Transportudvalget 2019-20
L 151
Offentligt
2216650_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
24. juni
Dato 2020
2020-4573
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L151, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 30:
Kan ministeren be- eller afkræfte, at de tekniske tjenester alene skal opfylde
krav svarende til de nugældende prøvningsinstanser?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der oplyser:
”Tekniske tjenester er et anerkendt kontrolorgan, som i typegodkendelsesfor-
ordningerne og det gældende direktiv 2007/46 anvendes til verifikation af nye
køretøjers overensstemmelse med de tekniske krav. Direktivet erstattes pr. 1.
september 2020 af forordning 2018/858.
Prøvningsinstanser er en national oprettet ordning, der ikke er etableret med
henblik på at foretage prøvninger af nye køretøjer i henhold til direktiv
2007/46. Prøvningsinstanserne beskæftiger sig primært med ombyggede per-
sonbiler, varebiler og motorcykler.
Der er væsentlige forskelle på de to ordninger, som betyder, at der ikke kan
udpeges tekniske tjenester, hvis de alene opfylder kravene, som er fastsat med
henblik på godkendelse som prøvningsinstanser.
Med lovforslaget er der lagt op til, at tekniske tjenester skal akkreditereres på
baggrund af blandt andet efterlevelse af de relevante påkrævede standarder.
Stilles der ikke krav om akkreditering, skal myndigheden selv vurdere og over-
våge de tekniske tjenester.
Det vil betyde, at myndigheden skal oprette og vedligeholde et tilsvarende nati-
onalt system, som sikrer, at vurderingen og overvågningen af de tekniske tjene-
ster er på niveau med det påkrævede i forordningen. Færdselsstyrelsen besid-
der ikke samme kompetenceniveau som det nationale akkrediteringsorgan. Det
vil være uforholdsmæssig dyrt og vanskeligt for Færdselsstyrelsen som myn-
dighed at oppebære de nødvendige kompetencer og ressourcer for at kunne
håndtere opgaverne i forbindelse med vurdering og overvågning af de tekniske
tjenester.”
L 151 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm., om de tekniske tjenester alene skal opfylde krav svarende til de nugældende prøvningsinstanser, til transportministeren
2216650_0002.png
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht