TRANSPORTMINISTEREN
11. juni 2020
2020-4573
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål (L
151), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 15:
A. Vil ministeren på baggrund af sit svar på L 151 - spm. 6 oversende et overslag
over forventet øget tidsforbrug for godkendelse og opbyggerens merudgifter
ved overgang til den nye procedure? Spørgsmålet stilles, da lovforslaget rigtig
nok kun kræver kontrol og godkendelse af eftermonterede systemer, kompo-
nenter mm., men selve godkendelsesproceduren synes at være den samme som
for serieproducerede biler:
1. Prøvning/kontrol hos en teknisk tjeneste, der udsteder teknisk rapport om
overensstemmelse med krav.
2. Fabrikantens indsendelse af ansøgning om godkendelse til Færdselsstyrel-
sen.
3. Færdselsstyrelsens behandling og udstedelse af godkendelse.
4. Udlevering af nummerplader hos nummerpladeoperatør.
Proceduren i dag er et registreringssyn hos en godkendt synsvirksomhed og
udlevering af nummerplader samme sted. Udgift til registreringssyn er i dag
mindre end 1000 kr.
Svar:
Det er meget individuelt i forhold til den enkelte køretøjsopbygning, hvad der
vil medgå af tid til prøvning hos en teknisk tjeneste og den efterfølgende god-
kendelse hos Færdselsstyrelsen i forbindelse med færdigopbygning. Ved en
typisk færdigopbygning af tunge køretøjer med montering af lad på et i forvejen
EU-typegodkendt chassis, vil der efterfølgende skulle vurderes på, om bagko-
fanger, cyklistværn, baghjulsafskærmning og lygtemontering opfylder kravene
til disse.
Med udgangspunkt i en typisk færdigopbygning er overslaget således:
1. I dag koster det ca. 5000 kr. i konsulentydelser at få udarbejdet den nødven-
dige dokumentation for, at et individuelt opbygget køretøj kan få udstedt en
godkendelseserklæring hos Færdselsstyrelsen med henblik på efterfølgende