Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 158 Bilag 5
Offentligt
2170188_0001.png
Roskilde Universitet
Institut for Samfund og Erhverv
Lisbet Christoffersen, professor i religionsret
Til Folketinget
Sundheds- og Ældreudvalget
DATO/REFERENCE
JOURNALNUMMER
DERES REFERENCE / JOURNALNUMMER
27 marts 2020
Vedr. L L 158 Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod smitsomme og
andre overførbare sygdomme. (Yderligere foranstaltninger for at forebygge og inddæmme
smitte med covid-19 m.v.).
Det fremsatte lovforslag indebærer, at nu også de øvrige trossamfund i Danmark (udover
Folkekirken) vil kunne få påbud om at aflyse gudstjenester og holde kirkebygninger lukket - lige
før påske.
Det følger af den europæiske menneskeretskonvention art 9, stk 2, at en sådan lovgivning kan
vedtages og sættes i kraft og opretholdes, hvis og så længe det er nødvendigt og proportionalt i et
demokratisk samfund af hensyn til f.eks. sundheden.
Det kan undre, at lovforslaget ikke rummer nogen analyse af, hvorvidt de påtænkte indgreb i
udøvelsen af religionsfriheden ligger inden for rammerne af EMRK art 9, stk. 2. Særligt kan
dette undre i lyset af, at der er foretaget en sådan analyse af indgrebene i de øvrige
frihedsrettigheder.
I forhold til religionsfrihed, er det adgangen til at udøve religion, alene eller i fællesskab med
andre, i de religiøse bygninger, der er i spil. I vurderingen af nødvendighed og proportionalitet af
indgrebet i både den kollektive og den individuelle adgang til praktisering, er det relevant at
sammenligne med omliggende samfund med samme tilgang til frihedsrettigheder, herunder
religionsfrihed.
Jeg har via offentlige hjemmesider og mailkontakt til kolleger i udlandet dannet følgende
umiddelbare overblik (der tages forbehold for den fuldstændige præcision, jf
indsamlingsformen):
Finland:
alle gudstjenester skal afholdes og udsendes via nettet, ingen offentlig adgang til
gudstjenester, men hovedkirken i hvert sogn skal holdes åben for individuelle andagtssøgende
straks efter hver gudstjeneste med en præst til stede. Kirken sørger for udstyr til at gennemføre
gudstjenesterne digitalt.
UNIVERSITETSVEJ 1, Bygning 25.1, POSTBOX 260, 4000 ROSKILDE
DIREKTE NUMMER: 4674-2755, E-POST: [email protected]
Roskilde Universitet CVR-nr.: 29 05 75 59
TELEFON:
TELEFAX:
4674-2000
L 158 - 2019-20 - Bilag 5: Henvendelse af 27/3-20 fra Lisbet Christoffersen, Roskilde Universietet
2170188_0002.png
Side 2
Sverige:
gudstjenester, koncerter mv gennemføres inden for reglen om max 500 deltagere.
Norge:
Den norske kirke har hidtil aflyst alle gudstjenester og anden planlagt aktivitet. Kun
strengt nødvendige kirkelige handlinger (begravelser mv) gennemføres. Jeg har ikke kunnet få
overblik over, hvilke regler der gælder for øvrige trossamfund. Der er imidlertid en debat i Norge
om blot at anvende samfundets almindelige regler om afstand og sikkerhed (jf. de regler, der
gælder i forretninger), om udendørs påskefejring på forskellig vis mv, og det er endnu ikke klart,
hvad der kommer til at gælde i påsken.
Island:
Gudstjenester aflyst, ingen påskegudstjenester og ingen særlige regler om adgang til
kirkebygningerne individuelt – men heller ikke forbud mod adgang til bygningerne.
Tyskland:
Alle gudstjenester og lignende i alle trossamfund er aflyst hen over påsken. Men der
er individuel adgang til de religiøse bygninger inden for rammerne af antal og afstand, jf. de
generelle regler.
Italien:
Alle gudstjenester/messer er aflyst, begravelser gennemføres, men uden messe i kirken.
Der er adgang til kirkebygningerne – inden for rammerne af rækkevidden af det almene
udgangsforbud.
Spanien:
Regeringen forlanger ikke, at kirker lukker, gudstjenester aflyses eller der spærres
adgang for individuelle andagtssøgende. Det forlanges blot, at de generelt gældende regler i
samfundet overholdes. Praksis i samfundet varierer med omfanget af smitte i området, også
mellem trossamfundene.
Det ANBEFALES, at Folketinget vurderer, om der kan gives individuel adgang til religiøse
bygninger under overholdelse af samfundets almindelige krav om antal og afstand.
Det ANBEFALES, at det vurderes, om det er nødvendigt og proportionalt i påsken at forbyde
alle udendørs arrangementer, eller der i påsken kan gives adgang til udendørs
gudstjenestelignende arrangementer, både i Folkekirken, i de øvrige kristne kirker og i det
jødiske samfund.
Det ANBEFALES endelig, at der følges samme regler for Folkekirken og de øvrige trossamfund
– men at man nu vurderer, i hvilket omfang de regler, der midlertidigt blev sat i værk for tre uger
siden for folkekirken som en offentlig institution, faktisk dækker hvad der er nødvendigt og
proportionalt i den aktuelle situation.
Med venlig hilsen
Lisbet Christoffersen
Professor i Religions- og Kirkeret, Roskilde og Københavns Universiteter.