TRANSPORTMINISTEREN
2. juni 2020
2020-4573
Transport- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 27. maj 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (L 151), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 6
Finder ministeren det hensigtsmæssigt, at f.eks. montering af et lad på en i
forvejen EU-typegodkendt lastbil hos en opbyggervirksomhed i Danmark kræ-
ver en ligeså omfattende godkendelsesprocedure som til en personbil, der pro-
duceres i meget store serier internationalt?
Svar:
Personbiler fremstilles typisk i én etape i modsætningen til f.eks. lastbiler, der
efterfølgende får monteret et lad på et i forvejen EU-typegodkendt lastbilchas-
sis. Det vil ikke med lovforslaget være et krav, at den efterfølgende montering
af ladet på en lastbil underlægges samme kontrol og godkendelse, som den der
gælder for EU-typegodkendelse af personbiler. Det vil kun være tale om en
kontrol og godkendelse af de systemer, komponenter og separate tekniske en-
heder, der efterfølgende monteres på et allerede EU-typegodkendt lastbilchas-
sis i forbindelse med monteringen af ladet. Det kan være montering af bagko-
fanger, cyklistværn, skærme over baghjulene og lygtemontering bag på køretø-
jet.
Som det fremgår af lovforslaget, forventes det, at de nærmere krav til national
individuel godkendelse af et bestemt køretøj fastsættes pr. 1. januar 2022.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht