Retsudvalget 2019-20
L 157
Offentligt
2171060_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. marts 2020
Strafferetskontoret
Nina Lentz
2020-0037-0078
1442999
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Skærpet straf for lovovertrædelser med baggrund
i eller sammenhæng med covid-19) (L 157), som Folketingets Retsudvalg
har stillet til justitsministeren den 26. marts 2020. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 157 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm., om eksempel på, at en virksomhed reklamerer for et produkt, som på et videnskabeligt tvivlsomt grundlag påstår at kunne fjerne corona-virus, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Skærpet straf for lovovertrædelser med
baggrund i eller sammenhæng med covid-19) (L 157):
”Vil ministeren redegøre for, hvordan man med den nuværende
lovgivning kan sanktionere falske nyheder fra privatpersoner,
som er åbenlyst urigtige, henset til at flere personer har lavet
opslag om, at coronavirus kan bekæmpes med c-vitaminer, og
det ene opslag er blevet delt på de sociale medier 66.000 gange?
Vil ministeren endvidere tilkendegive, hvordan ministeren for-
holder sig til at fremsætte et ændringsforslag, der medfører, at
myndighederne i første omgang skal henstille til, at opslaget
omgående fjernes og først derefter kan udstede en bøde, hvis
myndighedernes henstilling ikke iagttages?”
Svar:
1.
Jeg mener, at vi alle sammen har et fælles ansvar for at sikre, at de infor-
mationer om forholdsregler, behandlingsmuligheder mv. i forhold til covid-
19, der florerer i offentligheden, er korrekte. Det handler om vores alles hel-
bred, og vi skal passe på os selv og hinanden.
Jeg mener derfor, at man skal tænke sig godt om, når man deler sådanne
informationer på f.eks. sociale medier, så man ikke – måske ubevidst – bi-
drager til spredning af misinformation. Jeg vil i den forbindelse samtidig
opfordre til, at man benytter hjemmesiden coronasmitte.dk, hvor de danske
myndigheder har samlet alle relevante informationer om covid-19, herunder
om f.eks. smitte og forebyggelse.
2.
Såkaldte falske nyheder er ikke et fast begreb. Den form, som der henvi-
ses til i spørgsmålet, hvor privatpersoner på sociale medier deler påstande
om mulige behandlinger af covid-19, som ikke er underbyggede, kan som
udgangspunkt ikke straffes efter gældende dansk ret. Det er således som ud-
gangspunkt ikke ulovligt for privatpersoner at fremsætte eller viderefor-
midle ikke underbyggede påstande, der ikke er retsstridige. Retsstridige på-
stande kan f.eks. være æreskrænkelser omfattet af straffelovens § 267.
En eventuel lovregulering af falske nyheder og disinformation vil kræve
grundige overvejelser, herunder en vurdering af samspillet med retten til yt-
ringsfrihed, og jeg mener ikke, at det hverken kan eller skal ske inden for
rammerne af hastebehandlingen af dette lovforslag. Når det er sagt, er det
imidlertid en vigtig og aktuel debat, som jeg gerne vil indgå i med resten af
Folketingets partier.
2
L 157 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm., om eksempel på, at en virksomhed reklamerer for et produkt, som på et videnskabeligt tvivlsomt grundlag påstår at kunne fjerne corona-virus, til justitsministeren
3.
Det skal bemærkes, at der bl.a. i forhold til fødevarevirksomheder findes
regler i fødevarelovgivningen vedrørende markedsføring af fødevarer, her-
under at sygdomsanprise fødevarer. Herudover kan urigtig eller vildledende
reklame for lægemidler bringes til ophør og sanktioneres efter regler i lov
om lægemidler. Der henvises i denne forbindelse til min samtidige besva-
relse af spørgsmål 18 og 25 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag
til lov om ændring af straffeloven (Skærpet straf for lovovertrædelser med
baggrund i eller sammenhæng med covid-19) (L 157).
3