Til lovforslag nr.
L 151
Folketinget 2019-20
Tillægsbetænkning afgivet af Transportudvalget den 00. juni 2020
2. udkast til
(Udtalelse fra transportministeren og bet.bidrag fra EL)
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer
(Godkendelse af motorkøretøjer, tekniske tjenester m.v.)
[af transportministeren (Benny Engelbrecht)]
1. Indstillinger
<>
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku‐
rin og Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af tillægsbe‐
tænkningen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke ad‐
gang til at komme med indstillinger eller politiske bemærk‐
ninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
2. Udtalelse fra transportministeren
Transportministeren har over for udvalget oplyst følgen‐
de:
»Reglerne om godkendelse af køretøjer m.v. trænger til
en ganske omfattende opdatering i dansk ret. Dette efter‐
slæb, herunder særligt med hensyn til inkorporering af de to
typegodkendelsesforordninger fra 2013, stiller særlige krav
til den hjemlige branches omstillingsparathed samt mulig‐
hed for at få indblik i og overblik over den nærmere ud‐
møntning ved bekendtgørelser.
Derfor tilrettelægges den resterende del af det lovforbe‐
redende arbejde sådan, at Færdselsstyrelsen i dialog med
branchen begynder med at drøfte og udarbejde bekendtgø‐
relser om nationale, individuelle motorkøretøjer, jf. § 1 a,
stk. 1, nr. 5, i L 151 som fremsat, samt bekendtgørelser for
nationale godkendelsesordninger uden for de tre typegod‐
kendelsesforordningers anvendelsesområde.
Herefter fremsættes efter planen i åbningsugen 2021 et
nyt lovforslag om den nationale godkendelsesramme inklu‐
siv de bemyndigelsesbestemmelser, som bekendtgørelserne
skal udstedes efter.
Arbejdet med disse bekendtgørelser frem mod 1. januar
2022 afvikles under følgende retningslinjer og forudsætnin‐
ger:
– Uanset at godkendelsesprocedurerne vil være inspireret
af den godkendelsesprocedure, der følger af de tre type‐
godkendelsesforordninger, vil der blive taget udstrakt
hensyn til at tilpasse bekendtgørelserne til nationale for‐
hold og til så vidt muligt ikke at bebyrde branchen unø‐
digt.
– Færdselsstyrelsen vil straks efter sommerferien 2020 ta‐
ge initiativ til at inddrage branchen med henblik på drøf‐
telser om indholdet af bekendtgørelserne«.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at af
svaret på spørgsmål 24 stillet af EL fremgår det, at Færd‐
selsstyrelsen bliver eneste godkendende myndighed i forbin‐
delse med godkendelse af motorkøretøjer, tekniske tjenester
m.v. Det gælder både i forhold til de tre EU-forordninger,
som med lovforslaget implementeres i dansk lov nu, men
også i forhold til den nye nationale godkendelsesordning,
som skal etableres pr. 1. januar 2022. EL kan bakke op om
den form for indlicitering, hvor Færdselsstyrelsen bliver
eneste godkendende myndighed ved godkendelse af motor‐
køretøjer, tekniske tjenester m.v.
DokumentId
Journalnummer