Finansudvalget 2019-20
L 153 Bilag 5
Offentligt
2170511_0001.png
Til lovforslag nr.
L 153
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Finansudvalget den 27. marts 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om kommuners og regioners indkøb i forbindelse med
håndtering af covid-19
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der skal
gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedta-
ges ved 3. behandling. Udvalget indstiller, at der dispenseres
fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3. behandling kan
finde sted tidligere end 2 dage efter 2. behandling.
2. Ændringsforslag
Social- og indenrigsministeren har stillet 2 ændringsfor-
slag til lovforslaget.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be-
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget er tilfreds med, at be-
myndigelsen er strammet op siden udkastet, ligesom En-
hedslisten bifalder, at aftaler indgået før lovens ikrafttræden
stadig er gældende.
Enhedslisten ønsker tilskyndelse til kommunerne om at
opretholde normale beslutninger om udøvelse af kædean-
svar, sociale klausuler, lærlingeaftaler m.m. – også ved nye
udbud.
I dag er der lige så meget brug for den slags bestemmel-
ser om kommuner og regioners indkøb og tjenesteydelser,
Af
social- og indenrigsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 2
1)
Stk. 1
affattes således:
»Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.«
[Ikrafttrædelse ved bekendtgørelse i Lovtidende]
2)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets ved-
tagelse.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
som der var i går. Enhedslisten håber bestemt, at kommu-
nerne tager det alvorligt.
På lidt længere sigt, da loven jo vil gælde til marts 2021,
er det nødvendigt at forholde sig til kommuner og regioners
mulighed for at genoprette økonomien. Enhedslisten finder,
at det derfor er nødvendigt at inddrage budgetloven og øko-
nomiforhandlingerne.
Enhedslisten mener, at regeringen skal sikre, at staten fi-
nansierer de ekstra udgifter, som coronakrisen har medført,
og at den sørger for, at budgetloven ikke er en hindring for,
at vi kan få velfærd og sundhedsvæsen til at indhente det
forsømte i 2020. I den forbindelse opfordrer Enhedslisten til,
at udgiftslofterne lempes, i første omgang anlægsloftet, så
kommuner og regioner kan tage nyttige – især klimaomstil-
lende – initiativer og dermed holde gang i hjulene.
Regeringen bør desuden overveje, hvornår økonomifor-
handlingerne skal finde sted. Kommunerne skal jo helst ken-
de deres økonomi for i år, inden de kan begynde at forhand-
le om næste års økonomi.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
AX024430
L 153 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkning afgivet den 27. marts 2020
2170511_0002.png
2
[Fremrykning af stadfæstelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter lovforslagets § 2, stk. 1, skal social- og indenrigs-
ministeren fastsætte tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Med den foreslåede ændring af affattelsen af § 2, stk. 1,
træder loven i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Den foreslåede ændring har baggrund i, at Europa-Kom-
missionen har tilkendegivet, at initiativerne vedrørende for-
udbetaling og administration af kontraktbestemmelser om
misligholdelse, jf. lovforslagets afsnit 3.2., ikke findes at in-
debære statsstøtte.
Erhvervsministeriet har bekræftet, at Europa-Kommissio-
nens stillingtagen også omfatter kommuner og regioner.
Da Danmarks statsstøtteretlige pligter således er afklaret
med Europa-Kommissionen, vurderes det hensigtsmæssigt,
at loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Til nr. 2
Med det foreslået stk. 2 fastsættes det som noget nyt, at
lovforslaget kan stadfæstes straks efter lovforslagets vedta-
gelse.
Baggrunden for ændringsforslaget er den foreliggende
ekstraordinære situation, og at Danmarks statsstøtteretlige
pligter er afklaret med Europa-Kommissionen, jf. bemærk-
ningerne til ændringsforslag nr. 1.
Ændringsforslaget giver mulighed for, at bekendtgørel-
sen med de nærmere rammer for kommuner og regioners
indkøb i forbindelse med håndtering af covid-19 kan udste-
des hurtigere.
Ifølge grundlovens § 42, stk. 7, kan et lovforslag, som
kan undergives folkeafstemning, i særdeles påtrængende til-
fælde stadfæstes straks efter dets vedtagelse, når forslaget
indeholder bestemmelse herom. I den forbindelse bemærkes,
at ændringsforslaget skal medvirke til at afbøde de negative
økonomiske konsekvenser, som spredningen af covid-19 al-
lerede har og vil kunne få, og at det er afgørende, at de fra-
vigelser af gældende regler for kommuner og regioner, som
lovforslaget vedrører, gennemføres snarest muligt efter lo-
vens ikrafttrædelse.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2020 og var til 1.
behandling den 26. marts 2020. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Finansudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring hos KL
og Danske Regioner. Under hensyn til at lovforslaget haste-
behandles, er lovforslaget ikke sendt i høring samtidig med
fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla-
get.
Christian Rabjerg Madsen (S) Jesper Petersen (S) Jens Joel (S)
fmd.
Jeppe Bruus (S) Thomas Jensen (S)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Rune Lund (EL) Rasmus Nordqvist (UFG) Sophie Løhde (V)
Tommy Ahlers (V) Eva Kjer Hansen (V) Troels Lund Poulsen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
nfmd.
René Christensen (DF) Rasmus Jarlov (KF) Ole Birk Olesen (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
5