TRANSPORTMINISTEREN
11. juni 2020
2020-4573
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål (L
151), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra (MF)
Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 13:
Vil ministeren uddybe, hvorfor den alternative godkendelsesmulighed, jf. for-
slag til § 1 e, stk. 2, kun skal gælde for brugte køretøjer, jf. § 1 f, stk. 1, nr. 3-6 og
ikke tilsvarende for nye køretøjer, jf. § 1 a, stk. 1, nr. 5 (national individuel god-
kendelse)? Ministeren bedes særligt forholde sig til, hvilke bestemmelser i for-
ordning (EU) 2018/858 om godkendelse og markedsovervågning af motorkøre-
tøjer m.v., som ministeren anser for at forhindre anvendelsen af den alternative
godkendelsesprocedure til nationale individuelle godkendelser af nye køretøjer.
Ministerens opmærksomhed henledes på, at der i høringsnotatet ikke gives
nogen nærmere forklaring på, hvorfor denne mulighed i lovforslaget er afgræn-
set til de i § 1 f, stk. 1, nr. 3-6, nævnte køretøjer, udover at det er ministeriets
vurdering, at alle nye køretøjer
–
uanset om der er tale om et eller flere af
samme køretøjer
–
skal kontrolleres ved en teknisk tjeneste, således at godken-
delsesprocessen for nye køretøjer er det samme.
Svar:
Jeg skal indledningsvist gøre opmærksom på, at der ikke er en ”alternativ”
godkendelsesmulighed, jf. lovforslagets § 1 e, stk. 2. Køretøjer, som omfattet af
§ 1 f, omhandler bl.a. ibrugtagne køretøjer med konstruktive ændringer, som
skal godkendes af Færdselsstyrelsen (som godkendende myndighed) på bag-
grund af en uvildig tredjepartskontrol, som foretages at et tredjepartsorgan.
Tilsvarende skal nye køretøjer, som er omfattet af §§ 1 a- 1 c, godkendes af
Færdselsstyrelsen på baggrund af et uvildigt tredjepartsorgan, som foretages af
en teknisk tjeneste. Både de tekniske tjenester og tredjepartsorganerne skal
udpeges af Færdselsstyrelsen. Med lovforslaget foreslås samme godkendelses-
proces for alle køretøjer.
Det fremgår af art. 67, stk. 1, i forordning 2018/858, at den typegodkendende
myndighed har ansvaret for vurdering, udpegelse, notifikation og overvågning
af tekniske tjenester. Desuden fremgår det af samme bestemmelse, at myndig-
heden kan beslutte, at vurderingen og overvågningen af tekniske tjenester skal
foretages af et nationalt akkrediteringsorgan.