Transportudvalget 2019-20
L 151
Offentligt
2211552_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
Udkast til ændringsforslag til forslag til lov om ændring af lov om
godkendelse og syn af køretøjer (L 151)
Ændringsforslag
Til § 1
01)
I det under nr. 5 foreslåede
§ 1 c, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter ”medlems-
stat”: ”, jf. dog stk. 3”.
[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslaget til § 1, nr. 02]
02)
I det under nr. 5 foreslåede
§ 1 c, stk. 1, nr. 2,
ændres ”traktorer, påhængs-
køretøjer eller udskifteligt trukket udstyr dertil” til: ”køretøjer i klasse T og C, jf.
artikel 37 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og
markedsovervågning af landbrugs- og skovbrugskøretøjer samt bilag II
hertil,”.
[Afgrænsning af køretøjer, som skal have godkendelse efter Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og markedsovervågning af
landbrugs- og skovbrugskøretøjer]
03)
I det under nr. 5 foreslåede
§ 1 c
indsættes som stk. 3:
”Stk.
3.
Krav om godkendelse efter stk. 1, nr. 1, gælder ikke for nye påhængskø-
retøjer (klasse R), udskifteligt trukket udstyr (klasse S), bæltetraktorer (klasse
C) og hjultraktorer til særlige formål (klasse T4.1 og T4.2).”
[Afgrænsning af køretøjer, som skal have godkendelse efter Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og markedsovervågning af
landbrugs- og skovbrugskøretøjer]
Bemærkninger
Til § 1, nr. 01
Efter det foreslåede § 1 c, stk. 1, nr. 1, skal køretøjer systemer m.v. før om-
sætning, registrering eller ibrugtagning af traktorer, påhængskøretøjer, udskif-
teligt trukket udstyr, systemer, komponenter og separate tekniske enheder,
som omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og
markedsovervågning af landbrugs- og skovbrugskøretøjer, være tildelt en EU-
typegodkendelse af traktorer, påhængskøretøjer eller udskifteligt trukket ud-
L 151 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag om udnyttelse af forordningens fleksibilitet og valgfrihed m.v., til transportministeren
2211552_0002.png
styr dertil, systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne
køretøjer, som er udstedt af Færdselsstyrelsen eller en godkendende myndig-
hed i en anden medlemsstat. Det foreslås med ændringsforslaget til § 1, nr. 03,
at indsætte et nyt stykke i § 1 c, hvorefter opregningen af køretøjer, som skal
have godkendelse efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om godkendelse og markedsovervågning af landbrugs- og skovbrugskøretøjer
begrænses. På den baggrund foreslås det at indsætte en henvisning fra stk. 1,
nr. 1, til et nyt stk. 3. Det bemærkes, at det er vurderingen, at Danmark som
medlemsstat i henhold til forordning 167/2013 bl.a. er forpligtet til at kunne
udstede EU-typegodkendelser af køretøjer fremstillet i ubegrænsede serier og
national typegodkendelse af køretøjer fremstillet i små serier. Med lovforsla-
gets § 1 c, stk. 1, nr. 1, som fremsat af transportministeren skabes grundlaget
for, at Danmark kan opfylde sine EU-retlige forpligtelser. Lovforslagets § 1 c,
stk. 1, nr. 1, pålægger ikke et krav om, at alle traktorer, påhængskøretøjer m.v.
skal være tildelt en EU-typegodkendelse, før køretøjerne kan omsættes eller
ibrugtages på færdselslovens område. § 1 c, stk. 1, som fremsat er en mulighed
for, at fabrikanter kan få flere traktorer, påhængskøretøjer m.v. godkendt un-
der én godkendelse. Hvis fabrikanten ikke ønsker at benytte sig af forordnin-
gens muligheder, skal køretøjerne i stedet efterleve nationale krav.
Side 2/3
Til § 1, nr. 02
Efter det foreslåede § 1 c, stk. 1, nr. 2, skal køretøjer systemer m.v. før omsæt-
ning, registrering eller ibrugtagning af traktorer, påhængskøretøjer, udskifteligt
trukket udstyr, systemer, komponenter og separate tekniske enheder, som om-
fattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om godkendelse og mar-
kedsovervågning af landbrugs- og skovbrugskøretøjer, være tildelt en national
typegodkendelse af traktorer, påhængskøretøjer eller udskifteligt trukket ud-
styr dertil fremstillet i små serier, som udstedt eller accepteret af Færdselssty-
relsen. Det foreslås at ændre bestemmelsen, hvorefter de køretøjer, som skal
have en national typegodkendelse efter bestemmelsen, begrænses til kun at
gælde køretøjer i klasse T og C, jf.
artikel 37 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om godkendelse og markedsovervågning af landbrugs- og skov-
brugskøretøjer samt bilag II hertil.
Det bemærkes, at det er vurderingen, at
Danmark som medlemsstat i henhold til forordning 167/2013 bl.a. er forpligtet
til at kunne udstede EU-typegodkendelser af køretøjer fremstillet i ubegrænse-
de serier og national typegodkendelse af køretøjer fremstillet i små serier. Med
lovforslagets § 1 c, stk. 1, nr. 2, som fremsat af transportministeren skabes
grundlaget for, at Danmark kan opfylde sine EU-retlige forpligtelser. Lov-
forslagets § 1 c, stk. 1, nr. 2, pålægger ikke et krav om, at alle traktorer, på-
hængskøretøjer m.v. skal være tildelt en national typegodkendelse i små serier,
før køretøjerne kan omsættes eller ibrugtages på færdselslovens område. § 1 c,
stk. 1, er en mulighed for, at fabrikanter kan få flere traktorer, påhængskøretø-
jer m.v. godkendt under én godkendelse. Hvis fabrikanten ikke ønsker at benyt-
te sig af forordningens muligheder, skal køretøjerne i stedet efterleve nationale
krav.
Til § 1, nr. 03
Det foreslås at indsætte et nyt stykke i § 1 c, hvorefter krav
om godkendelse
efter § 1 c, stk. 1, nr. 1, ikke gælder for nye påhængskøretøjer (klasse R), udskif-
L 151 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag om udnyttelse af forordningens fleksibilitet og valgfrihed m.v., til transportministeren
2211552_0003.png
teligt trukket udstyr (klasse S), bæltetraktorer (klasse C) og hjultraktorer til
særlige formål (klasse T4.1 og T4.2).
Det bemærkes, at det er vurderingen, at
Danmark som medlemsstat i henhold til forordning 167/2013 bl.a. forpligtet til
at kunne udstede EU-typegodkendelser af køretøjer fremstillet i ubegrænsede
serier og national typegodkendelse af køretøjer fremstillet i små serier. Med
lovforslagets § 1 c, stk. 1, nr. 1, som fremsat af transportministeren skabes
grundlaget for, at Danmark kan opfylde sine EU-retlige forpligtelser. Lov-
forslagets § 1 c, stk. 1, pålægger ikke et krav om, at alle traktorer, påhængskøre-
tøjer m.v. skal være tildelt en EU-typegodkendelse, før køretøjerne kan omsæt-
tes eller ibrugtages på færdselslovens område. § 1 c, stk. 1, nr. 1, er en mulighed
for, at fabrikanter kan få flere traktorer, påhængskøretøjer m.v. godkendt i én
godkendelse. Hvis fabrikanten ikke ønsker at benytte sig af forordningens mu-
ligheder, skal køretøjerne i stedet efterleve nationale krav.
Side 3/3