Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 158
Offentligt
2171161_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Dato: 29-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPFRE
Sagsnr.: 2003768
Dok. nr.: 1151585
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 27. marts 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 95 til L 158 (Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod smit-
somme og andre overførbare sygdomme (Yderligere foranstaltninger for at forebygge
og inddæmme smitte med covid-19 m.v.)) til sundheds- og ældreministeren, som her-
med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V), Ellen Trane
Nørby (V) og Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 95:
”Ministeren
bedes argumentere for nødvendingen af lovforslaget henset til følgende
beregninger fra førende sundhedsøkonomer, jf. artikel på Altinget 27/3-20:
”Su d-
hedseksperter om overset prognose: Intet tyder på store kapacitetsproblemer under
epide ie ” https://www.alti get.dk/artikel/su dhedseksperter-om-overset-prog-
nose-intet-tyder-paastore-kapacitetsproblemer-under-epidemien”
Svar:
Indledningsvist skal jeg oplyse, at lovforslag L 158 ikke indeholder bestemmelser om
begrænsning eller suspension af patientrettigheder. Bestemmelser herom blev fastsat
ved § 1, nr. 16 (epidemilovens § 12 d, stk. 1), i lov nr. 208 af 17. marts 2020.
./.
Som jeg oplyste i mit samtidige svar på spørgsmål nr. 1 til L 158, så er regeringens alt-
overskyggende hovedprioritet at afbøde de alvorlige konsekvenser af spredningen af
COVID-19 i det danske samfund mest muligt. Det er i vid udstrækning vurderingen, at
de tiltag, der er iværksat mod smittespredning, allerede har haft en betydelig effekt.
Det er samtidig helt afgørende, at myndighederne er rustet til og har de fornødne red-
skaber til at udføre opgaven med at modvirke yderligere udbredelse af Coronavirus-
sygdom 2019.
Der bør derfor efter regeringens opfattelse udvises rettidig omhu ved at tilvejebringe
de nødvendige handlemuligheder, hvis der måtte opstå behov for at handle hurtigt og
tage yderligere initiativer for at begrænse smittespredningen og afbøde konsekven-
serne af spredningen.
I forhold til spørgsmålet om sundhedsvæsenets kapacitet kan jeg oplyse, at Sundheds-
styrelsen har oplyst, at styrelsen som følge af COVID-19 forventer et øget pres på sund-
hedsvæsenet på grund af en stigning i antallet af patienter med behov for intensiv te-
rapi.
Sundhedsstyrelsen har blandt andet oplyst følgende i sit notat af 8. marts 2020 om
suspension af udrednings- og behandlingsretten:
”Ved en COVID-19
epidemi i Danmark vil der være behov for at frigøre kapacitet på
landets sygehuse som følge af et stort patientvolumen med COVID-19 med behov for
L 158 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 124: Spm. om, hvorfor der er brug for at begrænse borgernes ret til at mødes yderligere, henset til at SSI har vurderet en smittereduktion på 30-50 pct., til sundheds- og ældreministeren
sygehusbehandling, heraf en stor del med behov for intensiv terapi. Samtidig vil kapa-
citeten bliver udfordret af behov for udredning af et stor antal patienter med mistanke
om COVID-19 og der vil i perioden også være øget omfang af sygemeldt personale.
Samlet set vil det derfor være fornuftigt at prioritere således, at patienter med syg-
domme, hvor der ikke er behov for akut behandling, og hvor det er fagligt forsvarligt at
udskyde behandlingen, ikke behandles i perioden. Således kan man prioritere behand-
lingen af kritisk syge patienter herunder kritisk syge patienter med COVID-19.
Denne anbefaling er blandt andet udmøntet ved bekendtgørelse nr. 301 af 28. marts
2020 om begrænsning af rettigheder på sundheds- og ældreområdet i forbindelse med
håndtering af Coronavirussygdom 2019 (COVID-19).
Efter § 2, stk. 1, i denne bekendtgørelse kan regionsrådet på baggrund af en samlet
vurdering af regionens samlede behandlings- og personalekapacitet prioritere denne
kapacitet til udredning og behandling af patienter med akutte og livstruende syg-
domme, herunder patienter med Coronavirussygdom 2019 (COVID-19), der har behov
for sygehusbehandling, herunder intensiv behandling, eller til iværksættelse og be-
manding af andre foranstaltninger i direkte relation til udredning og behandlingen af
patienter med Coronavirussygdom 2019 (COVID-19), herunder indsatser vedrørende
logistik, særlige hygiejneforanstaltninger m.v.
Efter § 2, stk. 2, kan regionsrådet på baggrund af vurderingen efter stk. 1 beslutte at
udskyde planlagte og fremtidige undersøgelser, behandlinger, indkaldelser m.v., her-
under se bort fra tidsfrister og kadencer efter sundhedslovens § 82 b om retten til hur-
tig udredning og § 87, stk. 1-3, om udvidet frit sygehusvalg.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Frederik Rechenback Enelund
Side 2