TRANSPORTMINISTEREN
2. juni 2020
2020-4573
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 26. maj 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (L 151), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 5
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 20. maj 2020 fra Landbrug & Fø-
devarer m.fl. vedrørende godkendelse og syn af køretøjer, jf. L 151 - bilag 8?
Svar:
EU-typegodkendelse for alle påhængskøretøjer
Landbrug og Fødevarer anfører i deres henvendelse, at Havarikommissionen
for Vejtrafikulykker har dokumenteret, at der ikke er sikkerhedsmæssig doku-
mentation for, at der forekommer ulykker med påhængskøretøjer og traktorer,
som skyldes konstruktive fejl eller manglende vedligehold. Landbrugs- og føde-
varebranchen er derfor uforstående over for behovet for at indføre nationale
særregler på området. Landbrug og Fødevarer m.fl. anmoder om transportmi-
nisterens begrundelse for, hvorfor transportministeren vil indføre EU-
typegodkendelse af alle påhængskøretøjer (efter forordning 167/2013) i større
omfang end forordningen kræver. Landbrug og Fødevarer understreger, at
167/2013 ikke hænger sammen med forordning 858/2018.
Transport- og Boligministeriets kommentar
Det er ikke korrekt, at alle påhængskøretøjer skal have tildelt en EU-
typegodkendelse efter forordning 167/2013. Kravet om EU-typegodkendelse af
påhængskøretøjer gælder for de påhængskøretøjer, der fremstilles i ubegræn-
sede serier. Det vil sige, at et enkelt opbygget påhængskøretøj skal være indivi-
duel godkendt i henhold til en national godkendelsesordning, som det fremgår
af lovforslaget. Det er forventningen, at den nationale godkendelsesordning for
individuelle godkendelser træder i kraft 1. januar 2022.
Det bemærkes, at alle medlemsstater er forpligtet til at kunne udstede EU-
typegodkendelser af køretøjer, systemer, komponenter og separate tekniske
enheder i henhold til forordning 167/2013.
Individuelle godkendelser
Landbrug og Fødevarer anfører i deres henvendelse, at det heller ikke er et krav
i forordning 167/2013, at individuelle køretøjer eller små serier skal gennem en
national godkendelsesproces. I lyset af at der ikke har været konstruktive ulyk-