Transportudvalget 2019-20
L 151
Offentligt
2201715_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
2. juni 2020
2020-4573
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 7. maj 2020 stillet mig følgende
spørgsmål (L 151), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 1
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 7. maj 2020 fra Ringkøbing
Kommune vedrørende revision af synsloven, jf. L 151 - bilag 5?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen. Styrelsen oplyser følgende,
som jeg kan henholde mig til:
”Krav til nye køretøjers tekniske indretning og udstyr reguleres primært af EU-
typegodkendelsesreglerne for motorkøretøjer. Reglerne om tilkoblingsanord-
ninger (anhængertræk) reguleres således af forordning 661/2009/EF af 13. juli
2019 om krav til typegodkendelse for den generelle sikkerhed for motorkøretø-
jer, påhængskøretøjer dertil samt systemer, komponenter og separate tekniske
enheder til sådanne køretøjer. Det er i forordningen bestemt, at komponenter
til mekanisk sammenkobling af vogntog skal opfylde bestemmelserne i FN-
regulativ 55. Disse bestemmelser om tilkoblingsanordninger er uafhængige af
bilens drivmiddel og gælder således også for elbiler. Af FN-regulativ 55 fremgår
det desuden, at det alene er bilfabrikanter, der kan fastsætte tilladte tilkoblede
vægte.
Færdselsstyrelsen er bekendt med, at den tyske tekniske tjeneste TÜV i en pe-
riode har fået tilkoblingsanordninger EU-typegodkendt til visse biler uden, at
de pågældende bilmodeller var godkendt af bilfabrikanterne til at måtte trække
noget.
Dette har dog ikke været en mulighed siden februar 2018, hvor FN-regulativ 55
blev revideret, således at det alene er bilfabrikanten, der kan fastsætte de tillad-
te tilkoblede vægte, og at godkendelsen af en tilkoblingsanordning skal nægtes,
hvis bilfabrikanten ikke har fastsat tilkoblingsvægte. Revisionen varetager des-
uden et forbrugerbeskyttelseselement, idet bilfabrikanterne ikke har pligt til at
garantere for deres produkter, når de er anvendt eller ændret i strid med de
retningslinjer, som bilfabrikanterne har stillet. Dette hænger sammen med, at
det er bilfabrikanten, der er ansvarlig for, at bilerne er sikre og stabile at køre
med inden for de af bilfabrikanten fastsatte vægtgrænser. Der er således ikke
L 151 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 7/5-20 fra Ringkøbing Kommune vedrørende revision af synsloven, til transportministeren
2201715_0002.png
Side 2/3
lovgivningsmæssige begrænsninger for, at bilfabrikanter kan bestemme, om en
elbil kan forsynes med en tilkoblingsanordning.
På et køretøj med en EU-godkendelse må der endvidere kun monteres EU-
godkendt udstyr, og i og med at der ikke findes EU-godkendt udstyr til alle bi-
ler, og det ikke er alle køretøjsfabrikanter, der tillader, at der monteres tilkob-
lingsanordninger på deres køretøjer, vil der være biler, der ikke lovligt kan få
monteret en tilkoblingsanordning. Dette skyldes ikke synsloven, men de gene-
relle EU-krav om godkendelse og markedsovervågning af motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil samt af systemer, komponenter og separate tekniske
enheder til sådanne køretøjer, der nu følger af direktiv 2007/46/EF, og fra 1.
september 2020 følger af forordning 2018/858/EU.
I Danmark er tilkoblingsanordninger reguleret i bekendtgørelse nr. 1595 af 15.
december 2016 om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr samt
bekendtgørelse nr. 136 af 22. marts 1993 om synsfri sammenkobling af bil og
små påhængskøretøjer (under 3.500 kg). Ud fra denne bekendtgørelse og efter
Færdselsstyrelsens praksis, kan det dog tillades, at en privatperson kan få en
tilkoblingsanordning på sin bil udelukkende med henblik på at transportere
cykler
også selvom bilen fra producentens side ikke er godkendt til at få en
tilkoblingsanordning monteret. Dette skyldes, at det ikke vurderes at medføre
en nævneværdig forringelse af køretøjssikkerheden, når der sættes en cykel på
et cykelstativ, idet cyklens vægt er marginal set i sammenhæng med bilens
vægt.
De danske regler for tilkoblingsanordninger følger i øvrigt FN-regulativ 55, idet
tilkoblingsanordninger skal monteres efter bilfabrikantens anvisninger, jf. pkt.
9.05.021 i bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og ud-
styr. Det er således som udgangspunkt ikke tilladt at godkende tilkoblingsan-
ordninger på biler, hvor bilfabrikanten ikke tillader, at bilen må trække noget.
Der kan være flere årsager til, at elbiler ikke må trække et påhængskøretøj. Ofte
er det primært rækkevidden, der mindskes af den ekstra vægt og større luft-
modstand. Desuden bliver elmotor og batterier belastet yderligere med den
forøgede vægt, hvilket udfordrer en effektiv nedkøling af motor og batterier.
Selv om der i dag er få elbiler, der må trække et påhængskøretøj, forventes det,
at der over tid vil komme mange flere elbiler på markedet med mulighed for at
trække et påhængskøretøj. Teknologien er i konstant udvikling, og der er i dag
flere og flere elbiler på markedet, ligesom batteriteknologien og opladningsmu-
lighederne
er forbedret betydeligt.”
L 151 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 7/5-20 fra Ringkøbing Kommune vedrørende revision af synsloven, til transportministeren
2201715_0003.png
Side 3/3
Med venlig hilsen
Benny Engelbrecht