Til lovforslag nr.
L 151
Folketinget 2019-20
Tillægsbetænkning afgivet af Transportudvalget den 23. juni 2020
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer
(Godkendelse af motorkøretøjer, tekniske tjenester m.v.)
[af transportministeren (Benny Engelbrecht)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, RV, SF, EL, LA og Susanne Zim-
mer (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
i den affat-
telse, hvori det foreligger efter 2. behandling.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF og KF) vil ved 3. behand-
ling af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) indstiller lovforslaget
til
forkastelse.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af tillægsbe-
tænkningen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke ad-
gang til at komme med indstillinger eller politiske bemærk-
ninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
2. Udtalelse fra transportministeren
Transportministeren har over for udvalget oplyst følgen-
de:
»Reglerne om godkendelse af køretøjer m.v. trænger til
en ganske omfattende opdatering i dansk ret. Dette efter-
slæb, herunder særligt med hensyn til inkorporering af de to
typegodkendelsesforordninger fra 2013, stiller særlige krav
til den hjemlige branches omstillingsparathed samt mulig-
hed for at få indblik i og overblik over den nærmere ud-
møntning ved bekendtgørelser.
Derfor tilrettelægges den resterende del af det lovforbe-
redende arbejde sådan, at Færdselsstyrelsen i dialog med
branchen begynder med at drøfte og udarbejde bekendtgø-
relser om nationale, individuelle motorkøretøjer, jf. § 1 a,
stk. 1, nr. 5, i L 151 som fremsat, samt bekendtgørelser for
nationale godkendelsesordninger uden for de tre typegod-
kendelsesforordningers anvendelsesområde.
Herefter fremsættes efter planen i åbningsugen 2021 et
nyt lovforslag om den nationale godkendelsesramme inklu-
siv de bemyndigelsesbestemmelser, som bekendtgørelserne
skal udstedes efter.
Arbejdet med disse bekendtgørelser frem mod 1. januar
2022 afvikles under følgende retningslinjer og forudsætnin-
ger:
– Uanset at godkendelsesprocedurerne vil være inspireret
af den godkendelsesprocedure, der følger af de tre type-
godkendelsesforordninger, vil der blive taget udstrakt
hensyn til at tilpasse bekendtgørelserne til nationale for-
hold og til så vidt muligt ikke at bebyrde branchen unø-
digt.
– Færdselsstyrelsen vil straks efter sommerferien 2020 ta-
ge initiativ til at inddrage branchen med henblik på drøf-
telser om indholdet af bekendtgørelserne.«
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at det
fremgår af svaret på spørgsmål 24 stillet af EL, at Færdsels-
styrelsen bliver eneste godkendende myndighed i forbindel-
se med godkendelse af motorkøretøjer, tekniske tjenester
m.v. Det gælder både i forhold til de tre EU-forordninger,
som med lovforslaget implementeres i dansk lov nu, og også
i forhold til den nye nationale godkendelsesordning, som
skal etableres pr. 1. januar 2022. EL kan bakke op om den
form for indlicitering, hvor Færdselsstyrelsen bliver eneste
godkendende myndighed ved godkendelse af motorkøretø-
jer, tekniske tjenester m.v.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2020 og var til 1.
behandling den 30. april 2020. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Transportudvalget. Udval-
get afgav betænkning den 18. juni 2020. Lovforslaget var til
AX024890