Transportudvalget 2019-20
L 151
Offentligt
2211553_0001.png
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: +45 7221 8899
Mail: [email protected]
www.fstyr.dk
Notat
Sagsnr.: TS20000-00293
Dato: 16-06-2020
Vurdering af forslag til lovændringer foreslået af Land-
brug og Fødevarer
Forordninger har direkte virkning i dansk ret. Det indebærer, at de
enkelte medlemsstater i henhold til forordning 167/2013, og de to an-
dre typegodkendelsesforordninger (forordning 168/2013 og forordning
2018/858), er forpligtet til bl.a. at kunne udstede EU-typegodkendelse
af køretøjer fremstillet i ubegrænsede serier og national typegodken-
delse af køretøjer fremstillet i små serier samt udpegelse af tekniske
tjenester.
Med lovforslaget skabes grundlaget for at Danmark kan opfylde sine
EU-retlige forpligtelser. Det er ikke, hverken med forordningen eller
lovforslaget, et krav, at alle ny-fremstillede traktorer m.v. skal være
meddelt en EU-typegodkendelse eller en national typegodkendelse af
små serier. Forordningen og lovforslaget åbner mulighed for, at en
fabrikant kan få flere køretøjer godkendt i én godkendelse
enten en
EU-typegodkendelse eller en national typegodkendelse
afhængigt af
hvor mange traktorer, der fremstilles. Ønsker fabrikanten ikke at ud-
nytte disse muligheder, skal køretøjerne efterleve de nationale krav.
Lovforslagets § 1 c, stk. 1, nr. 1
Landbrug og Fødevarer foreslår med henblik på at udnytte forordnin-
gens fleksibilitet og valgfrihed, jf. artikel 2, stk. 3, at lovforslagets § 1
c, stk. 1, nr. 1, undtager nye påhængskøretøjer (klasse R), udskifte-
ligt trukket udstyr (klasse S), bæltetraktorer (klasse C) og hjultrakto-
rer til særlige formål (T4.1 og T4.2)
Færdselsstyrelsens bemærkninger
Såfremt lovforslagets § 1 c, stk. 1, nr. 1, undtager nye påhængskøre-
tøjer (klasse R), udskifteligt trukket udstyr (klasse S), bæltetraktorer
(klasse C) og hjultraktorer til særlige formål (T4.1 og T4.2), fratages
fabrikanterne muligheden for at få påhængskøretøjer m.v. EU-
typegodkendt, hvilket ikke vil være foreneligt med forordning
167/2013. Hvis en fabrikant ikke ønsker at udnytte forordningens mu-
ligheder, skal traktorer og påhængskøretøjer m.v. opfylde de nationa-
le krav.
Side 1 (3)
L 151 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag om udnyttelse af forordningens fleksibilitet og valgfrihed m.v., til transportministeren
Lovforslagets § 1 c, stk. 1, nr. 2
Landbrug og Fødevarer foreslår, at lovforslagets § 1 c, stk. 1, nr. 2
justeres således, at der alene kræves en national typegodkendelse for
køretøjer fremstillet i små serier for klasse T og C, jf. artikel 37, stk.
1, bilag II.
Færdselsstyrelsens bemærkninger
Det skal indledningsvist bemærkes, at lovforslagets § 1 c, stk. 1, nr.
2, ikke indeholder et krav om, at traktorer, påhængskøretøjer eller
udskifteligt trukket udstyr skal meddeles en national typegodkendelse
af små serier. Bestemmelsen indeholder en mulighed, som fabrikan-
ten kan udnytte, hvis der fremstilles køretøjer i små serier, og fabri-
kanten kan se fordele i at samle flere køretøjsgodkendelser i én god-
kendelse. Ønsker fabrikanten ikke at udnytte denne mulighed, skal
køretøjerne opfylde de nationale krav.
Det fremgår af anvendelsesområdet i forordning 167/2013, at forord-
ningen ikke finder anvendelse på godkendelse af individuelle køretø-
jer. Det fremgår dog ikke af forordningen, at forordningen ikke finder
anvendelse på national typegodkendelse af påhængskøretøjer frem-
stillet i små serier. Derimod defineres det i forordningens artikel 3, nr.
11, at
et køretøj forstås som ”enhver traktor, ethvert påhængskøretøj
eller enhver form for udskifteligt trukket udstyr som defineret i nr. 8,
9 og 10”. Kapitel 10 i forordningen vedrører ”Køretøjer produceret i
små serier”. I kapitlet fremgår det af artikel 37, stk. 1, at ”Fabrikan-
ten kan ansøge om en national typegodkendelse af små serier af en
type køretøj inden for de kvantitative, årlige grænser, der er beskre-
vet i bilag II[..]”.
I bilag II til forordningen er der angivet de kvantita-
tive, årlige grænser, der gælder for traktorer. Der er ikke med forord-
ningen fastsat tilsvarende grænser for påhængskøretøjer og udskifte-
ligt trukket udstyr, men det kan ikke efter Færdselsstyrelsens vurde-
ring føre til, at påhængskøretøjer ikke er omfattet. Såvel kapitel 10
som artikel
37 i forordningen regulerer begrebet ”køretøj”, der –
som
anført ovenfor
udtrykkeligt efter forordningen også omfatter på-
hængskøretøjer.
I forhold til regulering af påhængskøretøjer fremstillet i små serier i
andre medlemslande, kan det oplyses, at Færdselsstyrelsen har haft
kontakt til de relevante myndigheder i henholdsvis Holland, Spanien,
Tyskland og Finland. På baggrund af det nabotjek, kan det konstate-
res, at der er forskellige tilgange til efterlevelsen af forordning
167/2013.
De hollandske myndigheder har oplyst, at national typegodkendelse af
køretøjer i klasse R og S i små serier anses for værende omfattet af
forordning 167/2013, ligesom der er mulighed for godkendelse af in-
dividuelle landbrugs- og skovbrugskøretøjer, som lægger sig op ad
forordningen.
Side 2 (3)
L 151 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag om udnyttelse af forordningens fleksibilitet og valgfrihed m.v., til transportministeren
De spanske myndigheder oplyser, at de i omkring tyve år har haft na-
tionale typegodkendelser af klasse R og S fremstillet i små serier. Si-
den ikrafttrædelse af forordning (EU) 167/2013, som også omfatter
klasse R og S, tilbydes EU-typegodkendelse, hvilket ca. 10 % af fabri-
kanterne benytter. De resterende fabrikanter får deres køretøjer nati-
onalt typegodkendt i små serier eller individuelt godkendt efter natio-
nale krav, der udspringer af kravene fra forordning (EU) 167/2013.
De tyske myndigheder har oplyst, at der i Tyskland ikke udstedes na-
tional typegodkendelse af køretøjer små serier i klasse R og S, da så-
danne køretøjer ikke behøver at overholde reglerne i forordning
167/2013. I stedet kan køretøjerne meddeles en individuel godken-
delse efter en national godkendelsesordning, som gør brug af tekniske
tjenester.
De finske myndigheder har oplyst, at der i Finland udstedes EU-
typegodkendelser af landbrugs- og skovbrugskøretøjer. Der udstedes
ikke individuelle godkendelser eller national typegodkendelse af små
serier af traktorer og påhængskøretøjer.
Det er Færdselsstyrelsens fortolkning, og andre medlemslandes for-
tolkning, af forordning 167/2013, at forordningen regulerer national
typegodkendelse af påhængskøretøjer i små serier, idet denne god-
kendelsesform ikke er undtaget af forordningen.
Side 3 (3)