Transportudvalget 2019-20
L 151 Bilag 8
Offentligt
2197557_0001.png
Dato
Side
20. maj 2020
1 af 2
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Spørgsmål til L 151 forslag til lov om ændring af lov om godkendelse og syn af
køretøjer
Til brug for transportudvalget behandling af L 151 tillader Landbrug & Fødevarer, SEGES
Danske Maskinstationer og Entreprenører, Danske Sukkerroedyrkere, Danske Kartofler og
Dansk Maskinhandlerforening sig at stille nedenstående spørgsmål om
overimplementering, som ikke synes afdækket i høringsnotatet.
Det bemærkes, at en stor del af de danske producenter primært producerer til
hjemmemarkedet, eller i mindre grad til eksport, hvilket formentligt vil blive forhindret hvis
der fremover skal betales til såvel en teknisk tjeneste som til Færdselsstyrelsen, inden man
overhovedet må sælge eller bruge disse køretøjer. Derved vil priserne på de dansk
producerede maskiner formentligt blive for dyre til at kunne eksportere dem, især pga.
mængden ikke er stor nok til at fordele en udgift til denne typegodkendelse ud på.
I lyset af, at dansk erhvervsliv p.t. er hårdt ramt af faldende eksport pga. COVID19 og må
afskedige medarbejdere pga. faldende ordrer, står branchen uforstående overfor at indføre
nationale særregler der bebyrder erhvervet ekstra hårdt.
Landbrug & Fødevarer, SEGES, Danske Maskinstationer og Entreprenører, Danske
Sukkerroedyrkere, Danske Kartofler og Dansk Maskinhandlerforening stiller derfor
følgende fem spørgsmål:
1.
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker har dokumenteret, at der ikke er
sikkerhedsmæssig dokumentation for at der forekommer ulykker med
påhængskøretøjer og traktorer, som skyldes konstruktive fejl eller manglende
vedligehold. Landbrugs- og fødevarebranchen er derfor uforstående overfor behovet
for at indføre nationale særregler på området. Kan transportministeren på den
baggrund begrunde, hvorfor han
vil indføre EU-typegodkendelse af alle
påhængskøretøjer
(efter 167/2013) i større omfang end forordningen kræver. Det
understreges at 167/2013 ikke hænger sammen med forordning 858/2018.
Yderligere er det heller ikke et krav i forordning 167/2013,
at individuelle køretøjer
eller
små serier
skal gennem en national godkendelsesproces. I lyset af at der ikke
har været konstruktive ulykker med disse køretøjer bedes transportministeren
redegøre for behovet for disse nationale særregler? Branchen stiller sig uforstående
overfor, at det jf. høringsnotatet ikke betyder noget økonomisk for producenterne og
brugerne, hvis der indføres krav om en dokumentation fra en akkrediteret teknisk
tjeneste samt en efterfølgende kontrol af Færdselsstyrelsen.
2.
L 151 - 2019-20 - Bilag 8: Henvendelse af 20/5-20 vedrørende godkendelse og syn af køretøjer, fra Landbrug & Fødevarer m.fl.
2197557_0002.png
Side 2 af 2
3.
4.
5.
Vil ministeren redegøre for de
administrative, erhvervsøkonomiske og
statsfinansielle konsekvenser
ved at indføre de i § 1 a. typegodkendelser for
landbrugskøretøjer, der ellers ikke er omfattet af EU-krav om typegodkendelser.
Med henvisningen til § 1 a i lovforslaget, i hvilket omfang vil
ministeren inddrage de
berørte brancher
i udformningen af regelsættet for typegodkendelser?
I henhold til lovgivningen om bemyndigelsesbestemmelser i lovforslaget § 2, stk. 1,
kan ministeren bekræfte, at man ikke et på senere tidspunkt vil underlægge
landbrugskøretøjer krav om
periodisksyn?
Venlig hilsen
Troels Steen Tvergaard
Erhvervspolitisk konsulent
Erhvervspolitik, Afd. for Vækst- og strukturpolitik
Landbrug & Fødevarer F.m.b.A.
E
[email protected]
T 4224 2625