Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 158
Offentligt
2171279_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 29-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPCBO
Sagsnr.: 2003768
Dok. nr.: 1151674
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 27. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 77 til L 158 (Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme (Yderligere foranstaltninger for at fore-
bygge og inddæmme smitte med covid-19 m.v.)) til sundheds- og ældreministeren,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen
(NB).
Spørgsmål nr. 77:
”Er
det korrekt, at regeringens udspil, som beskrevet, potentielt ville kunne umulig-
gøre at bedsteforældre passer deres børnebørn, hvis forældrene ikke er tilstede, og
der er 3 eller flere tilstede i den private ejendom?
Svar:
Regeringen og myndighederne har som led i indsatsen mod spredning af COVID-19 i
Danmark taget en række generelle tiltag med henblik på at nedbringe antallet af soci-
ale kontakter og sikre behørig afstand mellem borgerne. Regeringen har i den forbin-
delse understreget, at en effektiv indsats mod spredning af COVID-19 i Danmark kræ-
ver, at den enkelte tager ansvar for at nedbringe antallet af sociale kontakter og sikre
behørig afstand til sine medborgere. Det gælder også inden for familien og venne-
kredsen.
I lyset heraf er der på nuværende tidspunkt fastsat regler om, at der som udgangs-
punkt gælder et forbud mod at afholde og deltage i indendørs og udendørs arrange-
menter, begivenheder, aktiviteter eller lignende, hvor der er flere end 10 personer til
stede, jf. § 1 i bekendtgørelse nr. 224 af 17. marts 2020 om forbud mod større for-
samlinger og forbud mod adgang til og restriktioner for visse lokaler i forbindelse
med håndtering af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19). Der er fastsat visse undta-
gelser hertil, herunder i bestemmelsens stk. 2, hvorefter forbuddet ikke gælder i pri-
vate boliger. Der er derimod ikke i dag fastsat en undtagelse for arrangementer mv.
med nærmeste pårørende.
Det nævnte forbud mod forsamlinger mv., hvor der er flere end 10 personer til stede,
er udstedt med hjemmel i den gældende epidemilovs § 6, stk. 1. Med lovforslaget fo-
reslås bemyndigelsen i lovens § 6, stk. 1, ændret, således at muligheden for at fast-
sætte regler om forbud udvides fra i dag at omfatte større forsamlinger, arrangemen-
ter, begivenheder mv. til at omfatte muligheden for at fastsætte regler om forbud
mod, at flere personer befinder sig på samme sted, jf. den foreslåede § 1, nr. 3.
Den foreslåede ændring indebærer navnlig, at der også vil kunne fastsættes regler
om forbud mod mindre forsamlinger mv. Dermed vil der som den nedre grænse
kunne fastsættes regler om forbud mod, at tre personer eller flere befinder sig på
samme sted.
.
L 158 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm., om et forbud mod at forsamles mere end to personer også vil omfatte situationer, hvor to personer opholder sig samme sted og en eller begge er ledsaget af f.eks. en pædagog, til sundheds- og ældreministeren
Det bemærkes i den forbindelse, at det fremgår af pkt. 2.2.2 i lovforslagets alminde-
lige bemærkninger og af bemærkningerne til § 1, nr. 3, at det forudsættes, at der som
udgangspunkt ikke med hjemmel i epidemilovens § 6, stk. 1, som ændret ved lov-
forslaget, vil blive fastsat regler, der gælder for private boliger. Der henvises i øvrigt
til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 11 vedrørende lovforslaget.
Det fremgår samtidig af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 3, at det
forudsættes, at der ikke fastsættes regler om forbud mod, at tre personer eller flere,
som er nærmeste pårørende, befinder sig på samme sted. Ved nærmeste pårørende
forstås personens ægtefælle, faste samlevende, faste partner, forældre, børn og sø-
skende. Det bemærkes i den forbindelse, at der ikke i bemærkningerne til forslaget til
den gældende epidemilovs § 6, stk. 1, er forudsat en lignende begrænsning, jf. lov-
forslag nr. L 133 af 12. marts 2020 om ændring af lov om foranstaltninger mod smit-
somme og andre overførbare sygdomme.
Det bemærkes, at den nævnte personkreds er udtryk for det minimum af personer,
der vil skulle undtages fra et eventuelt forbud mod, at tre eller flere personer befin-
der sig samme sted, hvis det måtte vise sig nødvendigt at indføre et sådant forbud.
Det vil således være muligt at fastsætte, at flere personer skal undtages, hvis et så-
dant forbud måtte blive fastsat ved bekendtgørelse. Jeg har i den forbindelse noteret
mig, at der fra en række ordføreres side er givet udtryk for et ønske om en sådan
yderligere undtagelse, der f.eks. kan omfatte bedsteforældre, stedbørn, der ikke er
en del af husstanden mv.
Det vil dog samtidig skulle indgå i overvejelserne, at en udvidelse af den undtagne
personkreds vil kunne vanskeliggøre håndhævelsen af forbuddet, ligesom et større
antal undtagelser vil kunne begrænse effekten af en udvidelse af forbuddet i relation
til at mindske smittespredningen. Der erindres i den forbindelse om, at det aktuelle
forbud mod, at flere end 10 personer befinder sig i en forsamling mv., ikke indeholder
en undtagelse for nærmeste pårørende. En udvidelse af undtagelsen for nærmeste
pårørende vil således kunne føre til, at det i en række tilfælde vil være muligt at for-
samles flere end 10 personer i situationer, hvor dette ikke i dag er lovligt.
Det skal i den forbindelse understreges, at hvis Danmark måtte befinde sig i en situa-
tion, hvor det bliver nødvendigt at overveje at indføre et forbud mod, at helt ned til
tre personer befinder sig samme sted, vil der være tale om en yderst alvorlig situa-
tion. Erfaringerne fra de lande, der er ramt af de mest omfattende sygdomsudbrud,
viser, hvilke ødelæggende konsekvenser en ukontrollabel smittespredning kan få. I en
sådan situation vil hensynet til at begrænse smittespredningen om muligt veje endnu
tungere end i dag.
Side 2
L 158 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm., om et forbud mod at forsamles mere end to personer også vil omfatte situationer, hvor to personer opholder sig samme sted og en eller begge er ledsaget af f.eks. en pædagog, til sundheds- og ældreministeren
I lyset heraf vil det ikke være hensigtsmæssigt på nuværende tidspunkt at tage stilling
til den nærmere udformning af et eventuelt forbud mod, at helt ned til tre personer
befinder sig på samme sted. Den nærmere udformning heraf, herunder omfanget af
den undtagne personkreds, bør derfor i givet fald foretages på baggrund af det kon-
krete situationsbillede på tidspunktet.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Charlotte Beierholm Olsen
Side 3