Retsudvalget 2019-20
L 157 Bilag 1
Offentligt
2168868_0001.png
Notits om lovforslag om skærpet straf for overtrædelser der har
baggrund i eller sammenhæng med COVID-19 epidemien i
Danmark
25. marts 2020
Baggrund
Vi hører dagligt om, hvordan kriminelle personer udnytter den aktuelle situation
med spredning af smitte med COVID-19 til at begå strafbare handlinger. Det er
helt afgørende
særligt i en tid som denne
at opretholde den generelle tillid i
samfundet, herunder i forhold til myndighederne. Der er derfor behov for hurtigt
at sætte ind med markante strafskærpelser i forhold til overtrædelser, der har bag-
grund i eller sammenhæng med COVID-19 epidemien i Danmark.
Rigspolitiet følger kriminalitetsbilledet nøje med henblik på hurtigt at kunne af-
dække en eventuel udvikling i kriminalitetsbilledet og agere i forhold hertil. Rigspo-
litiet har oplyst, at der på nuværende tidspunkt er tegn på, at epidemien har betyd-
ning for udviklingen i visse former for berigelseskriminalitet såsom tricktyverier
over for ældre borgere, tyverier med formål af tilegne sig værnemidler samt bedra-
gerier mv., herunder snyd begået via internettet.
Der er siden den 1. marts 2020 registreret otte anmeldelser om tricktyveri vedrø-
rende COVID-19. Som et eksempel kan fremhæves en sag, hvor en dansktalende
gerningsmand henvendte sig på en ældre kvindes bopæl. Han udgav sig for at være
fra sundhedsvæsenet og oplyste, at han ville sikre sig, at der ikke var risiko for co-
ronasmitte i kvindens hjem. Herefter førte gerningsmanden kvinden væk fra stuen,
hvorefter han gennemsøgte stuen angiveligt efter værdier.
Der er siden den 1. marts 2020 registreret 16 anmeldelser om forsøg eller fuldbyrdet
tyveri, indbrud eller lignende vedrørende værnemidler. Som et eksempel kan frem-
hæves en sag, hvor gerningsmænd havde skaffet sig adgang til en afdeling på Skejby
Sygehus, men blev opdaget af nogle vagter. Den ene gerningsmand løb herefter væk
fra gerningsstedet. Han havde nogle stjålne genstande på sig, da han råbte til vagten,
at han ville stikke ham ned, hvis han kom nærmere. Der blev stjålet 27 beholdere
med i alt 5,4 liter håndsprit samt to bærbare PC'er.
Der har siden 1. marts 2020 været 45 anmeldelser om bedrageri vedrørende CO-
VID-19. Som et eksempel kan fremhæves en sag, hvor en virksomhed blev vildledt
til at betale 125.000 kr. via bankoverførsel i den tro, at man betalte for køb af mund-
bind. I en anden sag blev en forurettet ringet op af en gerningsmand, der oplyste,
at han var fra politiet. Gerningsmanden oplyste, at opkaldet vedrørte covid-19, og
bad forurettede om at oplyse sit nem-id.
Rigspolitiet oplever desuden en stigende tendens i oprettelsen af domænenavne in-
deholdende ord som ”coronavirus”, ”coronasmitte”, ”COVID-19” samt lignende
synonymer. Rigspolitiet vurderer, at mange nye websites enten er opsat med henblik
på indtjening via reklamemidler eller med kriminelle hensigter.
L 157 - 2019-20 - Bilag 1: Notits om lovforslaget, fra justitsministeren
Side 2 af 5
Lovforslagets indhold
1.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i straffeloven, hvorefter straffen
for de nedenfor opregnede overtrædelser kan fordobles, hvis lovovertrædelsen har
baggrund i eller sammenhæng med COVID-19 epidemien i Danmark:
- Falsk erklæring (§ 161)
- Urigtig erklæring (§ 163)
- Dokumentfalsk (§ 171)
- Tyveri (§ 276)
- Indbrudstyveri (§ 276 a)
- Underslæb (§ 278)
- Forsætlig og groft uagtsomt bedrageri (§ 279 og § 300 a)
- Afpresning (§ 281)
- Åger (§ 282)
- Røveri (§ 288)
- Forsætligt og groft uagtsomt hæleri (§ 290 og § 303)
- Brugstyveri (§ 293)
- Svig og særligt groft svig med offentlige midler (§ 289 og § 289 a)
Det forudsættes, at strafniveauet for de pågældende overtrædelser som udgangs-
punkt fordobles sammenlignet med strafniveauet for tilsvarende overtrædelser, der
ikke har baggrund i eller sammenhæng med COVID-19 epidemien. Hvis et forhold
allerede i dag straffes med en længere fængselsstraf, kan det dog undtagelsesvist
forekomme, at en forhøjelse af strafniveauet med det dobbelte ikke vurderes at stå
i rimeligt forhold til den begåede kriminalitet sammenholdt med tilsvarende over-
trædelser, der ikke har baggrund i eller sammenhæng med COVID-19 epidemien i
Danmark. Dette vil eksempelvis kunne gælde for visse tilfælde af røveri.
Samtidig forudsættes det, at der for visse overtrædelser omfattet af bestemmelsen
kan blive tale om mere end en fordobling. Det forudsættes således, at lovovertræ-
delser der i dag straffes med bøde, fremover som udgangspunkt skal straffes med
ubetinget fængsel, hvis der er tale om gentagelsestilfælde, eller hvis lovovertrædel-
sen er begået under særlige omstændigheder. (f.eks. tyveri af værnemidler fra hos-
pitaler o.l.). Det vil f.eks. omfatte tyveriforhold efter straffelovens §§ 276 og 276 a,
hvor straffen er bøde, hvis der er tale om forbrydelser af mindre strafværdighed.
Endvidere forudsættes det, at straffen for svig med offentlige midler i forbindelse
med regeringens hjælpepakker forhøjes yderligere, således at straffen som udgangs-
punkt bliver 4 gange så høj.
Herudover foreslås det, at det i almindelighed skal indgå som en strafskærpende
omstændighed, hvis andre overtrædelser end de opregnede, har baggrund i eller
sammenhæng med COVID-19 epidemien i Danmark.
Henset til lovens formål foreslås det endelig, at der indsættes en såkaldt
”solned-
gangsklausul”, således at loven automatisk ophæves den 1. marts 2021, medmindre
Folketinget forinden beslutter at forlænge lovens gyldighedsperiode. Dette svarer
til solnedgangsklausulen i den vedtagne hastelov på epidemiområdet.
2.
Nedenfor er skitseret en række eksempler på, hvad den foreslåede skærpelse vil
betyde for strafudmålingen i sager om lovovertrædelser, der har baggrund i eller
sammenhæng med COVID-19 epidemien i Danmark. Det bemærkes, at der er tale
L 157 - 2019-20 - Bilag 1: Notits om lovforslaget, fra justitsministeren
Side 3 af 5
om forenklede eksempler, som ikke er udtømmende. Fastsættelsen af straffen i kon-
krete straffesager vil fortsat bero på domstolenes vurdering af de konkrete omstæn-
digheder i straffesagen og skal således fortsat ske i overensstemmelse med de al-
mindelige strafudmålingsprincipper.
Eksempel 1
tricktyveri:
To personer begår tricktyveri ved uberettiget at få adgang til et privat hjem
f.eks.
under påskud af at være fra sundhedsmyndighederne og skulle vejlede en borger
om COVID-19
hvorved der stjæles værdier for i alt 1.500 kr. fra hjemmet. Et
sådan tilfælde vil udgøre indbrudstyveri efter straffelovens § 276 a og vil som ud-
gangspunkt påstås henført under straffelovens § 285 med påstand om fængselsstraf
i omegnen af 40 dage i førstegangstilfælde.
Med lovforslaget forudsættes det, at strafniveauet for en sådan lovovertrædelse som
udgangspunkt vil skulle være omkring 80 dages fængsel, der som udgangspunkt bør
være ubetinget.
Eksempel 2 - indbrudstyveri:
En person skaffer sig uberettiget adgang til et apotek, en lægepraksis eller et hospital
og stjæler håndsprit til en værdi af 1.500 kr. Et sådant tilfælde vil udgøre indbruds-
tyveri efter straffelovens § 276 a og vil efter retspraksis som udgangspunkt i første-
gangstilfælde blive sanktioneret med fængsel i omkring 30 dage.
Med lovforslaget forudsættes det, at strafniveauet for en sådan lovovertrædelse som
udgangspunkt vil skulle være omkring 60 dages fængsel, der som udgangspunkt bør
være ubetinget.
Eksempel 3
simpelt tyveri:
En person stjæler håndsprit fra f.eks. et apotek, en lægepraksis eller et hospital til
en værdi af i alt 200 kr. Et sådant tilfælde vil udgøre tyveri efter straffelovens § 276
og vil som udgangspunkt skulle sanktioneres med en bøde på 500 kr., som er mind-
stebøden efter straffelovens § 287.
Med lovforslaget forudsættes det, at der fremover for en sådan overtrædelse som
udgangspunkt vil skulle udmåles en kortere fængselsstraf, der som udgangspunkt
bør være ubetinget.
Eksempel 4
butikstyveri af håndsprit i gentagelsestilfælde:
En person stjæler håndsprit fra et supermarked til en værdi af i alt 200 kr. Personen
er tidligere dømt for et lignende tilfælde af tyveri af håndsprit. På baggrund af for-
brydelsens karakter samt udbyttet, vil et sådant tilfælde efter Rigsadvokatens umid-
delbare vurdering i praksis blive sanktioneret med en bøde på 500 kr., som er mind-
stebøden efter straffelovens § 287.
Med lovforslaget forudsættes det, at der fremover for en sådan overtrædelse som
udgangspunkt vil skulle udmåles en kortere fængselsstraf, der som udgangspunkt
bør være ubetinget.
Eksempel 5
butikstyveri af større mængde håndsprit:
L 157 - 2019-20 - Bilag 1: Notits om lovforslaget, fra justitsministeren
Side 4 af 5
En person stjæler et større parti håndspril fra f.eks. et supermarked til en værdi af
ca. 20.000 kr. Straffen for simple tyverier, herunder butikstyverier, fastsættes som
udgangspunkt efter straffelovens § 285, hvis det stjålnes værdi overstiger 8.000 kr.
Et tilfælde som det nævnte vil efter Rigsadvokatens umiddelbare vurdering i rets-
praksis i førstegangstilfælde blive sanktioneret med fængsel i omegnen af 10-14
dage.
Med lovforslaget forudsættes det, at der fremover for en sådan overtrædelse som
udgangspunkt vil skulle udmåles en fængselsstraf på 20-30 dage, der som udgangs-
punkt bør være ubetinget.
Eksempel 6 - bedrageri:
En person går ind på f.eks. et apotek eller en lægepraksis, hvor den pågældende
under påskud af at kommer fra f.eks. sundhedsmyndighederne
–får
udleveret hånd-
sprit for en værdi af i alt 7.000 kr. Et sådant tilfælde vil udgøre bedrageri efter straf-
felovens § 279 og vil som udgangspunkt skulle sanktioneres med en bøde på 5.000
kr.
Med lovforslaget forudsættes det, at der fremover for en sådan overtrædelse som
udgangspunkt vil skulle udmåles en kortere fængselsstraf, der som udgangspunkt
bør være ubetinget.
Eksempel 7
phishing (bedrageri):
En borger modtager en e-mail, der fremstår som sendt fra sundhedsmyndighe-
derne, hvor borgeren anmodes om at hjælpe med at afdække et mørketal for CO-
VID-19-tilfælde ved at logge ind med NemID, og her oplyse om pågældende har
haft symptomer på COVID-19. Nem ID oplysningerne sælges efterfølgende til en
tredjeperson, som bruger dem til optage kviklån for i alt 1.500 kr. Optagelsen af
kviklånet vil udgøre bedrageri efter straffelovens § 279 og vil efter praksis kunne
sanktioneres med fængselsstraf i omegnen af 7-20 dage i førstegangstilfælde.
Med lovforslaget forudsættes det, at der fremover for en sådan overtrædelse som
udgangspunkt vil skulle fastsættes en fængselsstraf på mellem 14-40 dage, der som
udgangspunkt bør være ubetinget.
Eksempel 8
hæleri:
En person modtager eller køber håndsprit til en værdi af 1.100 kr., som den pågæl-
dende bestemt formoder er fremskaffet på ulovlig vis. Et sådant tilfælde vil udgøre
hæleri efter straffelovens § 290 og vil som udgangspunkt skulle sanktioneres med
en bøde på 2.000 kr.
Med lovforslaget forudsættes det, at der fremover for en sådan overtrædelse som
udgangspunkt vil skulle ske en fordobling af bøden til 4.000 kr.
Eksempel 9
Svig med offentlige midler:
En erhvervsdrivende afgiver urigtige eller vildledende oplysninger i forbindelse med
en ansøgning om støtte fra en hjælpepakke, hvorved den erhvervsdrivende får ud-
betalt støtte svarende til 1 mio. kr. fra danske myndigheder. Et sådant tilfælde vil
L 157 - 2019-20 - Bilag 1: Notits om lovforslaget, fra justitsministeren
Side 5 af 5
udgøre svig med offentlige midler efter straffelovens § 289, stk. 1 og vil efter Rigs-
advokatens vurdering som udgangspunkt skulle sanktioneres med fængselsstraf på
omkring 1 år.
Med lovforslaget forudsættes det, at der fremover for en sådan overtrædelse som
udgangspunkt vil skulle fastsættes en fængselsstraf på 4 år.