TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. juni 2020
2020-4573
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(L151), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 21:
Vil ministeren kommentere talepapiret fra Dansk Bilbranceråds foretræde for
udvalget 16/6-20 om implementeringen af forordning nr. 858/2018, jf. L 151
–
bilag 13?
Svar:
Det fremgår af talepapiret, at det totale antal enheder, der omfattes af den nye
synslov, udgør 200.000 køretøjer. Det skal hertil bemærkes, at det for en stor
andel køretøjer betyder, at køretøjerne ikke skal godkendes af Færdselsstyrel-
sen. Det vil f.eks. være syn af køretøjer, hvor køretøjsejer ønsker at få registre-
ret en anden dato i forbindelse med indkaldelse til periodisk syn, hvilket kan
være tilfældet i forbindelse med køb af brugt bil, hvor køber gerne vil have en
nysynet bil. Disse syn anses i dag som værende et registreringssyn, og er en
væsentlig del af de 200.000 køretøjer, der refereres til. Der kan desuden være
tale om omregistrering af køretøjer i forbindelse med overdragelse af et køretøj
mellem samlevende, eller montering af en tilkoblingsanordning, som er god-
kendt af fabrikanten, der indestår for, at det pågældende anhængertræk kan
monteres på køretøjet.
Det er Færdselsstyrelsens vurdering, at der samlet set for alle køretøjstyper -
nye som ibrugtagne - vil være tale om 15.000-20.000 køretøjer, der skal afprø-
ves forud for Færdselsstyrelsens godkendelse. Det skal påpeges, at denne af-
prøvning ikke i alle tilfælde betyder, at køretøjet skal forbi en teknisk tjeneste,
da der er tekniske emneområder, som fabrikanten alene kan dokumentere.
Det fremgår endvidere af talepapiret, at det er et ønske, at man udnytter de
fleksible muligheder, der ligger i forordningens artikel 45 om alternative krav
til nationale individuelle godkendelser, hvilket indtil nu ikke har været i Færd-
selsstyrelsens interesse. Det skal hertil bemærkes, at dette ikke er korrekt. Lov-
forslaget er ved den supplerende høring blevet præciseret således, at Færdsels-
styrelsen kan fastsætte relevante alternative krav i overensstemmelse med arti-
kel 42 om national typegodkendelse af køretøjer fremstillet i små serier og arti-
kel 45 om national individuel godkendelse af et køretøj. Ligeledes er det blevet