpersoners
eller den offentlige sikkerhed”
o fatter
fare for borgernes liv, helbred eller ejendom i
forbindelse med ulykker, sygdom mv. Det er uden betydning, om faren er opstået
som følge af andre personers adfærd eller skyldes naturskabte begivenheder, som
f.eks. kraftig blæst, der medfører risiko for, at en mur vælter ud over en befærdet
gade, eller risiko for kemikalieudslip fra en virksomhed eller for jordskred. I sådanne
tilfælde vil politiet således også kunne gribe ind for at afværge fare for enkeltperso-
ners eller den offentlige sikkerhed.