TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
24. juni
Dato 2020
2020-4573
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L151, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 29:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 23/6-20 fra Dansk Bilbrancheråd,
jf. L 151
–
bilag 22?
Svar:
Jeg konstaterer, at Dansk Bilbrancheråd i henvendelsen tilkendegiver, at køre-
tøjsopbyggerne er ”helt indstillet på”, at Færdselsstyrelsen
er godkendende
myndighed. Det har Dansk Bilbrancheråd, så vidt det er ministeriet bekendt,
ikke tidligere givet udtryk for.
Denne nye oplysning ser jeg sådan set meget positivt på, fordi det gør forskel-
lene på det, som Dansk Bilbrancheråd ønsker i forhold til den foreslåede alter-
native model, og det som foreslås med lovforslaget som fremsat, endnu mindre.
Det er vigtigt for mig at understrege, at vi ikke med besvarelsen af spørgsmål
nr. 25 konkluderer, at det juridisk er umuligt at tilrette alternative godkendel-
sesmodeller, herunder at benytte andre end tekniske tjenester til at kontrollere
og afprøve komponenter, køretøjer mv. inden godkendelse i Færdselsstyrelsen.
Det er dog ministeriets vurdering, at rækkevidden af mulighederne for at und-
tage efter artikel 45 i forordning 858/2018 er uklar. Hertil kommer, at det føl-
ger direkte af ordlyden af artikel 45, at der alene kan undtages fra forordnin-
gens krav, herunder krav fastsat i retsakter opført i forordningens bilag II, så-
fremt der pålægges relevante alternative krav, der i videst mulige omfang sva-
rer til det niveau, der er sikret ved forordningen.
I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt synsvirksomhederne kan anvendes som
tekniske tjenester, betyder det, at synsvirksomhederne i givet fald skal varetage
opgaven som den enhed, der kontrollerer og afprøver en komponent, et køretøj
mv. inden godkendelse i Færdselsstyrelsen på samme niveau, som en teknisk
tjeneste ville have gjort det. Ønsker en synsvirksomhed at agere som teknisk
tjeneste, skal den ligesom alle andre virksomheder, der ønsker at agere som
tekniske tjeneste, således leve op til kravene for at blive udpeget. Kan en syns-