Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del Bilag 16
Offentligt
1955893_0001.png
Ministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Europaudvalget
I brev af 21. september 2018 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
EUU alm. del spm. nr. 393
Vil ministeren oplyse, hvor stor en andel af de udenlandske studerende, der
optages på danske uddannelser, der gennemfører uddannelsen? Vil ministeren
i forlængelse heraf oplyse de udenlandske studerendes gennemsnitlige
afgangskarakterer sammenlignet med danske studerendes?
Svar
I nedenstående opgørelser er "udenlandske" studerende afgrænset som internati-
onale studerende, der kommer til Danmark med det primære formål at tage en hel,
videregående uddannelse, og som er kommet hertil højst 1 år inden uddannelsens
start. De øvrige studerende regnes i opgørelsen som "danske" studerende, uaf-
hængigt af statsborgerskab.
Opgørelserne er opdelt på uddannelsesniveauer for at tage højde for forskelle i
uddannelsernes længe eller i karaktergivningspraksis på uddannelsesniveauerne.
Fejl! Henvisningskilde ikke fundet.
viser, at internationale studerende på nogle
uddannelsesniveauer har lidt højere fuldførelsesandel målt 5 år efter studiestart
end danske (akademisk bachelor og professionsbachelor), på andre ikke (er-
hvervsakademi og kandidat). Fuldførelsesprocenten er højest på kandidatuddan-
nelserne. Det gælder både for internationale og for danske studerende.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr. 18/049219-15
Tabel 1:
Andel internationale studerende der 5 år efter studiestart er i gang, har fuldført eller afbrudt
uddannelse på danske erhvervsakademi-, professionsbachelor-, bachelor- samt kandidat-
uddannelser (optagelsesårgang 2010-2012)
Erhvervsakademi-
uddannelser
Danske
Afbrudt
Fuldført
I gang
Danske i alt
Internationale
Afbrudt
32%
67%
1%
26.682
41%
Professions-
bachelorer
27%
70%
4%
73.993
26%
Akademisk
bachelor
33%
65%
2%
76.127
29%
Kandidat-
uddannelser
16%
81%
3%
51.456
18%
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 16: Kopi af EUU alm. del - svar på spm. 353, 390-393, 397, 399 og 400, fra uddannelses- og forskningsministeren
1955893_0002.png
Fuldført
I gang
Internationale i alt
59%
0%
6.142
73%
1%
5.806
69%
2%
3.668
80%
2%
10.401
Anm.:
Kilde:
Årgang 2010-2012 er anvendt i opgørelsen, da de er de nyeste tre årgange, som ministeriet
pt. kan måle gennemførsel efter 5 år for.
Uddannelses- og Forskningsministeriet på grundlag af data fra Danmarks Statistik
Fejl! Henvisningskilde ikke fundet.
viser, at internationale studerende på nogle
uddannelsesniveauer opnår højere karakterer end danske (bachelor- og kandidat-
uddannelser) og på andre lavere (erhvervsakademi- og professionsbachelorud-
dannelser). Det gælder både målt ved andelen af karaktererne, som ikke er be-
stået, gennemsnit i de beståede karakterer og andel 12-taller. Samlet set er der
ikke en betydelig forskel mellem karaktergivningen for de to grupper.
Der gives ikke standpunktskarakterer på de videregående uddannelser, opgørel-
sen omfatter derfor alle karakterer givet ved prøver på uddannelserne i de pågæl-
dende år.
Tabel 2:
Karakterer opnået af internationale studerende og danske studerende på de videregående
uddannelser i 2011-2016
Erhvervsakademi-
uddannelser
Internationale
Andel ikke-beståede
Gennemsnit af beståede karakterer
Andel 12-taller
Danske
Andel ikke-beståede
Gennemsnit af beståede karakterer
Andel 12-taller
12%
6,4
10%
7%
7,1
12%
Professions-
bachelorer
9%
7,2
14%
6%
7,7
17%
Bachelor- og
kandidatuddannelser
10%
7,9
17%
10%
7,6
16%
Samlet
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
10%
7,6
16%
9%
7,6
16%
Anm.:
Kilde:
Opgørelsen omfatter alle karakterer givet ved prøver på uddannelserne i 2010-2012. Der er
ikke taget højde for, om de studerende har afsluttet deres uddannelse. Studerende uden
CPR-nummer
typisk udvekslingsstuderende
er ikke medregnet. Uddannelsesniveauet an-
giver niveauet for uddannelsen, der har udbudt prøverne. Opgørelserne er ikke vægtet med
ECTS.
Uddannelses- og Forskningsministeriet på grundlag af produktionsdata for karaktergivning
indsamlet til Evaluering af 7-trins-skalaen samt data fra Danmarks Statistik
Med venlig hilsen
Tommy Ahlers
Side 2/2