Transportudvalget 2019-20
L 151
Offentligt
2201743_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
2. juni 2020
2020-4573
Transport- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 12. maj 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (L 151), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Hans Kristian Skibby (DF), Niels Flemming Hansen (KF) og Mette
Thiesen (NB).
Spørgsmål nr. 3
Vil ministeren uddybe sin kommentar til høringssvaret fra AutoConsult, her-
under bemærkningen om, at lovforslaget skulle bære præg af hastværk?
Svar:
Vedr. præg af hastværk
AutoConsult giver i deres andet høringssvar udtryk for, at lovforslaget bærer
præg af hastværk og manglende overblik og opfordrer Transport- og
Boligministeriet til, at der laves en samlet lovpakke indeholdende relevante
bekendtgørelser i relation til synsloven, således at høringsparterne kan danne
sig et samlet overblik over lovforslagets konsekvenser.
Transport- og Boligministeriets kommentar
Det er ikke ministeriets opfattelse, at lovforslaget bærer præg af hastværk og
manglende overblik.
Godkendelse af køretøjer m.v., herunder de køretøjstekniske regler, er et sær-
deles omfattende og komplekst område med mange køretøjstekniske specifika-
tioner og krav. Lovforslaget er en rammelov med forenklet regelstruktur, der
fastsætter de overordnede rammer inden for godkendelse af køretøjer m.v.,
herunder med bemyndigelsesbestemmelser til at fastsætte nærmere regler.
Hensigten er, at bemyndigelsesbestemmelserne anvendes til at udarbejde køre-
tøjsspecifikke bekendtgørelser, der indeholder tekniske krav, eller henviser til
de tekniske krav i typegodkendelsesforordningerne.
Det har ikke været muligt at sende relevante bekendtgørelser i høring på sam-
me tidspunkt som lovforslaget. De underliggende bekendtgørelser, der fastsæt-
ter supplerende bestemmelser om godkendelse af køretøjer m.v. og udpegelse
som tekniske tjenester i henhold til de tre forordninger, er p.t. i offentlig hø-
ring.
Vedr. fleksibilitet ift. national individuel godkendelse
L 151 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om uddybning af ministerens kommentar til høringssvaret fra AutoConsult om, at lovforslaget skulle bære præg af hastværk, til transportministeren
2201743_0002.png
Side 2/5
AutoConsult opfordrer i deres første høringssvar til, at der sikres tilstrækkelig
fleksibilitet omkring godkendelse af individuelle køretøjer, hvilket vurderes at
omfatte hovedparten af de køretøjer, der opbygges nationalt i Danmark, og
dermed er af afgørende betydning for hjemmemarkedet. AutoConsult
bemærker endvidere, at de respektive forordninger indeholder hjemler for
nationale særregler, som ikke ses udnyttet i det fremlagte forslag til ændring af
synsloven.
Transport- og Boligministeriets kommentar
Med lovforslaget foreslås, at de køretøjstekniske krav som udgangspunkt følger
typegodkendelsesforordningerne. Typegodkendelsesforordningerne rummer
mulighed for, at medlemsstaten i forbindelse med national typegodkendelse af
køretøjer fremstillet i små serier i henhold til forordningerne 2018/858 (mo-
torkøretøjer m.v.), 168/2013 (to- og trehjulede køretøjer m.v.) og 167/2013
(landbrugs- og skovbrugskøretøjer m.v.) samt national individuel godkendelse i
henhold til forordning 2018/858, kan fastsætte alternative krav, som har til
formål at sikre et niveau af funktionel sikkerhed, miljøbeskyttelse og arbejds-
sikkerhed, og som i videst muligt omfang svarer til det niveau, der er sikret ved
typegodkendelsesforordningerne.
Tekniske tjenester foretager som udgangspunkt prøvninger og kontrol af køre-
tøjets overensstemmelse med de tekniske krav. Dog indeholder typegodkendel-
sesforordningerne i forhold til national godkendelse af køretøjer fremstillet i
små serier mulighed for, at fabrikanter i et begrænset omfang kan udføre prøv-
ninger m.v. inden for udvalgte tekniske områder, hvor det vurderes hensigts-
mæssigt.
Lovforslaget rummer mulighed for, at Færdselsstyrelsen ved gennemførelse af
forordningerne kan fastsætte krav om, at fabrikanter i et begrænset omfang kan
udføre prøvninger, erklæringer m.v. i stedet for tekniske tjenester. Samtidigt
indføres muligheden i lovforslaget, hvorefter der også vil være mulighed for at
fabrikanter i visse tilfælde selv kan foretage prøvninger, erklæringer m.v. i for-
bindelse med nationale godkendelsesordninger, som ikke er omfattet af type-
godkendelsesforordningerne. Eksempelvis national individuel godkendelse af
en ny traktor eller ombygning af en traktor.
Fabrikanters adgang til at udføre prøvninger m.v. skal ses som et frivilligt al-
ternativ til anvendelse af henholdsvis tekniske tjenester og tredjepartsorganer,
som er udgangspunktet for dette lovforslag.
Vedr. akkreditering af tekniske tjenester
Endvidere anfører AutoConsult i deres første høringssvar, at udpegning af
tekniske tjenester, jf. art. 73, stk. 2 og 4, i forordning 2018/858, kan foretages
af den typegodkendende myndighed uden bistand af et akkrediteringsorgan.
AutoConsult vurderer, at de nationale prøvningsinstanser i et stort omfang, og
specielt individuelle godkendelser fuldt ud opfylder kravene til tekniske
tjenester, som beskrevet i typegodkendelsesforordningerne, og at forslaget går
videre end minimumskravene i EU-reguleringen.
L 151 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om uddybning af ministerens kommentar til høringssvaret fra AutoConsult om, at lovforslaget skulle bære præg af hastværk, til transportministeren
2201743_0003.png
Side 3/5
Transport- og Boligministeriets kommentar
Det er korrekt, at forordning 2018/858 indeholder mulighed for, at
myndigheden selv kan vurdere og overvåge de tekniske tjenester i stedet for et
nationalt akkrediteringsorgan.
Danmark er ikke et bilproducerende land, og Færdselsstyrelsen besidder ikke
samme kompetenceniveau som det nationale akkrediteringsorgan. Det vil være
uforholdsmæssigt dyrt og vanskeligt for Færdselsstyrelsen som myndighed at
oppebære de nødvendige kompetencer og ressourcer for at håndtere opgaverne
i forbindelse med vurdering og overvågning af tekniske tjenester. Disse
omkostninger skulle i givet fald dækkes af virksomheder, der ansøger om
udpegelse som teknisk tjeneste samt omkostninger i forbindelse med
overvågning af etablerede tekniske tjenester.
Akkreditering af tekniske tjenester ved et nationalt akkrediteringsorgan, som i
Danmark er DANAK, er det rette valg i forhold til at sikre den grad af
kompetence, uvildighed og international troværdighed i de tekniske tjenesters
arbejde, der forventes med typegodkendelsesforordningerne.
Vedr. økonomiske konsekvenser
AutoConsult anfører desuden, at det må forventes, at der for det enkelte køretøj
vil ske en markant stigning i pris for godkendelse, og at det ikke findes
sandsynliggjort, at der vil være nogen væsentlig besparelse at hente. Endvidere
er det AutoConsults vurdering, at forslag om akkreditering vil medføre så store
startomkostninger, at kun meget få virksomheder kan forventes at søge om
godkendelse.
Transport- og Boligministeriets kommentar
Med lovforslaget og inkorporeringen af de tre typegodkendelsesforordninger i
dansk ret vil der fra 1. september 2020 være mulighed for, at samme type
køretøjer, som i dag godkendes enkeltvist, vil kunne samles i én godkendelse. I
sådanne
tilfælde
kan
der
være
tale
om
en
besparelse
i
godkendelsesomkostningerne, da fabrikanten ikke skal betale for hver enkelt
godkendelse, men for én godkendelse af køretøjer fremstillet i små serier. For
de køretøjer, der forsat skal godkendes enkeltvist, kan der være tale om en
prisstigning.
I forhold til kommentaren om at akkreditering vil medføre så store
startomkostninger, at kun meget få virksomheder kan forventes at søge om
udpegelse oplyser Færdselsstyrelsen, at de er blevet kontaktet af flere
virksomheder, der ønsker at etablere sig som teknisk tjeneste i Danmark, og
som allerede i dag er udpeget i andre lande, er akkrediterede, eller som er i
gang med at forberede sig på det. Derudover er der allerede i dag et stort antal
tekniske tjenester etableret i andre europæiske lande, som servicerer danske
virksomheder, der sælger køretøjer til både det danske og det europæiske
marked. Tekniske tjenester skal ikke være etableret og udpeget i Danmark for
at kunne foretage vurderinger og prøvninger for danske fabrikanter og borgere,
der ønsker at få prøvet køretøjer med henblik på godkendelse, så ministeriet er
L 151 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om uddybning af ministerens kommentar til høringssvaret fra AutoConsult om, at lovforslaget skulle bære præg af hastværk, til transportministeren
2201743_0004.png
Side 4/5
ikke bekymret for, at det danske markeds behov for vurdering af køretøjer ikke
skulle kunne løftes af de tekniske tjenester.
Endvidere kan der for synsvirksomhederne være tale om en forretningsmulig-
hed ved at søge om udpegelse som teknisk tjeneste, og de vil i så fald kunne
fortsætte med at varetage kontrolopgaver.
Vedr. tredjepartsorganer
AutoConsult anfører i deres andet høringssvar, at lovforslaget indfører to
begreber (tekniske tjenester og tredjepartsorganer) for samme organ uden en
egentlig beskrivelse af forskel ift. kompetencer, krav til kvalitetsledelsessystem
og muligheder. Tredjepartsorganer anses her som en fælles betegnelse for
tekniske tjenester og afledte funktioner. Endvidere fremfører AutoConsult, at
prøvningsinstans, som beskrevet i bekendtgørelse nr. 594 af 26. maj 2016 om
godkendelse af prøvningsinstanser og kontrolinstanser på det køretøjstekniske
område, som er fastsat med hjemmel i § 68 d i færdselsloven, opfylder i alt
væsentligt definitionerne af ”teknisk tjeneste” og ”tredjepartsorgan” med den
eneste væsentlige forskel, at prøvningsinstanser ikke er akkrediteret.
Transport- og Boligministeriets kommentar
Tekniske
tjenester
er
et
anerkendt
kontrolorgan,
som
i
typegodkendelseforordningerne anvendes til verifikation af nye køretøjers
overensstemmelse med de tekniske krav.
I forhold til afprøvning og kontrol af ibrugtagne køretøjer med konstruktive
ændringer, er der ikke tale om kontrol af et komplet køretøj. Derimod vil der
ofte være tale om en eller få ændringer, der kan afprøves ved en tekniske
tjeneste eller en tredjepartskontrol.
For ibrugtagne køretøjer importeret fra tredjelande vil tredjepartsorganet
skulle sikre sig, at køretøjet har fået foretaget de relevante prøvninger eller
alternative prøvninger, da køretøjet var nyt og vurdere om køretøjet stadig
lever op til disse prøvninger. Tredjepartsorganet skal således ikke udføre
samtlige prøvninger på et køretøj, der er importeret som brugt fra et tredjeland.
Der vil derfor være tale om mindre prøvningsområder i forhold til
prøvningsområderne for nye køretøjer. Det har derfor været hensigten bag
ordningen med tredjepartsorganer at etablere et alternativ til de anerkendte
tekniske tjenester, som kan udpeges på baggrund af lempeligere krav end dem,
der stilles til tekniske tjenester.
Færdselsstyrelsen har iværksat en proces med henblik på at afdække, hvordan
ordningen for tredjepartskontrol skal etableres, herunder hvilke nærmere krav
der skal stilles til tredjepartsorganet inden for rammerne af lovforslaget.
Det er ikke ministeriets vurdering, at prøvningsinstanser, som de kendes i dag,
vil kunne udgøre et alternativ til de anerkendte tekniske tjenester. Der er dog
L 151 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om uddybning af ministerens kommentar til høringssvaret fra AutoConsult om, at lovforslaget skulle bære præg af hastværk, til transportministeren
2201743_0005.png
Side 5/5
intet til hinder for, at eksisterende prøvningsinstanser forbereder sig på at leve
op til kravene for at kunne blive udpeget som teknisk tjeneste.
Kravet om akkreditering ved det nationale akkrediteringsorgan har til hensigt
at sikre, at
den grad af kompetence, uvildighed og international troværdighed i
de
tekniske
tjenesters
arbejde,
der
kan
forventes
med
typegodkendelsesforordningerne. Færdselsstyrelsen besidder ikke samme
kompetenceniveau som det nationale akkrediteringsorgan, der skal til for at
sikre tilstrækkelig vurdering og overvågning af de tekniske tjenester.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht