Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 158
Offentligt
2172528_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 31-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPKATB
Sagsnr.: 2003768
Dok. nr.: 1155696
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 30. marts 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 179 til L 158 (Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod smit-
somme og andre overførbare sygdomme (Yderligere foranstaltninger for at forebygge
og inddæmme smitte med covid-19 m.v.)) til sundheds- og ældreministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB).
Spørgsmål nr. 179:
”Findes
der overhovedet ikke regler i landets store lovkatalog, som giver politiet be-
myndigelse til at gå ind og stoppe en fest, hvis man vurderer, at folk udøver aktivitet,
som udgør en sundhedstrussel enten mod andre eller hele samfundet?”
Svar:
Det bemærkes indledningsvist, at det følger af § 1, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 224 af
17. marts 2020 om forbud mod større forsamlinger og forbud mod adgang til og re-
striktioner for visse lokaler i forbindelse med håndtering af Coronavirussygdom 2019
(COVID-19) med senere ændringer, at forbuddet mod at afholde og deltage i arrange-
menter, begivenheder, aktiviteter eller lignende, hvor der er flere end 10 personer til
stede, ikke gælder i private boliger.
Efter politilovens § 5, stk. 1, har politiet til opgave at afværge fare for forstyrrelse af
den offentlige orden samt fare for enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed.
Med henblik på at afværge sådan fare kan politiet ifølge § 5, stk. 2, foretage indgreb,
herunder udstede påbud, over for den eller de personer, der giver anledning til faren.
Politiet kan i medfør af bestemmelsen efter omstændighederne gribe ind, hvis der er
tale om fare for forstyrrelse af den offentlige orden samt fare for enkeltpersoners og
den offentlige sikkerhed.
Det fre går af be ærk i ger e til § 5, stk. 1, at ”forstyrrelse
af den offentlige or-
den”
f.eks. o fatter
gadeuorden, værtshusuorden, uanstændig adfærd, støjende ad-
færd og krænkelse af fællesgoder som monumenter og lign. Politiet kan således ek-
sempelvis gribe ind over for høj musik mv. på en ejendom, hvis musikken mv. forstyr-
rer de omkringboende.
Derudover fre går det af be ærk i ger e til § 5, stk. 1, at fare for ”enkeltpersoners
eller den offentlige sikkerhed”
o fatter
fare for borgernes liv, helbred eller ejendom i
forbindelse med ulykker, sygdom mv. Det er uden betydning, om faren er opstået
som følge af andre personers adfærd eller skyldes naturskabte begivenheder, som
f.eks. kraftig blæst, der medfører risiko for, at en mur vælter ud over en befærdet
gade, eller risiko for kemikalieudslip fra en virksomhed eller for jordskred. I sådanne
tilfælde vil politiet således også kunne gribe ind for at afværge fare for enkeltperso-
ners eller den offentlige sikkerhed.
L 158 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 179: Spm., om der overhovedet ikke findes regler, som giver politiet bemyndigelse til at gå ind og stoppe en fest, hvis man vurderer, at folk udøver aktivitet, som udgør en sundhedstrussel enten mod andre eller mod hele samfundet, til sundheds- og ældreministeren
Efter § 5, stk. 4, kan politiet skaffe sig adgang til et ikke frit tilgængeligt sted uden
retskendelse, når det er nødvendigt for at afværge fare for den offentlige orden eller
fare for sikkerheden.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at politiet alene kan skaffe sig ad-
gang til et ikke frit tilgængeligt sted, hvis det er nødvendigt for at afværge en konkret
og nærliggende fare den offentlige orden, samt fare for enkelpersoners eller den of-
fentlige sikkerhed.
Endvidere fremgår det af bemærkningerne, at politiet også vil kunne skaffe sig ad-
gang til private hjem, hvis der foreligger fare for orden og sikkerhed. Det kan f.eks.
være nødvendigt i forbindelse med gasudslip, der indebærer fare for omkringboende,
eller brud på en vandhane i en lejlighed, der indebærer fare for større materielle ska-
der i ejendommen. Er beboeren ikke til stede, kan politiet eventuelt gå frem efter
regler om uanmodet forretningsførelse. Politiet vil også kunne skaffe sig adgang til et
privat hjem i forbindelse med husspektakler, hvis det kan befrygtes, at nogen ellers
lider personlig overlast.
Det er på den baggrund vurderingen, at bestemmelsen ikke vil kunne anvendes af po-
litiet til at skaffe sig adgang til private hjem med udgangspunkt i en generel vurdering
af, at fester som følge af udbredelsen af COVID-19 i samfundet udgør en sundheds-
trussel mod andre eller hele samfundet.
./.
Der henvises i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål nr. 99 vedrørende lovforslaget.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Katrine Bisballe
Side 2