Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 158
Offentligt
2172116_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 29-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPKATB
Sagsnr.: 2003768
Dok. nr.: 1150692
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 27. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 21 til L 158 (Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme (Yderligere foranstaltninger for at fore-
bygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.)) til sundheds- og ældreministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 21:
”Hvordan defineres almindelig færden kontra ophold, når forbuddet mod ophold på
steder, hvortil der er almindelig adgang, ikke gælder almindelig færden igennem
f.eks. en park? ”
Svar:
Efter den foreslåede affattelse af § 6, stk. 3, i epidemiloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 4,
kan sundheds- og ældreministeren, når det er nødvendigt for at forebygge eller ind-
dæmme udbredelse af en alment farlig sygdom her i landet, efter forhandling med ju-
stitsministeren fastsætte regler om, at politiet kan nedlægge forbud mod ophold på et
bestemt sted, hvortil der er almindelig adgang, i en bestemt periode, hvis det efter
politiets skøn er nødvendigt for at forhindre fare for smitte med en alment farlig syg-
dom det pågældende sted.
Politiet vil i medfør af regler fastsat efter den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse
kunne forbyde ophold det pågældende sted. Et forbud vil derimod ikke omfatte almin-
delig færden det pågældende sted. Udtrykket ”almindelig færden” forudsættes eksem-
pelvis at omfatte situationer, hvor man går henover en plads eller igennem en park,
som er omfattet af forbuddet.
Som det fremgår af pkt. 2.3.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, er det
Sundheds- og Ældreministeriets vurdering, at en sådan adgang til at fastsætte regler
om forbud mod ophold bestemte steder bør indføres i epidemiloven idet – afhængigt
af det videre forløb af indsatsen for at forebygge eller inddæmme udbredelsen af
COVID-19 – kan vise sig, at øvrige foranstaltninger ikke findes tilstrækkelige til at for-
hindre smittespredning på steder i det offentlige rum, hvor flere personer typisk befin-
der sig tæt på hinanden, herunder på strande, pladser og veje og i parker. Det gælder
ikke mindst, hvis det er nødvendigt at fortsætte indsatsen i foråret og sommeren, hvor
sådanne steder i stigende omfang må forventes at blive benyttet af offentligheden.
Som det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, vil politiets forbud efter regler
fastsat i medfør af bestemmelsen bl.a. kunne omfatte offentlige parker, strande, plad-
1
L 158 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm., om almindelig færden igennem f.eks. en park skal forstås på den måde, at det vil være tilladt at løbetræne samt lufte børn eller hunde i en park trods forbud mod ophold på steder, hvortil der er almindelig adgang, til sundheds- og ældreministeren
ser, veje, forlystelsesparker, banegårde og lufthavne og forretninger og indkøbscentre
i åbningstiden.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Katrine Bisballe
Side 2
2