Transportudvalget 2019-20
L 151
Offentligt
2201727_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
2. juni 2020
2020-4573
Transport- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 12. maj 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (L 151), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Hans Kristian Skibby (DF), Niels Flemming Hansen (KF) og Mette
Thiesen (NB).
Spørgsmål nr. 2
Vil ministeren uddybe sin kommentar til høringssvaret fra Landbrug & Fødeva-
rer? Ministeren bedes særligt, men ikke udelukkende, tage udgangspunkt i
spørgsmålet om det tidsmæssige aspekt i at kunne opfylde lovens nye krav til
godkendelser, hvorvidt der er er tale om en overimplementering i forhold til
godkendelser af landbrugets køretøjer og herunder, om ministeren ser en
mulighed for justeringer og fleksibilitet i kravene til godkendelse af landbrugets
køretøjer.
Svar:
Vedr. spørgsmålet om overimplementering
Landbrug og Fødevarer anfører i deres første høringssvar, at der på området
for landbrugskøretøjer er tale om en overimplementering af den relevante EU-
forordning, da forordningen ikke omfatter individuelle godkendelser af køretø-
jer, og at reglerne bør fortsætte, som de er nu. Landbrug og Fødevarer fasthol-
der i andet høringssvar, at det ikke er et krav i forordningen, at individuelle
køretøjer skal igennem en national godkendelsesproces, og at det anses for så
voldsomt bebyrdende, at det vil kunne lukke produktionen af individuelle køre-
tøjer, da omkostningerne kun kan fordeles på ét køretøj
og ikke på flere som
små serier eller EU-type-serier som forordningen kræver skal gennem teknisk
tjeneste. En sådan omkostning på individuelle køretøjer, der vil skulle gennem
en teknisk tjeneste for godkendelse i Danmark, kan ikke honoreres.
Transport- og Boligministeriets kommentar
Det er korrekt, at forordningen om landbrugs- og skovbrugskøretøjer
(167/2013) ikke finder anvendelse på national individuel godkendelse af et en-
kelt køretøj. Der er derfor behov for at regulere området nationalt. Det anses
ikke for overimplementering at indrette supplerende nationale godkendelses-
processer efter EU-godkendelsesprocesserne. Nationale krav, der tager ud-
gangspunkt i forordningens krav, er den trafiksikkerhedsmæssige bedste løs-
ning, så der gælder samme grad af sikkerhed, sundhed og miljøbeskyttelse for
alle landbrugs- og skovbrugskøretøjer. Men det er klart, at de nationale ordnin-
ger inden for den målsætning så vidt muligt skal indrettes på en måde, som
L 151 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om en uddybning af ministerens kommentar til høringssvaret fra Landbrug & Fødevarer om det tidsmæssige aspekt i opfyldelsen af lovens nye krav til godkendelser, til transportministeren
2201727_0002.png
Side 2/4
ikke bebyrder de danske erhverv unødigt. Denne ramme er ministeriet og
Færdselsstyrelsen helt opmærksomme på i det forestående arbejde med at fast-
lægge de nationale ordninger.
Vedr. spørgsmålet om forceret lovændring
Landbrug og Fødevarer giver i deres første høringssvar udtryk for, at de er be-
kymret for at ændre synsloven, når der er mange ubekendte og spørgsmål.
Landbrug og Fødevarer er endvidere nervøse for, at der med lovforslaget sættes
nogle rammer, som Landbrug og Fødevarer ikke helt kan gennemskue konse-
kvenserne af, fordi meget af indholdet fortsat er ukendt. Blandt andet ift. de
tekniske tjeneser, den kommende procedure, omkostninger m.v. Endvidere
anser Landbrug og Fødevarer det ikke for rimeligt, at så omfattende regelæn-
dringer på området for landbrugskøretøjer hastes igennem pga. en dato, der
ikke inkluderer dette erhverv, og at mange ting ikke er klar endnu, og at det kan
være svært at se, hvordan det skal være klar til den 1. september 2020.
Transport- og Boligministeriets kommentar
Godkendelse af køretøjer m.v., herunder de køretøjstekniske regler, er et sær-
deles omfattende og komplekst område med mange køretøjstekniske specifika-
tioner og krav. Lovforslaget er en rammelov med forenklet regelstruktur, der
fastsætter de overordnede rammer inden for godkendelse af køretøjer m.v.,
herunder også bemyndigelsesbestemmelser til på en række områder at fastsæt-
te nærmere regler. Hensigten er, at bemyndigelsesbestemmelserne anvendes til
at udarbejde køretøjsspecifikke bekendtgørelser, der indeholder tekniske krav,
eller henviser til de tekniske krav i typegodkendelsesforordningerne.
Godkendelsesreglerne er i vidt omfang reguleret ved de tre typegodkendelses-
ordninger, som er omtalt i lovforslaget.
Forordninger har direkte virkning i
medlemsstaterne. Det indebærer, at f.eks. kravene til de erhvervsdrivendes
forpligtelser, kravene til tekniske tjenester og de tekniske krav fremgår af type-
godkendelsesforordningerne.
De to typegodkendelsesforordninger om to- og trehjulede køretøjer samt land-
brugs- og skovbrugskøretøjer er fra 2013 og burde allerede nu være inkorpore-
ret i Danmark. Der er behov for en gennemgribende oprydning på godkendel-
sesområdet, som desværre på regelfronten har været forsømt gennem en læn-
gere årrække.
Den 1. september 2020 finder den ny forordning fra 2018 om godkendelse af
motorkøretøjer anvendelse i Danmark, hvilket er baggrunden for, at denne
tidsramme benyttes som en oplagt lejlighed til en generel opdatering af de dan-
ske regler og godkendelsesprocesser.
Branchen har i høringssvarene og over for Færdselsstyrelsen givet udtryk for
bekymring for, om det er muligt at nå at indføre nye ordninger for individuel
godkendelse af et enkelt køretøj inden den 1. september 2020, hvor lovforslaget
træder i kraft. Det har regeringen lyttet til og har på den baggrund besluttet at
ændre lovforslaget i forhold til høringsversionen, så transportministeren kan
L 151 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om en uddybning af ministerens kommentar til høringssvaret fra Landbrug & Fødevarer om det tidsmæssige aspekt i opfyldelsen af lovens nye krav til godkendelser, til transportministeren
2201727_0003.png
Side 3/4
fastsætte ikrafttrædelsestidspunkter for national individuel godkendelse af et
køretøj, som ligger senere end 1. september 2020. Det er forventningen, at alle
nye godkendelsesordninger kommer til at gælde i Danmark senest den 1. januar
2022, hvormed branchen får tid til at omstille sig.
Vedr. ensretning af processer for alle køretøjer
Landbrug og Fødevarer angiver i deres første høringssvar, at de er bekymret
for, at rammen for gennemførelse af de tre typegodkendelsesforordningerne er
valgt pga. forordning om motorkøretøjer, som overordnet set favner autobran-
chen, og at landbrugserhvervet og agroindustrien kan blive påvirket væsentligt
negativt, fordi disse skæres over én kam med autobranchen og rammerne for
forordningen om motorkøretøjer.
Transport- og Boligministeriets kommentar
Regelgrundlaget for godkendelse af køretøjer, herunder de køretøjstekniske
krav, har udviklet sig gradvist med udviklingen af EU’s rammebestemmelser
om godkendelse af køretøjer, systemer m.v. og er ikke i tilstrækkelig grad opda-
teret i dansk ret. Der er derfor behov for en gennemgribende oprydning og op-
datering på godkendelsesområdet.
Godkendelsesreglerne er i vidt omfang baseret på de tre EU-
typegodkendelsesforordninger. Det betyder, at nogle køretøjer vil være omfat-
tet af EU-godkendelsesordninger, og andre køretøjer vil være omfattet af nati-
onalt fastsatte godkendelsesordninger. Konsekvensen er, at reglerne på områ-
det hurtigt bliver tunge og komplicerede, hvis de ikke så vidt muligt er ensarte-
de og overskuelige for såvel branchen som myndighederne.
Med de tre typegodkendelsesforordninger fastlægges samme specifikke tilgang
til, hvordan køretøjer, systemer, komponenter og separate tekniske enheder
skal godkendes af relevante instanser i EU. Denne godkendelsesproces inde-
holder tre primære aktører:
1) En fabrikant, som fremstiller køretøjer eller komponenter m.v. hertil,
2) en teknisk tjeneste, der foretager uvildige prøvninger af fabrikantens
produkter, og
3) en myndighed, som på baggrund af den tekniske tjenestes prøvninger
endeligt godkender køretøjet.
I forhold til godkendelse af køretøjer, som ikke er omfattet af de tre typegod-
kendelsesforordninger, vil det være op til de enkelte medlemsstater at fastsætte
nationale godkendelsesordninger. Det foreslås med lovforslaget, at der indret-
tes en godkendelsesproces, som flugter med den godkendelsesproces, der følger
af forordningerne. Det vil sige, at der vil være samme ovennævnte, tredelte
proces, hvor en fabrikant fremstiller køretøjer, et uvildigt tredjepartsorgan af-
prøver køretøjer, og Færdselsstyrelsen der udsteder en endelig godkendelse.
Det er væsentligt, at køretøjer, der skal køre på det danske vejnet, er blevet
afprøvet og godkendt af uvildige instanser. På den måde sikres det, at køretø-
L 151 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om en uddybning af ministerens kommentar til høringssvaret fra Landbrug & Fødevarer om det tidsmæssige aspekt i opfyldelsen af lovens nye krav til godkendelser, til transportministeren
2201727_0004.png
Side 4/4
jerne opfylder alle relevante tekniske krav og understøtter en bedre trafiksik-
kerhed og et bedre miljø i Danmark.
Vedr. økonomiske konsekvenser
Landbrug og Fødevarer anfører, at der intet står i lovforslaget om, hvad det vil
koste med de nye processer for landbrugskøretøjerne, særligt ikke den overim-
plementering man vil få ift. individuelle køretøjer.
Transport- og Boligministeriets kommentar
De samlede omkostninger for godkendelse af landbrugskøretøjer er ikke muligt
at beregne, idet en opgørelse af omkostningerne ved fremstilling af køretøjerne
eller den tekniske gennemgang ved en teknisk tjeneste er uden for Færdselssty-
relsens rækkevidde. De tekniske tjenester fastsætter selv prisen for udførelse af
de enkelte prøvninger og kontroller.
I forhold til omkostningerne ved Færdselsstyrelsens behandling af en ansøg-
ning om godkendelse af køretøjer, systemer, komponenter og separate tekniske
enheder er det på nuværende tidspunkt vurderingen, at det vil tage i gennem-
snit 10 timer at behandle en ansøgning om national typegodkendelse af køretø-
jer fremstillet i små serier. Sagsbehandlingstiden i forhold til en godkendelse
afhænger af kompleksiteten og omfanget af den enkelte sag.
Vedr. periodisk syn
Landbrug og Fødevarer ønsker ved første og andet høringssvar at fastholde den
nuværende faste definition af, hvilke køretøjer der omfattes af registrering og
periodisk syn, i stedet for ændringen til en bemyndigelse, da det giver ministe-
ren kompetence til at fastsætte, hvem det bør være.
Transport- og Boligministeriets kommentar
§ 2, stk. 1, i den gældende synslov, fastsætter regler om, hvilke køretøjer
Færdselsstyrelsen kan indkalde til syn. Køretøjstyperne er under løbende
udvikling, og de definitioner, der fremgår af synsloven i dag, er ikke
sammenfaldende med de definitioner, der anvendes i EU. Bestemmelsen
foreslås
ændret
til
en
bemyndigelsesbestemmelse,
hvorefter
transportministeren har mulighed for løbende at kunne tilpasse
periodesynsreglerne til de relevante køretøjstyper.
I forhold til, hvilke køretøjer der omfattes af registreringspligt, henhører
sådanne spørgsmål under Skatteministeriets ressort.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht