TRANSPORTMINISTEREN
2. juni 2020
2020-4573
Transport- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 27. maj 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (L 151), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Hans Christian Schmidt (V)
Spørgsmål nr. 9
Artikel 45 i forordning (EU) 2018/858 om godkendelse og markedsovervåg-
ning af motorkøretøjer m.v., giver mulighed for en række lempelser for natio-
nale individuelle godkendelser af køretøjer. Lovforslaget ses ikke at beskrive
dette. Hvorledes vil ministeren sikre, at disse lempelser implementeres, så det
sikres, at arbejdspladser og teknisk viden fortsat bliver i Danmark?
Svar:
I forhold til national individuel godkendelse af et køretøj, som omfattet af art.
45 i forordning 2018/858, kan en medlemsstat fritage for en eller flere af for-
ordningens krav, forudsat at medlemsstaten fastsætter alternative krav, som
sikrer et niveau af funktionel sikkerhed, miljøbeskyttelse og arbejdssikkerhed,
som i vidst muligt omfang svarer til det niveau, der er sikret ved forordningen.
Det er hensigten, at Færdselsstyrelsen i forbindelse med national individuel
godkendelse af et køretøj
–
i de tilfælde, hvor det vurderes at være hensigts-
mæssigt - vil fastsætte alternative krav, der også kan tilpasses danske forhold.
Et alternativt krav kan f.eks. være, at der i stedet for destruktive prøvninger af
køretøjet kan udføres styrkeberegninger.
Det er endvidere hensigten, at det på udvalgte tekniske områder, hvor det vur-
deres hensigtsmæssigt, vil være muligt for fabrikanten selv at udføre prøvnin-
ger og udstede erklæringer, der dokumenterer køretøjets overensstemmelse
med de tekniske krav. Det gælder f.eks. anbringelse og fastgørelse af nummer-
plader. Fabrikanters adgang til at udføre prøvninger m.v. skal ses som et frivil-
ligt alternativ til anvendelse af tekniske tjenester.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht