TRANSPORTMINISTEREN
2. juni 2020
2020-4573
Transport- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 12. maj 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (L 151), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Hans Kristian Skibby (DF), Niels Flemming Hansen (KF) og Mette
Thiesen (NB).
Spørgsmål nr. 3
Vil ministeren uddybe sin kommentar til høringssvaret fra AutoConsult, her-
under bemærkningen om, at lovforslaget skulle bære præg af hastværk?
Svar:
Vedr. præg af hastværk
AutoConsult giver i deres andet høringssvar udtryk for, at lovforslaget bærer
præg af hastværk og manglende overblik og opfordrer Transport- og
Boligministeriet til, at der laves en samlet lovpakke indeholdende relevante
bekendtgørelser i relation til synsloven, således at høringsparterne kan danne
sig et samlet overblik over lovforslagets konsekvenser.
Transport- og Boligministeriets kommentar
Det er ikke ministeriets opfattelse, at lovforslaget bærer præg af hastværk og
manglende overblik.
Godkendelse af køretøjer m.v., herunder de køretøjstekniske regler, er et sær-
deles omfattende og komplekst område med mange køretøjstekniske specifika-
tioner og krav. Lovforslaget er en rammelov med forenklet regelstruktur, der
fastsætter de overordnede rammer inden for godkendelse af køretøjer m.v.,
herunder med bemyndigelsesbestemmelser til at fastsætte nærmere regler.
Hensigten er, at bemyndigelsesbestemmelserne anvendes til at udarbejde køre-
tøjsspecifikke bekendtgørelser, der indeholder tekniske krav, eller henviser til
de tekniske krav i typegodkendelsesforordningerne.
Det har ikke været muligt at sende relevante bekendtgørelser i høring på sam-
me tidspunkt som lovforslaget. De underliggende bekendtgørelser, der fastsæt-
ter supplerende bestemmelser om godkendelse af køretøjer m.v. og udpegelse
som tekniske tjenester i henhold til de tre forordninger, er p.t. i offentlig hø-
ring.
Vedr. fleksibilitet ift. national individuel godkendelse