Transportudvalget 2019-20
L 151
Offentligt
2208926_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
11. juni 2020
2020-4573
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. juni 2020 stillet mig følgende spørgsmål (L
151), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra (MF)
Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 13:
Vil ministeren uddybe, hvorfor den alternative godkendelsesmulighed, jf. for-
slag til § 1 e, stk. 2, kun skal gælde for brugte køretøjer, jf. § 1 f, stk. 1, nr. 3-6 og
ikke tilsvarende for nye køretøjer, jf. § 1 a, stk. 1, nr. 5 (national individuel god-
kendelse)? Ministeren bedes særligt forholde sig til, hvilke bestemmelser i for-
ordning (EU) 2018/858 om godkendelse og markedsovervågning af motorkøre-
tøjer m.v., som ministeren anser for at forhindre anvendelsen af den alternative
godkendelsesprocedure til nationale individuelle godkendelser af nye køretøjer.
Ministerens opmærksomhed henledes på, at der i høringsnotatet ikke gives
nogen nærmere forklaring på, hvorfor denne mulighed i lovforslaget er afgræn-
set til de i § 1 f, stk. 1, nr. 3-6, nævnte køretøjer, udover at det er ministeriets
vurdering, at alle nye køretøjer
uanset om der er tale om et eller flere af
samme køretøjer
skal kontrolleres ved en teknisk tjeneste, således at godken-
delsesprocessen for nye køretøjer er det samme.
Svar:
Jeg skal indledningsvist gøre opmærksom på, at der ikke er en ”alternativ”
godkendelsesmulighed, jf. lovforslagets § 1 e, stk. 2. Køretøjer, som omfattet af
§ 1 f, omhandler bl.a. ibrugtagne køretøjer med konstruktive ændringer, som
skal godkendes af Færdselsstyrelsen (som godkendende myndighed) på bag-
grund af en uvildig tredjepartskontrol, som foretages at et tredjepartsorgan.
Tilsvarende skal nye køretøjer, som er omfattet af §§ 1 a- 1 c, godkendes af
Færdselsstyrelsen på baggrund af et uvildigt tredjepartsorgan, som foretages af
en teknisk tjeneste. Både de tekniske tjenester og tredjepartsorganerne skal
udpeges af Færdselsstyrelsen. Med lovforslaget foreslås samme godkendelses-
proces for alle køretøjer.
Det fremgår af art. 67, stk. 1, i forordning 2018/858, at den typegodkendende
myndighed har ansvaret for vurdering, udpegelse, notifikation og overvågning
af tekniske tjenester. Desuden fremgår det af samme bestemmelse, at myndig-
heden kan beslutte, at vurderingen og overvågningen af tekniske tjenester skal
foretages af et nationalt akkrediteringsorgan.
L 151 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om, hvorfor den alternative godkendelsesmulighed kun skal gælde for brugte køretøjer og ikke for nye køretøjer, til transportministeren
2208926_0002.png
Side 2/3
Forordning 2018/858 indeholder således mulighed for, at en myndighed selv
kan vurdere og overvåge de tekniske tjenester. Færdselsstyrelsen besidder dog
ikke samme kompetenceniveau som det nationale akkrediteringsorgan, og det
forventes, at det vil kræve forholdsmæssigt store ressourcer og omkostninger at
opnå og opretholde den nødvendige viden og rette kompetencer til at løfte den-
ne opgave i styrelsen. Det er derfor vurderingen, at akkreditering af tekniske
tjenester ved det nationale akkrediteringsorgan, som i Danmark er DANAK, er
det rette valg i forhold til at sikre den grad af kompetence, uvildighed og inter-
national troværdighed i de tekniske tjenesters arbejde, der forventes med for-
ordningen.
Det fremgår af art. 67, stk. 2, 3. afsnit, i forordning 2018/858, at aktiviteter i
forbindelse med vurdering og overvågning af tekniske tjenester, der kun be-
skæftiger sig med nationale individuelle godkendelser meddelt i overensstem-
melse med art. 45 eller med nationale typegodkendelser af køretøjer fremstillet
i små serier meddelt i overensstemmelse art. 42, er undtaget fra peerevalue-
ring.
Det fremgår således af forordning 2018/858, at det er tekniske tjenester, der
kontrollerer alle køretøjer, som omfattet af forordningen, forud for myndighe-
dens godkendelse af køretøjerne, herunder kontroller i forbindelse med natio-
nal individuel godkendelse.
I forhold til tredjepartsorganer er det hensigten at udpege tredjepartsorganer
til mindre prøvningsområder og ud fra lempeligere krav end dem, der stilles til
tekniske tjenester. Ordningen med tredjepartsorganer bygger på tilsvarende
principper som tekniske tjenester. Det fremgår af lovforslagets bemærkninger,
at det er hensigten, at der i en bekendtgørelse vil blive fastsat regler om krav til
f.eks. kompetencer, overholdelse af standarder, anvendelse af kvalitetsledelses-
systemer, herunder krav om godkendelse og efterfølgende afprøvning af kvali-
tetsledelsessystemet ved en form for kontrolinstans, som er udpeget af Færd-
selsstyrelsen. Endvidere fremgår det, at det er hensigten, at der fastsættes reg-
ler om vurdering og overvågning af tredjepartsorganerne, herunder at enten
Færdselsstyrelsen eller en instans, som bemyndiget hertil af Færdselsstyrelsen,
skal foretage vurdering og overvågning af tredjepartsorganerne. Det er ikke
med lovforslaget fastsat, hvilke tredjepartsorganer der kan foretage de specifik-
ke prøvninger, kontroller m.v. af f.eks. ibrugtagne køretøjer med konstruktive
ændringer.
Hensigten med tredjepartsorganer er, at disse kan udpeges til prøvning af
ibrugtagne køretøjer med konstruktive ændringer, eller ibrugtagne køretøjer
som er importeret fra et tredjeland, med henblik på at sikre, at køretøjet er i
overensstemmelse med de tekniske krav. Det kan f.eks. være køretøjer, hvorpå
der allerede er en typegodkendelse eller en individuel godkendelse, men som
ombygges, således at køretøjet ikke længere er i overensstemmelse med sin
godkendelse. De prøvninger m.v., et tredjepartsorgan i disse tilfælde skal gen-
L 151 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om, hvorfor den alternative godkendelsesmulighed kun skal gælde for brugte køretøjer og ikke for nye køretøjer, til transportministeren
2208926_0003.png
Side 3/3
nemføre, vil ikke være nær så komplicerede og omfattende, som de prøvninger
m.v. en teknisk tjeneste vil skulle udføre på et nyt opbygget køretøj eller et
unikt fremstillet køretøj.
Jeg skal dog gøre opmærksom på bemærkningerne til § 1 a, stk. 2, § 1 b, stk. 2
og § 1 c, stk. samt § 1 e, stk. 4, hvorefter der kan fastsættes regler om, at fabri-
kanter kan udføre prøvninger og udstede erklæringer for køretøjers overholdel-
se af de relevante tekniske krav.
I henhold til art. 45, stk. 1, i forordning 2018/858, kan medlemsstaterne beslut-
te at undtage et bestemt køretøj, uanset om det er unikt eller ej, fra forpligtel-
sen til at overholde en eller flere af denne forordnings krav, der er fastsat i de
retsakter, der er opført i bilag II, forudsat at disse medlemsstater har pålagt
relevante alternative krav. Alternative krav er i forordningens art. 3, nr. 55,
defineret som administrative bestemmelser og tekniske krav, der har til formål
at sikre et niveau af funktionel sikkerhed, miljøbeskyttelse og arbejdssikkerhed,
som i videst muligt omfang svarer til det niveau, der er sikret ved en eller flere
af de retsakter, der er opført i bilag II.
Det er på baggrund af ovenstående vurderingen, at ordningen med tredjeparts-
organer, som udpeges til mindre prøvningsområder og ud fra lempeligere krav,
ikke kan sikre samme høje niveau, som kræves efter forordning 2018/858,
hvorfor tredjepartsorganer ikke kan anvendes til verifikation af nye køretøjers
overensstemmelse med de tekniske krav.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht