TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
19. juni
Dato 2020
2020-4573
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L151, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 23:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 17/6-20 fra Dansk Bilbrancheråd,
jf. L 151
–
bilag 16?
Svar:
Dansk Bilbrancheråd anfører i deres henvendelse, at der ikke er fremvist do-
kumentation for, at sikkerheden vil højnes ved den kommende kontrol af op-
bygninger. Under henvisning til mit svar på spørgsmål nr. 10 til L 151, vil jeg
bemærke, at
det er vurderingen, at køretøjer som færdes på det offentlige vej-
net og dermed er omfattet af færdselslovens anvendelsesområde skal kontrolle-
res og godkendes med henblik på at understøtte trafiksikkerheden og miljøet,
hvilket sikres ved kravene i forordning 2018/858 om motorkøretøjer, forord-
ning 168/2013 om to- og trehjulede køretøjer samt forordning 167/2013 om
landbrugs- og skovbrugskøretøjer.
Det fremgår endvidere af henvendelsen, at der ikke er fremvist dokumentation
for vurderingen om meromkostninger på 5.000 kr. pr. køretøj. Jeg skal henvise
til svar på spørgsmål nr. 2 og 5 til L 151, hvoraf det fremgår, at det ikke er mu-
ligt at beregne de samlede omkostninger ved indførelse af de nye godkendel-
sesordninger, da afprøvningen ved tekniske tjenester er uden for Transport- og
Boligministeriets område. De tekniske tjenester vil være kommercielle aktører,
som selv fastsætter prisen for udførelse af de enkelte prøvninger og kontroller i
et frit marked.
Ved spørgsmål nr. 15 til L 151 er jeg alligevel blevet bedt om et overslag på
blandt andet opbyggerens forventede merudgifter. Det understreges i mit svar
på spørgsmål nr. 15, at det er meget individuelt i forhold til den enkelte køre-
tøjsopbygning, hvad der vil medgå af tid til prøvning hos en teknisk tjeneste.
Med udgangspunkt i en færdigopbygning, hvor det er nødvendigt at inddrage
en teknisk tjeneste, f.eks. hvor der ændres på allerede typegodkendte kompo-
nenter, er det vurderingen, at de gennemsnitlige udgifter til en teknisk tjeneste
vil udgøre ca. 5.000 kr. Der er som bekendt ikke tekniske tjenester i Danmark i
dag, og vurderingen er derfor foretaget på baggrund af de gennemsnitlige ud-
gifter til konsulenter i forbindelse med en godkendelseserklæring. I dag udar-