Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 29-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPKATB
Sagsnr.: 2003768
Dok. nr.: 1150705
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 27. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 22 til L 158 (Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme (Yderligere foranstaltninger for at fore-
bygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.)) til sundheds- og ældreministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 22:
”Kan forbuddet mod ophold på steder, hvortil der er almindelig adgang, gælde pri-
vate skove over 5 ha?”
Svar:
Efter den foreslåede affattelse af § 6, stk. 3, i epidemiloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 4,
kan sundheds- og ældreministeren, når det er nødvendigt for at forebygge eller ind-
dæmme udbredelse af en alment farlig sygdom her i landet, efter forhandling med ju-
stitsministeren fastsætte regler om, at politiet kan nedlægge forbud mod ophold på
et bestemt sted, hvortil der er almindelig adgang, i en bestemt periode, hvis det efter
politiets skøn er nødvendigt for at forhindre fare for smitte for at forhindre fare for
smitte med en alment farlig sygdom det pågældende sted.
Som det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, vil politiets forbud efter reg-
ler fastsat i medfør af bestemmelsen bl.a. kunne omfatte offentlige parker, strande,
pladser, veje, forlystelsesparker, banegårde og lufthavne og forretninger og indkøbs-
centre i åbningstiden. Der er ikke i bemærkningerne taget stilling til, om et forbud vil
kunne omfatte private skove.
Hvorvidt politiet efter omstændighederne vil kunne nedlægge et sådant forbud vil i
øvrigt bl.a. afhænge af, om der er almindelig adgang til den pågældende private skov,
og om de øvrige betingelser for at nedlægge et forbud er opfyldt. For så vidt angår
spørgsmålet om almindelig adgang vil reglerne i naturbeskyttelsesloven om ret til at
færdes i privatejede skove skulle indgå i vurderingen.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Katrine Bisballe
1