TRANSPORTMINISTEREN
2. juni 2020
2020-4573
Transport- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 12. maj 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (L 151), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Hans Kristian Skibby (DF), Niels Flemming Hansen (KF) og Mette
Thiesen (NB).
Spørgsmål nr. 2
Vil ministeren uddybe sin kommentar til høringssvaret fra Landbrug & Fødeva-
rer? Ministeren bedes særligt, men ikke udelukkende, tage udgangspunkt i
spørgsmålet om det tidsmæssige aspekt i at kunne opfylde lovens nye krav til
godkendelser, hvorvidt der er er tale om en overimplementering i forhold til
godkendelser af landbrugets køretøjer og herunder, om ministeren ser en
mulighed for justeringer og fleksibilitet i kravene til godkendelse af landbrugets
køretøjer.
Svar:
Vedr. spørgsmålet om overimplementering
Landbrug og Fødevarer anfører i deres første høringssvar, at der på området
for landbrugskøretøjer er tale om en overimplementering af den relevante EU-
forordning, da forordningen ikke omfatter individuelle godkendelser af køretø-
jer, og at reglerne bør fortsætte, som de er nu. Landbrug og Fødevarer fasthol-
der i andet høringssvar, at det ikke er et krav i forordningen, at individuelle
køretøjer skal igennem en national godkendelsesproces, og at det anses for så
voldsomt bebyrdende, at det vil kunne lukke produktionen af individuelle køre-
tøjer, da omkostningerne kun kan fordeles på ét køretøj
–
og ikke på flere som
små serier eller EU-type-serier som forordningen kræver skal gennem teknisk
tjeneste. En sådan omkostning på individuelle køretøjer, der vil skulle gennem
en teknisk tjeneste for godkendelse i Danmark, kan ikke honoreres.
Transport- og Boligministeriets kommentar
Det er korrekt, at forordningen om landbrugs- og skovbrugskøretøjer
(167/2013) ikke finder anvendelse på national individuel godkendelse af et en-
kelt køretøj. Der er derfor behov for at regulere området nationalt. Det anses
ikke for overimplementering at indrette supplerende nationale godkendelses-
processer efter EU-godkendelsesprocesserne. Nationale krav, der tager ud-
gangspunkt i forordningens krav, er den trafiksikkerhedsmæssige bedste løs-
ning, så der gælder samme grad af sikkerhed, sundhed og miljøbeskyttelse for
alle landbrugs- og skovbrugskøretøjer. Men det er klart, at de nationale ordnin-
ger inden for den målsætning så vidt muligt skal indrettes på en måde, som