Skatteudvalget 2019-20
L 155 Bilag 1
Offentligt
2169394_0001.png
26. marts 2020
J.nr. 2019 - 10202
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven og forskellige andre love (Lige-
stilling af kakaodrikke med kakaomælk m.v.).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 155 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2169394_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet har ikke bemærknin-
ger til lovforslaget.
Bager- og Konditormestre
i Danmark
Bager- og Konditormestre i Dan-
mark støtter lovforslaget, da de
gældende regler indebærer en ulo-
gisk forskelsbehandling.
Bager- og Konditormestre i Dan-
mark ønsker samtidig at gøre op-
mærksom på, at dette ikke er den
eneste uhensigtsmæssighed i loven
og opfordrer til, at chokoladeaf-
giftsloven
ud over nærværende
forslagsændring
får et generelt
eftersyn.
Chokoladeafgiftsloven stammer
fra 1922, hvor den havde til hen-
sigt at beskatte visse luksusvarer
ud fra et fiskalt hensyn. Der har
løbende været overvejelser om at
forenkle loven, men det er vanske-
ligt at ændre i loven uden at skabe
nye afgrænsningstilfælde, dvs.
hvilke varer og produkter, der skal
betales afgift af, og hvilke der er
afgiftsfri. Dertil kommer, at en
indskrænkning eller udvidelse af
afgiftsgrundlaget kan rejse EU-ret-
lige spørgsmål, bl.a. på grund af
EU’s regler om statsstøtte.
Regeringen er generelt positiv over
for at se nærmere på forenkling af
skatter og afgifter, ligesom regerin-
gen gerne ser nærmere på mulighe-
den for helt at afskaffe uhensigts-
mæssige afgifter. Afskaffelser af
skatter og afgifter vil dog kræve fi-
nansiering, og forenklinger
af det eksisterende skatte- og af-
giftssystem vil derfor skulle ses i
lyset af øvrige finanspolitiske
prioriteringer. Chokoladeafgiften
bidrager med et væsentligt pro-
venu til statskassen, og en afskaf-
felse af afgiften vil således medføre
et mindreprovenu efter tilbageløb
og adfærd på ca. 2,4 mia. kr.
Side 2 af 5
L 155 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2169394_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri har ikke bemærk-
ninger til lovforslaget.
Dansk Metal
Dansk Metal har ikke bemærknin-
ger til lovforslaget.
De Samvirkende Køb-
mænd
De Samvirkende Købmænd støtter
lovforslaget, så den ulogiske for-
skelsbehandling fjernes.
De Samvirkende Købmænd opfor-
drer samtidig til, at chokoladeaf-
giftsloven
uafhængigt af dette
lovforslag
får et generelt service-
eftersyn, da den planlagte ændring
ikke er eneste uhensigtsmæssighed
i loven. Danmark er det eneste
EU-land, der har en chokoladeaf-
giftslov, og med bestemmelser fra
før Danmark blev medlem af EU
og fra en tid med helt andre pro-
dukter på hylderne og andre kost-
vaner. Der er derfor behov for en
modernisering af loven.
Der henvises til kommentaren til
Bager- og Konditormestre i Dan-
mark.
Forbrugerrådet Tænk
Forbrugerrådet Tænk støtter lov-
forslaget.
Forbrugerrådet Tænk bemærker i
den forbindelse, at der er en ten-
dens blandt forbrugerne til øget
for interesse for denne type føde-
varer, hvorfor en ligestilling vil
komme forbrugerne til gode.
Side 3 af 5
L 155 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2169394_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR
Danske Reviso-
rer
FSR
Danske Revisorer hilser
lovforslaget velkommen.
FSR
Danske Revisorer opfordrer
samtidig til, at Skatteministeriet fo-
retager en generel gennemgang af
afgiftslovgivningen med henblik
på at klarlægge, om der på andre
områder er lovgivning, der strider
mod ligebehandlingsprincippet el-
ler i øvrigt er uhensigtsmæssige el-
ler bedagede.
FSR
Danske Revisorer bemær-
ker, at afgiftslovgivningen har en
direkte betydning for den enkelte
virksomheds markedsvilkår. Det
vigtigste princip i afgiftslovgivning
må således være, at der opnås en
så høj grad af ligebehandling som
muligt baseret på de aktuelle mar-
kedsvilkår. En meget stor del af af-
giftslovgivningen er forfattet for
mange årtier siden og således på
helt andre markedsvilkår og på et
andet samfundsforhold end gæl-
dende i dag. Det væsentligste hen-
syn i den henseende er for FSR
Danske Revisorer, at afgiftslovgiv-
ningen efterlever ligebehandlings-
princippet og imødekommer mar-
kedsvilkårene.
Der henvises til kommentaren til
Bager- og Konditormestre i Dan-
mark.
Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen
Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen har ikke bemærkninger til lov-
forslaget.
Miljøstyrelsen
Miljøstyrelsen har ikke bemærk-
ninger til lovforslaget.
Side 4 af 5
L 155 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2169394_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Plantebranchen
Plantebranchen støtter lovforsla-
get.
Plantebranchen bemærker, at lov-
forslaget sikrer både den fremti-
dige afgiftsmæssige ligestilling mel-
lem kakaodrik og kakaomælk, og
at der ikke bliver spørgsmål om ef-
teropkrævning af afgift.
Sikkerhedsstyrelsen
Sikkerhedsstyrelsen har ikke be-
mærkninger til lovforslaget.
Side 5 af 5