Transportudvalget 2019-20
L 151
Offentligt
2208946_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
11. juni 2020
2020-4573
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål (L
151), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 15:
A. Vil ministeren på baggrund af sit svar på L 151 - spm. 6 oversende et overslag
over forventet øget tidsforbrug for godkendelse og opbyggerens merudgifter
ved overgang til den nye procedure? Spørgsmålet stilles, da lovforslaget rigtig
nok kun kræver kontrol og godkendelse af eftermonterede systemer, kompo-
nenter mm., men selve godkendelsesproceduren synes at være den samme som
for serieproducerede biler:
1. Prøvning/kontrol hos en teknisk tjeneste, der udsteder teknisk rapport om
overensstemmelse med krav.
2. Fabrikantens indsendelse af ansøgning om godkendelse til Færdselsstyrel-
sen.
3. Færdselsstyrelsens behandling og udstedelse af godkendelse.
4. Udlevering af nummerplader hos nummerpladeoperatør.
Proceduren i dag er et registreringssyn hos en godkendt synsvirksomhed og
udlevering af nummerplader samme sted. Udgift til registreringssyn er i dag
mindre end 1000 kr.
Svar:
Det er meget individuelt i forhold til den enkelte køretøjsopbygning, hvad der
vil medgå af tid til prøvning hos en teknisk tjeneste og den efterfølgende god-
kendelse hos Færdselsstyrelsen i forbindelse med færdigopbygning. Ved en
typisk færdigopbygning af tunge køretøjer med montering af lad på et i forvejen
EU-typegodkendt chassis, vil der efterfølgende skulle vurderes på, om bagko-
fanger, cyklistværn, baghjulsafskærmning og lygtemontering opfylder kravene
til disse.
Med udgangspunkt i en typisk færdigopbygning er overslaget således:
1. I dag koster det ca. 5000 kr. i konsulentydelser at få udarbejdet den nødven-
dige dokumentation for, at et individuelt opbygget køretøj kan få udstedt en
godkendelseserklæring hos Færdselsstyrelsen med henblik på efterfølgende
L 151 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om ministeren, på baggrund af sit svar på L 151 – spm. 6 vil oversende et overslag over forventet øget tidsforbrug for godkendelse og opbyggerens merudgifter ved overgang til den nye procedure, til transportministeren
2208946_0002.png
Side 2/2
registreringssyn hos en godkendt synsvirksomhed. Det er vurderingen, at ud-
gifterne til, at en teknisk tjeneste skal foretage de nødvendige prøvninger og
udarbejde en rapport, vil være på ca. samme niveau. Det vil dog være nødven-
digt, at køretøjet derudover fremstilles til besigtigelse ved en teknisk tjeneste,
men da det efterfølgende registreringssyn bortfalder, vurderes der ikke at være
øgede udgifter forbundet med dette.
2. Ansøgning til Færdselsstyrelsen om godkendelse af køretøjer vil komme til at
foregå digitalt. Det er vurderingen, at der vil medgå maksimalt en halv time til
at indsende ansøgning og tilhørende dokumentation. I dag vil det typisk være
en del af konsulentens ydelse, som nævnt under pkt. 1., at indsende ansøgning
om godkendelseserklæring til Færdselsstyrelsen.
3. Færdselsstyrelsens godkendelse af et typisk færdigopbygget køretøj forventes
at koste 1500 - 2000 kr. Færdselsstyrelsens nuværende arbejde med udstedelse
af godkendelseserklæringer har ikke været gebyrbelagt siden 1998.
4. En køretøjsopbygger kan ansøge Motorstyrelsen om at blive godkendt som
nummerpladeoperatør og således selv forsyne godkendte køretøjer med num-
merplader, så det behøver ikke nødvendigvis betyde øget tidsforbrug eller øge-
de udgifter for opbyggeren. Der vil dog fortsat være mulighed for at få udleveret
nummerplader hos en af de eksisterende nummerpladeoperatører.
Der er herudover i udkast til de bekendtgørelser, der indeholder krav ved god-
kendelse af køretøjer, åbnet mulighed for, at fabrikanten selv kan foretage visse
prøvninger i forbindelse med godkendelse af visse køretøjer.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht