TRANSPORTMINISTEREN
2. juni 2020
2020-4573
Transport- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 27. maj 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (L 151), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Hans Christian Schmidt (V)
Spørgsmål nr. 8
Lovforslaget og forordning (EU) 2018/858 om godkendelse og markedsover-
vågning af motorkøretøjer m.v., tager afsæt i et ønske om begrænsning af snyd
med køretøjers forurening (dieselgate). Produktion af en dansk påhængsvogn
til traktor/varebil/lastbil eller en dansk ladopbygning på en i forvejen EU-
typegodkendt lastbil til f.eks. PostNord indebærer ikke tilsvarende mulighed
for snyd. Er det ministerens hensigt at tillade en lempeligere godkendelsespro-
cedure for sådanne køretøjer, som forordningen giver mulighed for (artikel
45)?
Svar:
Fra den 1. september 2020 kan der meddeles EU-typegodkendelser af køretøjer
fremstillet i ubegrænsede serier, EU-typegodkendelse og national typegodken-
delse af køretøjer fremstillet i små serier og individuelle EU-godkendelser. Na-
tionale individuelle godkendelser efter forordning 2018/858 udskydes af hen-
syn til at sikre den danske branche fornøden tid til at omstille sig til den 1. ja-
nuar 2022. Fælles for alle godkendelser, som også er fælles for to- og trehjulede
køretøjer, som omfattet af forordning 168/2013 og landbrugs- og skovbrugskø-
retøjer, som omfattet af forordning 167/2013, er den samme proces for god-
kendelse af køretøjer, systemer, komponenter og separate tekniske enheder.
Godkendelsesprocessen indebærer, at køretøjer m.v. skal kontrolleres ved en
teknisk tjeneste, og efterfølgende godkendes af den godkendende myndighed,
som i Danmark er Færdselsstyrelsen.
Forordningen har som bekendt direkte virkning i Danmark.
Det indebærer, at
f.eks. kravene til de erhvervsdrivendes forpligtelser, kravene til tekniske tjene-
ster og de tekniske krav fremgår direkte af typegodkendelsesforordningerne.
For så vidt angår national individuel godkendelse af et køretøj, jf. artikel 45 i
forordning (EU) 2018/858, kan en medlemsstat dog fritage for en eller flere af
forordningens krav, forudsat at medlemsstaten fastsætter alternative krav, som
sikrer et niveau af funktionel sikkerhed, miljøbeskyttelse og arbejdssikkerhed,
som i videst muligt omfang svarer til det niveau, der er sikret ved forordningen.
Det er hensigten, at Færdselsstyrelsen i forbindelse med national individuel
godkendelse af et køretøj
–
i de tilfælde, hvor det vurderes at være hensigts-