Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 158 Bilag 2
Offentligt
2169209_0001.png
Frederik Rechenback Enelund
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Gideon Ertner
25. marts 2020 19:11
Frederik Rechenback Enelund
SV: HASTER: Høring over udkast til ændring af epidemiloven (Frist d.d. kl. 13)
SST bemærkninger til lovforslag om yderligere foranstaltninger.DOCX
Sag:
Sagsdokument:
2003380
1148001
Kære Frederik
Hermed Sundhedsstyrelsens bemærkninger til lovforslaget. Vi beklager den overskredne frist.
Med venlig hilsen
Gideon Ertner
Læge
T (dir.) +45 93 59 64 40
gier()_sst.dk
Sundhedsstyrelsen / Danish Health Authority
Evidens, Uddannelse og Beredskab
Islands Brygge 67
2300 København S
T +45 72 22 74 00
sst(a,sst.dk
111--..
i1~I
SUN[]H Ell SSTYR ELSE N
Fra: Frederik Rechenback Enelund <[email protected]>
Sendt: 25. marts 2020 10:23
Til: STPS <stps([email protected]<>; Sundhedsstyrelsen Institutionspostkasse <[email protected]>; sstberedskab
<sstberedskab(a)SST.DK>; stpl<@stpk.dk; [email protected]
Cc: Christian Dubois <[email protected]>; Gideon Ertner <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Anne-Marie
Vangsted <[email protected]>; Lisette Bulig Thoustrup <[email protected]>; Helle Borg Larsen <[email protected] >; Mette
Touborg Heydenreich <[email protected]<>; Charlotte Beierholm Olsen <[email protected] >; Dorthe Eberhardt Søndergaard
<des @@sum.dl<>; Camilla Rosengaard Villumsen <[email protected] >
Emne: HASTER: Høring over udkast til ændring af epidemiloven (Frist d.d. kl. 13)
Kære alle
Hermed vedhæftet udkast til forslag til lov om ændring af epidemiloven.
Vi skal bede om jeres bemærkninger i dag, senest onsdag kl. 13.
Vh
Frederik
1
L 158 - 2019-20 - Bilag 2: Bemærkninger til lovforslaget fra Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed, Statens Serum Institut og Styrelsen for Patientklager
2169209_0002.png
Med venlig hilsen
Frederik Rechenback Enelund
Specialkonsulent
Sundhedsjura
Mobil: 20 22 03 91
Mail: fre(cDsum.dk
Sundheds-og Ældreministeriet * Holbergsgade 6 •
1057 København K • Tlf. 7226 9000 • Fax 7226 9001 • www.sum.dk
SUNDHEDS-
ÆLDREMINISTERIET
2
L 158 - 2019-20 - Bilag 2: Bemærkninger til lovforslaget fra Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed, Statens Serum Institut og Styrelsen for Patientklager
2169209_0003.png
I1b
SUNDHEDSSTYRELSEN
Dato 25-03-2020
S agsnr. 04-0100-37
GIER/MBCO
72 22 74 00
Sundhedsstyrelsens bemærkninger til forslag til lov om ændring af lov om foranstaltnin-
ger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme (yderligere foranstaltninger for at
forebygge og inddæmme smitte med COVID-19)
Sundheds- og Ældreministeriet har d.d. udbedt sig Sundhedsstyrelsens kommentarer til oven-
stående med frist senere d.d. Sundhedsstyrelsen skal indledningsvis anføre, at der grundet den
korte frist ikke har været lejlighed til at foretage en dybdegående sundhedsfaglig vurdering af
lovforslagets elementer og dets konsekvenser for bl.a. håndteringen af den akutelle COVID-
19 epidemi.
Sundhedsstyrelsen noterer, at man lovgivningsmæssigt bl.a. vil skærpe bestemmelser vedr.
størrelse af forsamlinger, adgang til udendørs anlæg samt adgang til visse institutioner m.v.
Sundhedsstyrelsen vil i den anledning, med henvisning til Sundhedsstyrelsens rådgivning ang.
anvendelse af epidemilovens § 10 af 15. marts 2020, gentage sin tidligere vurdering, baseret
på den bedst tilgængelige videnskabelige dokumentation, at under en afbødningsstrategi er de
mest effektive tiltag til at hindre smittespredning adfærdsmæssige tiltag i den brede befolk-
ning såsom opprioritering af hygiejne, selvisolation af personer med symptomer på luftvejsin-
fektioner bredt set, samt generelle tiltag til at hindre tætheden af mennesker i det offentlige
rum, fx i offentlig transport, herunder øget brug af hjemmearbejde og aflysning/udskydelse af
arrangementer med større forsamlinger.
Sundhedsstyrelsen understreger i denne forbindelse, at der ikke ud fra sundhedsfaglig doku-
mentation kan fastsættes en øvre grænse for et bestemt antal deltagere i en forsamling, men
vil foreslå at man anlægger en mere kvalitativ tilgang, hvor myndighederne konkret vejleder
om hvordan forsamlinger, arrangementer mv. kan gennemføres forsvarligt ud fra sundheds-
faglige råd.
Som Sundhedsstyrelsen tidligere har påpeget, vil en sådan tilgang indebære, at der tages hen-
syn til både antallet af og afstanden mellem personer, varigheden af arrangementet, om arran-
gementet kan afholdes udendørs eller med god udluftning, om der deltager personer i særlige
risikogrupper samt de hygiejniske forhold, herunder rengøring, adgang til håndvask og/eller
håndsprit samt forhold vedr. bespisning. Desuden kan det anbefales, at der stilles krav om, at
der ved indgange til arrangementer, mødelokaler, serveringssteder mv. ophænges plakater,
udarbejdet af Sundhedsstyrelsen, der angiver gældende forholdsregler. For detaljer vedr. disse
forhold henvises til ovennævnte besvarelse af 15. marts.
Sundhedsstyrelsen har i øvrigt følgende bemærkninger til enkelte af de foreslåede bestemmel-
ser:
1
L 158 - 2019-20 - Bilag 2: Bemærkninger til lovforslaget fra Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed, Statens Serum Institut og Styrelsen for Patientklager
2169209_0004.png
Vedr. lovforslagets § 1, nr. 4 og 6
Smittefaren ved brug af eller ophold i udendørs faciliteter er ud fra en overordnet betragtning
mindre end i indendørs faciliteter og afhænger desuden af graden af smitsomhed af den på-
gældende sygdom, antallet af personer der opholder sig på eller anvender faciliteten, graden
og karakteren af kontakt mellem personerne, og om der opholder sig personer der er i særlig
risiko for at blive smittet eller udvikle alvorlig sygdom. Ud fra disse betragtninger kan der
være nærmere bestemte faciliteter eller typer af faciliteter, der ud fra en konkret vurdering kan
anses for at frembyde betydende smittefare.
Ophold udendørs kan frembyde væsentlige gavnlige helbredsmæssige effekter i form af en
gavnlig indvirkning både på personers mentale helbred og fysiske helbred, bl.a. pga. højere
produktion af D-vitamin og bedre mulighed for fysisk aktivitetsudfoldelse. Den — ofte lang-
sigtede — forringelse af disse helbredsmæssige forhold ved indskrænkning af mulighederne
for udendørs ophold bør således stå i rimeligt forhold til risikoen for smitte og konsekven-
serne heraf. Sundhedsstyrelsen bistår gerne med en nærmere vurdering af disse forhold.
Vedr. lovforslagets § 1, nr. 10
Sundhedsstyrelsen har tidligere udarbejdet materiale for, hvordan man som institutioner ville
kunne reducere risiko for smitte ved besøg o.lign., som ville kunne håndtere en eventuel min-
dre restriktiv indførelse af påbuddet, hvor besøg tillades under specifikke omstændigheder og
rammer. Dette ville måske kunne tilgodese de udfordringer, der på sigt sandsynligvis vil
vokse ift. disse borgergruppers mentale sundhed.
Nogle borgergrupper rammes hårdere end andre af restriktionerne vedr. adgang. Særligt bor-
gere og patienter med kognitive funktionsnedsættelser har svært ved at forstå og overholde
påbuddet. Disse borgergrupper vil ligeledes ofte være særlig udsatte for ændringer i rammer
og rutiner, for restriktioner ift. fysisk kontakt og omsorg og den manglende ofte daglige tætte
tilstedeværelse af deres nærtstående. På sigt vurderes dette at kunne medføre væsentlig ned-
sættelse af disse gruppers generelle sundhedstilstand, livskvalitet og mentale sundhed, samt et
forventeligt øget niveau af magtanvendelse i den daglige pleje og omsorg.
Det er således glædeligt, at det i bemærkningerne på side 40 præciseres, at der kan fastsættes
undtagelser til forbud eller restriktioner for besøgendes adgang i en kritisk situation, der også
omfatter en voksen med kognitive handicap eller en voksen med nedsat psykisk funktions-
evne. Det vurderes, at denne undtagelse også bør gælde for plejehjem og de andre institutio-
ner tidligere omfattet af loven og bekendtgørelser. Sundhedsstyrelsen bistår gerne med en ud-
dybning af, hvilke grupper der kan være dækket af denne undtagelse, samt en yderligere præ-
cisering af, hvordan evt. besøg kan foregå forsvarligt ift. at reducere risiko for smitte.
2
L 158 - 2019-20 - Bilag 2: Bemærkninger til lovforslaget fra Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed, Statens Serum Institut og Styrelsen for Patientklager
2169209_0005.png
Frederik Rechenback Enelund
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Prioritet:
Henrik Kristensen
25. marts 2020 13:03
Frederik Rechenback Enelund; DEP Sundheds- og Ældreministeriet
Helle Borg Larsen; Anne-Marie Vangsted; Suzanne Camilla Lund Hansen; Jens
Vikner; Christian Dubois
STPS høringssvar vedr. ændring af epidemiloven (Frist d.d. kl. 13)
Høj
Tak for nedenstående høring.
Styrelsens høringssvar fremgår nedenunder—vi har primært fokuseret på reglerne om besøgsrestriktioner.
Der tages i øvrigt forbehold for yderligere bemærkninger på grund af den meget korte frist.
Med venlig hilsen
Henrik Kristensen
Sektionsleder, juridisk chefkonsulent
T+ 45 72 22 77 98
E-mail:
hkr(abstps.dk
Styrelsen for Patientsikkerhed / Danish Patient Safety Authority
Sundhedsjura
Islands Brygge 67, 2300 København S
Tlf. 72 28 66 00
STPS(astps.dk
1
~h
~TVREL,EN FOR
PATIENTSIKKERHED
Høringssvar
Det er under alle omstændigheder meget vigtigt at få afklaret, om påbudskompetencen er tænkt givet til STPS, og i
så fald om SUM forventer, at der udstedes et helt generelt forbud (evt. med tilknyttet nærmere afgrænsning, eks.
steder hvor der foregår sundhedsfaglig behandling eller mere præcis afgrænsning). Styrelsen er usikker på, om
påbudsadgangen netop kun er begrænset til steder, hvor der opholder sig borgere, som modtager sundhedsfaglig
behandling, eller adgangen tænkt at være bredere?
Hvis det er tænkt at STPS selv skal give konkrete forbud til enkelte steder, vil det ressourcemæssigt være
fuldstændigt uoverkommeligt for os pt. Så i praksis forudsætter STPS, at vi i praksis i så fald kommer til at udstede
generelle forbud, som derefter videreformidles gennem eksempelvis driftsherrerne, dvs. kommunalbestyrelse,
regionsråd mv.
Det fremgår dog ikke af lovforslaget, om det er påtænkt at overlade påbudskompetencen til STPS — burde det ikke
indskrives, hvad planen her var ? Dvs. hvilken myndighed som skal varetager dette i praksis.
Se i øvrigt kommentarer nedenunder med rødt i selve teksten vedr. lovforslaget.
1
L 158 - 2019-20 - Bilag 2: Bemærkninger til lovforslaget fra Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed, Statens Serum Institut og Styrelsen for Patientklager
2169209_0006.png
Efter epidemilovens § 12 c kan sundheds- og ældreministeren, når det er nØdvendigt for at forebygge eller
inddæmme udbredelse af en alment farlig sygdom her i landet, fastsætte regler om forbud mod eller restriktioner for
besØgendes adgang til offentlige og private plejehjem og sygehuse og om undtagelser hertil. Regler fastsat i medfør
af 1. pkt. kan fravige anden lovgivning.
Det foreslås, at forbud mod eller restriktioner udvides til også at omfatte besøgendes adgang til offentlige og private
institutioner og botilbud på det sociale område efter f.eks. servicelovens § 32, § 36, § 66, stk. 1, nr. 5-7, § 82 c, § 101,
§ 101 a og §§ 103-104 og 107-110.
Det betyder, at ministeren vil kunne fastsætte regler om forbud mod eller restriktioner for besøgendes adgang for
ikke blot plejehjem og sygehuse, men også offentlige og private anbringelsessteder- og botilbud på det sociale
område. uanset om der foregår sundhedsfaglig behandling eller ej på stedet?
Etforbud eller en restriktion vil kunne rettes mod det konkrete anbringelsessted eller botilbud m. v. eller mod
anbringelsesstedet eller bostedet generelt. Vi forstår ikke denne sætning, er der tale om slåfejl? — menes der ikke i
stedet, at der kan udstedes forbud helt generelt til anbringelsessteder og bosteder.
Ligeledes vil der kunne laves undtagelser tilforbud eller restriktioner for besØgendes adgang til ovenstående
anbringelsessteder og botilbud svarende til bekendtgørelsens regler om besøg i kritiske situationer fra en patients
nære pårørende eller hos uafvendeligt døende personer. Ved en kritisk situation forstås f.eks. et uopsætteligt besøg
hos en kritisk syg eller døende person, eller
foræld res
eller andre nære pårørendes besøg hos et barn, en voksen
medkognitive handicap eller en voksen med nedsat psykisk funktionsevne, som kognitivt reelt fungerer som et barn.
Regler fastsat i medfør af 1. pkt. vil desuden kunne fravige anden lovgivning.
Sundheds- og ældreministeren vil efter den foreslåede ændring af § 12 c kunne sikre, at særligt de ældre og andre
sårbare grupper af børn og voksne beskyttes mod smittespredning på de anbringelses- og botilbud, hvor de opholder
sig midlertidigt eller permanent.
Fra:
Frederik Rechenback Enelund <[email protected]<>
Dato:
25. marts 2020 kl. 10.22.36 CET
Til: STPS <[email protected]<>, Sundhedsstyrelsen Institutionspostkasse <[email protected]>, sstberedskab
<[email protected]>, "[email protected]<" <[email protected] >, "[email protected]" <[email protected]<>
Cc: Christian Dubois <[email protected]<>, Gideon Ertner<[email protected]>, "[email protected]"
<[email protected]<>, "[email protected]" <[email protected]>, Anne-Marie Vangsted <[email protected]<>, Lisette Bulig
Thoustrup <[email protected]>, Helle Borg Larsen <[email protected]<>, Mette Touborg Heydenreich
<[email protected]<>, Charlotte Beierholm Olsen <[email protected]>, Dorthe Eberhardt Søndergaard
<[email protected]<>, Camilla Rosengaard Villumsen <[email protected] >
Emne: HASTER: Høring over udkast til ændring af epidemiloven (Frist d.d. kl. 13)
Kære alle
Hermed vedhæftet udkast til forslag til lov om ændring af epidemiloven.
Vi skal bede om jeres bemærkninger i
dag, senest onsdag kl. 13.
Vh
Frederik
Med venlig hilsen
Frederik Rechenback Enelund
Specialkonsulent
2
L 158 - 2019-20 - Bilag 2: Bemærkninger til lovforslaget fra Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed, Statens Serum Institut og Styrelsen for Patientklager
2169209_0007.png
Sundhedsjura
Mobil: 20 22 03 91
Mail: fre(cDsum.dk
Sundheds- ogÆId rem inisteriet* HoIbergsgade 6 •
1057 København K • Tlf. 7226 9000 • Fax 7226 9001 • www.sum.dk
3
L 158 - 2019-20 - Bilag 2: Bemærkninger til lovforslaget fra Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed, Statens Serum Institut og Styrelsen for Patientklager
2169209_0008.png
Frederik Rechenback Enelund
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Sag:
Sagsdokument:
Lisette Bulig Thoustrup <[email protected] >
25. marts 2020 11:43
Frederik Rechenback Enelund
Lizzi Krarup Jakobsen; Søren Enggaard Stidsen; Jacob Bloch Andreasen
STPK's bemærkninger til høring over udkast til ændring af epidemiloven (Frist d.d.
kl. 13)
Samlede arbejdsversion (SUM) - til styrelser.DOCX
2003380
1147088
Kære Frederik
Tak for din mail.
STPK har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Vh Lisette
Fra:
Frederik Rechenback Enelund <[email protected]>
Sendt:
25. marts 2020 10:23
Til: Styrelsen for Patientsikkerhed <[email protected]>; Sundhedsstyrelsen Institutionspostkasse <[email protected]>;
sstberedskab <[email protected]>; Styrelsen for Patientklager <[email protected]>; serum <[email protected]>
Cc: Christian Dubois <[email protected]>; Gideon Ertner <[email protected]>; Mathilde Winkel Madsen <[email protected]>;
Ole Jensen <[email protected]>; Anne-Marie Vangsted <[email protected]>; Lisette Bulig Thoustrup <[email protected]>; Helle
Borg Larsen <[email protected]>; Mette Touborg Heydenreich <[email protected]<>; Charlotte Beierholm Olsen
<[email protected]>; Dorthe Eberhardt Søndergaard <[email protected]>; Camilla Rosengaard Villumsen <[email protected]>
Emne: HASTER: Høring over udkast til ændring af epidemiloven (Frist d.d. kl. 13)
Kære alle
Hermed vedhæftet udkast til forslag til lov om ændring af epidemiloven.
Vi skal bede om jeres bemærkninger i
dag, senest onsdag kl. 13.
Vh
Frederik
Med venlig hilsen
Frederik Rechenback Enelund
Specialkonsulent
Sundhedsjura
Mobil: 20 22 03 91
Mail: fre(@sum.dk
Sundheds-og Ældreministeriet •Holbergsgade6 •
1057 København K • Tlf. 7226 9000 •
Fax
7226 9001 •
}vv: ,.nun.dl<
1
L 158 - 2019-20 - Bilag 2: Bemærkninger til lovforslaget fra Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed, Statens Serum Institut og Styrelsen for Patientklager
2169209_0009.png
~
~
SiUNDHEDS -
ÆLDREMINISTERIET
L 158 - 2019-20 - Bilag 2: Bemærkninger til lovforslaget fra Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed, Statens Serum Institut og Styrelsen for Patientklager
2169209_0010.png
Frederik Rechenback Enelund
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Ole Jensen <[email protected] >
25. marts 2020 10:55
Frederik Rechenback Enelund
Kåre Mølbak; Tyra Grove Krause; Mathilde Winkel Madsen
SV: HASTER: Høring over udkast til ændring af epidemiloven (Frist d.d. kl. 13)
Kære Frederik
SSI har ingen bemærkninger.
Mvh. Ole Jensen
Fra: Frederik Rechenback Enelund <[email protected]>
Sendt: 25. marts 2020 10:23
Til: Styrelsen for Patientsikkerhed <[email protected]>; Sundhedsstyrelsen Institutionspostkasse <[email protected]>;
sstberedskab <[email protected]>; Styrelsen for Patientklager <stpk@stpl<.dk>; serum <[email protected]>
Cc: Christian Dubois <[email protected]>; Gideon Ertner <[email protected]>; Mathilde Winkel Madsen <[email protected]>;
Ole Jensen <[email protected]>; Anne-Marie Vangsted <[email protected]>; Lisette Bulig Thoustrup <[email protected]<>; Helle
Borg Larsen <[email protected]>; Mette Touborg Heydenreich <[email protected]>; Charlotte Beierholm Olsen
<[email protected]>; Dorthe Eberhardt Søndergaard <[email protected]>; Camilla Rosengaard Villumsen <[email protected]>
Emne: HASTER: Høring over udkast til ændring af epidemiloven (Frist d.d. kl. 13)
Kære alle
Hermed vedhæftet udkast til forslag til lov om ændring af epidemiloven.
Vi skal bede om jeres bemærkninger i dag, senest onsdag kl. 13.
Vh
Frederik
Med venlig hilsen
Frederik Rechenback Enelund
Specialkonsulent
Sundhedsjura
Mobil: 20 22 03 91
Mail: [email protected]
Sundheds-og Ældreministeriet • Holbergsgade 6 •
1057 København K • Tlf. 7226 9000 • Fax 7226 9001 • www.sum.dk
~
II
:Sh
SIUNDHEDS-
ÆLDREMINISTERIET
1