TRANSPORTMINISTEREN
11. juni 2020
2020-4573
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål (L
151), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 14:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 8/6-20 fra DTL vedrørende im-
plementering af EU-forordning 2018/858, jf. L 151 - bilag 10?
Svar:
DTL’s henvendelse vedrører tekniske spørgsmål i relation til udkast til be-
kendtgørelse om godkendelse af nye motorkøretøjer, som blev sendt i høring af
Færdselsstyrelsen den 19. maj 2020. Henvendelsen vedrører således ikke det,
som reguleres i selve lovforslaget, men derimod i administrative forskrifter,
som vil blive udstedt i forbindelse med lovforslagets forventede vedtagelse. Jeg
har alligevel forelagt henvendelsen for Færdselsstyrelsen, som udsteder de ad-
ministrative forskrifter, med henblik på at besvare henvendelsen. Kommenta-
rerne fra DTL gengives nedenfor med Færdselsstyrelsens efterfølgende besva-
relse.
Vedr. Køretøjer til særtransport
DTL anfører i deres henvendelse, at DTL indtil videre fx har konstateret, at der
er et stort problem i forhold til køretøjer til særtransport, fx for lastbiler som
trækkraft for bloksættevogn, som i henhold til EU-regler (ECE R-13) skal have
parkeringsbremse, der kan holde vogntoget på 12 % stigning. DTL oplyser end-
videre, at vi i Danmark i dag har en undtagelse, som siger at kravet ved kørsel
med blokvogn beregnes ud fra en totalvægt på højest 48 tons. Hvor en alminde-
lige typisk blokvognstrækker kan køre med 200 tons vogntogsvægt, vil den
tilladte vogntogsvægt falde ned på 140 tons og omkring 90 tons for den tilkob-
lede blokvogn, hvis undtagelsen ikke bliver videreført. Reglen har i øvrigt ingen
praktisk, sikkerhedsmæssig betydning, idet lastvognsproducenterne leverer
blokvognstrækkerne, hvor alle hjul på blokvognen automatisk bremses, når
håndbremsen bliver aktiveret. Samtidig bemærker DTL, at andre lande har
særregler på området, og det vil betyde, at udenlandske blokvognstrækkere i
stedet vil udføre tunge transportopgaver med den samme type materiel, blot
med andre værdier i blokvognsattesten. Det vil betyde et farvel til danske sær-
transportører.